Pro čínské značky je velikost velmi důležitá a žádný cíl není malý. Důkazem je například značka Realme. Ta vznikla v roce 2018 a do Evropy přišla o rok později. Na trhu je tedy teprve dva roky a už je evropskou pětkou.
Realme si dalo za cíl poměrně rychle získat pět procent trhu. Což se nezdá mnoho, ale pro menší nepříliš známou značku to donedávna byl nesplnitelný cíl. Realme zatím pět procent evropského trhu nemá, ale metě se rychle blíží, aktuálně značce patří 3,8 procenta trhu.
Realme používá tradiční nástroje čínských značek, tedy velmi agresivní cenovou politiku. Netlačí se do prémiového segmentu, objem se dělá u levných mobilů. A to především v zemích střední, východní a jižní Evropy.
Stejně postupuje i Xiaomi, i když v tomto případě značka vstoupila do Evropy už dávno, vlastně jako první z velkých čínských výrobců. I Xiaomi hraje především na objem. A to úspěšně. Podle analytické společnosti Strategy Analytics je totiž Xiaomi za druhé čtvrtletí letošního roku evropskou smartphonovou jedničkou.
Sice docela těsně, ale podařilo se mu pokořit dlouhodobou jedničku Samsung. To pro jihokorejského výrobce musí být velmi hořké, navíc jako jediný zaznamenal meziroční propad. Jenže Samsung není příliš silný v segmentu low-endových přístrojů a rozhodně se nesnaží podbízet cenou, jak to často dělají čínští konkurenti.
Strategy Analytics do statistik počítá celý kontinent včetně Ruska a okolních států, což také mohlo výsledky ovlivnit. Třeba data agentury Counterpoint zjevně sledují jinou sestavu trhů a výsledky jsou odlišné, ač jde o první letošní čtvrtletí. Podle Counterpointu je i za druhé čtvrtletí Samsung evropskou jedničkou s podílem 31 procent, druhé Xiaomi drží 24 procent trhu. Jenže v červnu i podle Counterpointu Xiaomi Samsung těsně předstihlo.
Třetí čínskou značkou v první pětce, další pořadí Strategy Analytics jako obvykle nezveřejnilo, je Oppo. Podobně jako Realme je v Evropě nováčkem, ale rozdíl zde je, globálně je to totiž dávno zavedená značka. Oppo za druhý kvartál obsadilo v Evropě čtvrtou pozici.
Značka | Prodané kusy v milionech | Podíl na trhu | Meziroční rozdíl |
---|---|---|---|
Xiaomi | 12,7 | 25,3 % | + 67,1 % |
Samsung | 12 | 24 % | - 7 % |
Apple | 9,6 | 19,2 % | + 15,7 % |
Oppo | 2,8 | 5,6 % | + 180 % |
Realme | 1,9 | 3,8 % | + 1 800 % |
Ostatní | 11,1 | 22,2 % | - 20,1 % |
Celkem | 50,1 | 100 % | + 14,4 % |
Třetí pozici drží Apple, kterému se dařilo mnohem více než Samsungu. Meziročně zvýšil prodeje o více než 15 procent a drží téměř 20 procent evropského trhu. Jak ukazuje tabulka, rozdíly mezi třemi největšími výrobci nejsou velké, odstup Oppa a Realme je výrazný. Jenže na podobných číslech bylo v roce 2018 i Xiaomi a dnes je jedničkou.