Neděle 26. září 2021, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. září 2021 Andrea

Posuňte o kousek trasu D1 u Přerova a tahanice skončí, tvrdí Děti Země

  4:52
Jeden kilometr dálnice posunout o 150 metrů dál od místní části Dluhonice. Tolik by podle hnutí Děti Země stačilo k ukončení tahanic, které provázejí přípravu dostavby dálnice D1 a současně obchvatu Přerova.

Ilustrační snímek | foto: Miloslav Jančík, MAFRA

Desetikilometrová trasa, která začíná v Předmostí a končí u Říkovic, je projektovaná jako dálniční obchvat, na který už dvacet let čekají desítky tisíc přerovských obyvatel. Hnutí Děti Země ale nesouhlasí s tím, jak je navržena. Jednak proto, že zasahuje do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů, ale především z toho důvodu, že zlikviduje část Dluhonic.

Ekologové proto napadají všechna povolovací řízení. Poté, co prohráli soud o výjimku z takzvané druhové ochrany, se tak chystají účastnit územního řízení, které se po čtvrtroce znovu rozběhlo. Pokud neuspějí, půjdou o jeden justiční nebo procesní stupeň výš. Podle aktivistů je ale možné přetahovanou o stavbu dálnice ještě zastavit, neboť jsou ochotni ustoupit.

„Buď budeme pokračovat tak, že Ředitelství silnic a dálnic bude chtít svou trasu a občané Dluhonic a Děti Země budou navrhovat změnu, nebo investor tu změnu udělá sám. Z časového hlediska to zřejmě vyjde nastejno,“ řekl předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Ekologové, na které se už zhruba před 15 lety obrátili sami obyvatelé Dluhonic, navrhují odklonit u této městské části dálnici východním směrem, blíž k centru Přerova. Posunutí o zhruba 150 metrů v délce jednoho kilometru by umožnilo zachovat dluhonické sportoviště, ale hlavně domy, které stojí dálnici v cestě a čeká je demolice.

Ekologové se opírají o posudek EIA zkoumající vliv stavby na životní prostředí z roku 2000, který stavitele ke zvážení této varianty vybízí, ale ve skutečnosti ji nikdo nikdy neposoudil.

„Výhodou této varianty je, že je v souladu s územním plánem města. My bychom se pak možná účastnili řízení o výjimkách, ale velmi pravděpodobně bychom upustili od účasti na územním a stavebním řízení,“ vysvětlil Patrik, v čem by se celá procedura kolem dostavby D1 zjednodušila.

ŘSD: Diskuse o změně trasy nepřipadá v úvahu

Vedení ŘSD však nechce o změně trasy ani slyšet, natož o ní uvažovat. Stejně tak radní Přerova.

„To by musela rozhodnout vláda, která by také musela říct: Hoďte do koše 300 milionů korun. Jen dokumentace pro stavební povolení nás stojí 115 milionů, a všechna je hotová. Hotové jsou i geotechnické průzkumy, které přišly na další desítky milionů korun. Diskuse o změně trasy nepřipadá v úvahu,“ odmítá návrhy Dětí Země ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo...
Znázornění úpravy trasy posledního úseku dálnice D1 u Přerova, o kterou se...

Znázornění úpravy trasy posledního úseku dálnice D1 u Přerova, o kterou se zasazuje hnutí Děti Země a také část obyvatel čtvrtě Dluhonice. Pro zvětšení klikněte.

Úprava trasy by podle něj představovala nové geotechnické průzkumy i projednávání.

„K dokumentaci se vyjadřuje 48 úřadů. Už jen průzkumy by trvaly nejméně rok... Věřím, že z pohledu času bude jednodušší dálnici vysoudit než přetrasovat,“ dodal Fiala.

Na „neměnné trase“ už se změnila například křižovatka

Dětem Země stejně jako Dluhonickým však neuniklo, že například u mimoúrovňové křižovatky, která je součástí dálnice v Předmostí, změna prosadit šla.

Původní tvar křížení se nelíbil někdejšímu ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi z Přerova, který jej v roce 2014 nechal přepracovat. O změnu územního rozhodnutí nyní ŘSD žádá nejen u této křižovatky, ale i u dalších – i když menších – dálničních objektů.

O tom, že by se dalo vyhovět i Dluhonickým, je přesvědčená také soudní znalkyně v oboru dopravních staveb Miloslava Pošvářová.

„Pokud jde o takový kousek dálnice jako u Dluhonic, tak efekt, který to bude mít pro tamní občany, je tak obrovský, že přeprojektování je směšná záležitost. Samozřejmě že to jde, jen se musí chtít,“ prohlásila. Argumenty, které proti změně trasy používá ŘSD, Pošvářová považuje za účelové.

„Jde o strašení lidí, jakou způsobí škodu. Proč je tedy úředníci neposlouchali dřív? Proč jim nechtěli vyhovět v době, kdy náklady byly ještě minimální?“ ptá se.

Hlas Dluhonic není hlas Přerova

Faktem je, že o změnu trasy dálnice obyvatelé Dluhonic bezvýsledně žádají od roku 1995, kdy Přerov projednával územní plán.

„Přerov jen přijímal naše podněty, ale nezabýval se jimi. Pokaždé je odložil. Kdyby nám politici naslouchali, po dálnici se mohlo už deset let jezdit,“ myslí si předseda osadního výboru v Dluhonicích Pavel Ježík.

To, že město připomínky Dluhonických odmítalo, potvrdil už dřív Pavel Gala, který od 90. let šéfuje odboru koncepce a rozvoje přerovského magistrátu.

„Zástupci města jezdili do Dluhonic na veřejná shromáždění, ale názory místních neodsouhlasili. Chtěli, aby dálnice byla hotová co nejdřív,“ popsal Gala.

Radnice na dálnici tlačí, protože dopravní situace ve městě, kterým projíždí veškerý tranzit, začíná být neúnosná. Navíc se sem blíží právě budovaný úsek dálnice z Lipníku nad Bečvou, jehož zprovoznění dopravu v Přerově ještě víc zahustí.

I proto změnu trasy odmítá také primátor Vladimír Puchalský: „Brzdíme dostavbu páteřní dálnice, která má vztah na evropskou dálniční síť, jenom proto, že mluvíme o 150 metrech nebo o křečkovi... Nejsou to obstrukce? A není to jenom sobecké?“

Pro dostavbu D1 ve stávající trase má ŘSD vykoupené téměř všechny pozemky. Největší oříšek však stát dosud nevyřešil. Je jím poslední z obydlených budov, jejichž majitelé si musejí hledat nové domovy. Dům stojí na okraji Dluhonic.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Hana Vacková, Ladislav Hynek, Ludvík Šulda, Marek Obrtel, Ladislav Okleštěk, Radim Fiala, Antonín Fryč, Marian Jurečka, Tomáš Müller

  • Nejčtenější

Kostel ano, do hospody ne. Na traktoru ho neznáme, říkají o Jurečkovi sousedé

Na velké obecní akce zajde, hospodaří na poli, vyrazí na mši do kostela, ale v hospodě ho neviděli. Tak charakterizují...

Dostavbě D1 hrozí rok zpoždění, řekl šéf ŘSD. Čeká se na verdikt úřadu i soudu

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl v úterý varoval, že pokud ministerstvo dopravy nebo soud zruší...

Třaskavé derby pokazil sudí, Olomouc poškodil. Nepochopitelné, čílil se Jílek

Na otázku, zda se cítí okradeni o výhru, kývl: „Souhlasím.“ Trenér olomouckých fotbalistů Václav Jílek po domácí remíze...

Po střetu auta a kamionu na D46 zemřel člověk, dálnice byla hodiny uzavřená

Na D46 u Prostějova se před 5. hodinou ranní čelně srazil kamion s autem. Kamion se převrátil na bok. Při nehodě zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pešán zaskočil Krejčího pozvánkou na olympiádu. Pojedeš? Rád, řekl útočník

Hokejový útočník David Krejčí dostal dost netradiční nominační pozvánku na únorové olympijské hry v Pekingu. Kouč...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Dávnou slávu skokanských můstků připomínají „chlupy z divočáka“

Premium Skokanské můstky s vlekem v Písařově na Šumpersku od roku 1991 nikdo nepoužívá. Doskočiště je zarostlé stromy, dřevěná...

Už je to tu hodně i o kamarádství, říká šéf plumlovského autokempu

Už desátým rokem je Petr Piňos šéfem vyhlášeného autokempu Žralok v Plumlově na Prostějovsku. Nebere to jen jako práci,...

Po střetu auta a kamionu na D46 zemřel člověk, dálnice byla hodiny uzavřená

Na D46 u Prostějova se před 5. hodinou ranní čelně srazil kamion s autem. Kamion se převrátil na bok. Při nehodě zemřel...

Na tělo jsou Pohybrady. Zdravotnický festival nabízí vyšetření i cviky

Zdravotníci olomoucké fakultní nemocnice pro zájemce připravili dvoudenní festival zdraví Pohybrady, který se koná dnes...

Grafton Recruitment Praha
PRÁCE VE VÝROBĚ 27000 KČ/MĚS. OLOMOUC

Grafton Recruitment Praha
Olomoucký kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...