Známý olomoucký fotograf Vladislav Galgonek se dočkal knihy, která celistvě...

Známý olomoucký fotograf Vladislav Galgonek se dočkal knihy, která celistvě mapuje jeho předrevoluční tvorbu z let 1973 až 1989 | foto: kniha Vladislav Galgonek

Kvůli záběru lezl i na elektrický stožár. Kniha ukazuje dílo fotografa Galgonka

  • 0
Jeho hledáčku neunikli Václav Havel, papež Jan Pavel II. či tenista Ivan Lendl. Jeho dokumentární fotografie se řadí ke zlatému fondu České tiskové kanceláře (ČTK). Nyní se známý olomoucký fotograf Vladislav Galgonek dočkal knihy, která celistvě mapuje jeho předrevoluční tvorbu z let 1973 až 1989.

Díky zpřístupněným archivům ČTK přináší publikace nesoucí jméno fotografa to nejlepší z pěti tisíc digitalizovaných snímků, jež tvořily podstatnou část zpravodajství československých tištěných médií před sametovou revolucí. Některé z nich doposud nebyly k vidění.

„Galgonkovou každodenní prací bylo najít skrytý příběh v těch nejobyčejnějších situacích a nejméně atraktivních prostředích,“ přibližuje editorka knihy a kurátorka Muzea umění Olomouc Štěpánka Bieleszová.

„Atmosféru doby před rokem 1989 se mu podařilo zachytit ve tvářích lidí, které potkával v továrnách, zemědělských družstvech či administrativních provozech,“ dodává.

První Galgonkovy fotografie pokrývá uhelný prach, kariéru totiž začal v 70. letech v dolech na Ostravsku jako dvorní fotograf průmyslových podniků. Poté skončil v Olomouci a postupně se vypracoval v předního regionálního fotografa ČTK, v níž strávil bezmála čtyřicet let.

Ve snaze o co nejzajímavější záběr se dokázal dostat na nepřístupná místa a nacházet invenční úhly pohledu. Kombinoval detailní záběry, nadhledy i podhledy, známá byla jeho vášeň pro fotografovaní z letadla nebo průhledy skrze předměty nalezené na místě.

Fotil povodně i státní návštěvy

„Mezi jeho kolegy jsou známy historky o jeho mimořádném nasazení při hledání ideálního záběru. Aby zachytil co největší počet kombajnů, vyšplhal na stožár vysokého napětí, kde mu hrozil smrtelný úraz elektrickým proudem,“ vypráví Bieleszová.

I přes omezení doby, neustálý dohled cenzora a sevřenost fotoreportážního formátu se však Galgonkovi v jeho předrevoluční tvorbě podařilo docílit unikátního rukopisu.

Světem reportážní fotografie ale silně rezonuje i jeho tvorba po roce 1989. Zachytil řadu mimořádných okamžiků, které byly oceněny na domácích i zahraničních fotografických soutěžích, ať už je to záběr na papeže Jana Pavla II. s hlavou v dlaních z roku 1995, nebo osamělý ježek zachycený během ničivých povodní v Olomouci v roce 1997.

Byl také posílán na diplomatické mise do zahraničí. Fotografoval jmenování Miloslava Vlka kardinálem, v roce 1998 doprovázel jako fotoreportér Václava Klause při přijetí u japonského císaře Akihita a byl jediným fotografem, který směl být přítomen audienci Václava Havla u papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu.

29. března 2023