Ekonomická válka mezi Spojenými státy a Čínou neutichá. Prezident Trump prvního srpna na Twitteru oznámil uvalení desetiprocentního cla na čínský dovoz v hodnotě 300 miliard amerických dolarů (6,9 bilionů korun). Na tuto zprávu reagovala cena akcií Applu dvouprocentním oslabením.
Američanům tak zdraží nejen oblečení, ale i hračky nebo elektronika. Podle bankovního domu Goldman Sachs bude přes 60 procent zdaněných komodit právě spotřební zboží. Cla se samozřejmě dotknou také produkce Applu, kterému iPhony, iPady nebo Macy ve velkém kompletují tchajwanští obchodní partneři Foxconn a Pegatron s produkčními centry na území Číny.
Budou iPhony v USA ještě dražší?
iPhony vždy patřily k nejdražším smartphonům, a to i ve Spojených státech, které jsou stále jejich hlavních odbytištěm. Kupříkladu základní verze iPhonu XS s 64GB pamětí tam stojí 999 dolarů (zhruba 23 tisíc korun), nákup modelu s přízviskem Max pak znamená stodolarový příplatek.
A desetiprocentní importní daň by tak jejich ceny mohla od prvního září skokově zvednout. Američané jsou tak jako na trní. Přestože se v zemi Apple těší obrovské popularitě a vydobyl si punc prémiové značky, citelné zdražení by dosavadní klientelu mohlo nahnat do náruče konkurence.
Jenže přesunutí nové daňové zátěže na konečného zákazníka v plné, nebo částečné výši není jediným řešením situace, která podle dosavadních informací úderem prvního září nastane.
Kuo: Apple ponese břímě dovozních cel na vlastních bedrech
Druhou a pro zákazníka podstatně příjemnější alternativou je absorpce nových nákladů výrobcem na úkor jeho zisku. A právě tuto taktiku podle věhlasného analytika Ming-Chi Kua ze společnosti TF International Securities vedení kalifornské společnosti zvolí. Nebylo by to překvapivé, jelikož Apple na každém prodaném iPhonu vydělává podstatně víc, než kolik umí ze svých top modelů vytěžit konkurence, a má tedy z čeho ukrajovat.
Kuo ve svých předpovědích odhaduje, že se v Applu na eventualitu rozšíření dovozních cel na jejich produkci pečlivě připravovali, a proto bude společnost schopna ve střednědobém horizontu většinu nově vzniklých nákladů pohltit a zákazník je při koupi některého produktu s logem nakousnutého jablka nepocítí.
Uvalená cla by Apple při nečinnosti stála jen za jeden kalendářní rok miliardy dolarů, a proto je samozřejmě v plánu přesun výroby maximálního možného procenta produkce mimo území Číny. Na import z jiných států by se cla samozřejmě nevztahovala.
Jenže vybudovat v jiných regionech srovnatelné produkční haly, jakými dnes Foxconn a Pegatron disponuje v Číně, je otázkou mnohamiliardových investic. Takové továrny navíc nevyrostou přes noc.
Aby byl import od cel osvobozen, musela by mimo Čínu probíhat značná část kompletace. Finální balení do krabiček by na to bezpochyby nestačilo, jak už dříve konstatovala Katy Hubertová z Morgan Stanley (více v článku: Budou iPhony z Vietnamu? Možné řešení, aby Apple nemusel zdražovat).
Kompletovat dostatek mimo Čínu nebude snadné, ale ani nemožné
Kuo uvádí, že během příštích dvou let by přesto Apple mohl mimo Čínu vyrábět takový objem své produkce, že by to stačilo pokrýt většinu poptávky ze Spojených států. Při svých úvahách kombinuje aspekt míry automatizace výroby dané produktové linie a jejího podílu na americkém trhu.
U iPhonů hodnotí stupeň automatizace jako nízký, zároveň se však v USA prodá 40 až 45 procent všech iPhonů. Zatímco dnes se mimo Čínu vyrobí 3 až 5 procent produkce, v příštím roce by to už mohlo být 15 až 25 procent. Apple už dnes některé modely iPhonů vyrábí ve Vietnamu v centrech Foxconnu (Hon Hai), v Indii pak smluvní partner Wistron kompletoval třeba modely SE, 6, 6s a 7 a mluvilo se také o oživení produkce modelu X. V těchto lokalitách tak může Apple produkci dále rozšiřovat, což není tolik náročné, jako stavět zcela nová centra na „zelené louce“.
Produkce iPadů má vyšší míru automatizace, což v kombinaci s nižšími prodeji na území USA znamená, že by pro Apple neměl být problém tamní poptávku z výrobních center mimo Čínu během příštího roku uspokojit. Zatím ovšem není rozhodnuto, v jaké zemi by Foxconn kompletaci zajišťoval.
Kompletace počítačů Mac je v porovnání s iPhony více automatizovaná, a bezmála polovina veškeré produkce končí u amerických zákazníků. Z tohoto hlediska je situace srovnatelná s iPhony. Jenže zatímco ty Apple už roky v menším měřítku mimo Čínu vyrábí, počítače dosud ne. Proto Kuo neočekává, že by Apple spolu se společností Quanta dokázal americkou poptávku uspokojit dříve než v roce 2021.
Co se týče hodinek, prodá se jich v USA až 70 procent celkové produkce. Míra automatizace výroby je nízká, na úrovni iPhonů, a během příštího roku by Apple podle analytika mohl mimo Čínu vyrábět nejvýše 20 procent, a to v zatím nespecifikované lokalitě pod záštitou firmy Luxshare ICT.
Posledním analyzovaným produktem jsou bezdrátová sluchátka AirPods, která se těší nesmírné popularitě (více viz: Bezdrátová sluchátka jsou velký hit, nastartovaly je AirPods od Applu). Jejich výrobní proces má nízký stupeň automatizace, v USA se jich z celkové produkce prodá čtvrtina až třetina a dosud se produkují pouze v Číně. Během příštího roku by však Apple mohl zahájit výrobu na území Vietnamu, a to v produkčních centrech firem Luxshare ICT a Goertek.
Cook: většinu produkce vyrábíme všude po světě už dnes
Šéf Applu Tim Cook se tématu dodavatelského řetězce dotkl i minulý týden během prezentace hospodářských výsledků za třetí fiskální kvartál roku 2019. Uvedl, že už dnes je tento řetězec smluvních partnerů globálního rázu a bude se rozšiřovat do dalších oblastí. Prezident Trump sice opakovaně vyslovil přání, aby Apple nová produkční centra vybudoval přímo na americké půdě (více viz Zdraží iPhony v USA o 10 procent? Trump uvažuje o uvalení cel), jenže k tomu se vedení firmy, zdá se, nechystá.
Mnohem pravděpodobnější je tak postup, který ve svém aktuálním reportu načrtl analytik Ming-Chi Kuo. V minulosti už mnohokrát prokázal, že disponuje zákulisními informacemi z prostředí firem dodavatelského řetězce Applu, a jeho předpovědi se obvykle naplní.