Asus to myslí s výrobou navigací opravdu vážně a dokazuje to už jeho třetí novinka. Po modelu R600, který je již delší dobu na našem trhu k dostání, a novém top modelu R700, přichází stylový tenký Asus R300.
Konkurenti z katalogu navigací
Navigon 2100, Be-on-road Airis a Garmin Nüvi 200
Kapitoly recenze
Stručná charakteristika:
Asus R300 se chlubí především miniaturními rozměry, kterým dominuje tloušťka pouhých 13 mm. V bohaté výbavě pak nechybí například FM vysílač, Bluetooth handsfree ani software iGo 8.
U navigací i mobilů roste s počtem funkcí velikost přístroje, nejlepší modely navigací tak dnes jen těžko schováte v kapse a jejich hmotnost se blíží čtvrt kilogramu. Asus R300 je v tomto směru naprostou výjimkou. Tenhle kolibřík je jednou z nejmenších autonavigací na našem trhu, přesto ve svém tenkém těle ukrývá velmi bohatou výbavu.
Konstrukce a design - žiletka mezi navigacemi
Navigace Asus R300 zaujme na první pohled svými rozměry 101 x 81,5 x 13,8 mm. Tento kolibřík o hmotnosti pouhých 140 g je jednou z nejmenších a nejlehčích autonavigací na našem trhu, pokud jde o tloušťku, tak nemá v současné době konkurenci. Bez problémů se vejde do kapsy, a tak vás nic nebude nutit k tomu nechávat ji ve voze. Vedle stříbrné barevné varianty, kterou jsme testovali, je navigace k dispozici také v moderní bílé, která by měla oslovit především mladší uživatele.
Design přístroje je velmi jednoduchý, působí ale velmi elegantně. Přední strana obsahuje displej s klasickým poměrem stran, který je u námi testovaného modelu vsazen do šedé přední části přístroje, zbytek těla je proveden z plastu černé barvy. Nejvýraznějším designovým prvkem tak zůstává displej v kombinaci s dvoubarevným provedením krytu. Celkově hodnotíme vzhled velmi kladně, hlavní lákadlo vidíme v kompaktních rozměrech.
Ovládání - tlačítka nehledejte
Pokud bychom začali počítat ovládací tlačítka, skončíme velmi brzy. Na navigaci najdeme jen jedno na horní hraně, které slouží pro zapnutí přístroje. Kdyby Asus přidal ještě dvě tlačítka pro rychlou úpravu hlasitosti, nezlobili bychom se. Je ale pravda, že absence dalších ovládacích prvků pomáhá celkovému vzhledu přístroje.
Ovládání navigace je tedy možné především díky použití dotykového displeje s klasickým poměrem stran 4:3 a rozlišením QVGA, tedy 320 x 240 bodů. Ten je aktivní, typu TFT, a tak ani za přímého slunce nebudete o údaje na něm ochuzeni. Škoda jen, že kolem displeje zbývá ještě dost místa, možná mohl být přece jen o něco větší. Nejen pro navigaci samotnou, ale i pro ovládání přístroje, je však dostačující.
Levý bok navigace je zcela hladký, na protější straně potom najdeme mini USB konektor pro připojení kabelu do počítače a nabíječky a také slot pro SD kartu. Nechybí zde ani klasický 3,5 mm jack na sluchátka. Jednou z mnoha funkcí tohoto zařízení je totiž již zmíněný MP3 a video přehrávač. Na zadní straně se pak usídlil konektor pro připojení externí GPS antény a také reproduktor.
O to hlavní, tedy navigaci, se u Asusu stará známý navigační program iGo 8 určený pro kapesní počítače Windows Mobile. Také Asus R300 je postaven na operačním systému Windows, konkrétně verzi Microsoft Windows CE .Net 5.0. Jako kapesní počítač však použít nelze. Aplikace se spouští samy po spuštění zařízení. O rychlou práci s navigací se pak stará 400 MHz procesor Samsung 2440.
Mapové podklady má na starosti Tele Atlas, některé jsou ale doplněny i z jiných
zdrojů. Jsou tak velmi dobře zpracovány nejen u nás, ale i v celé Evropě. Konkrétně jsou pokryty tyto státy: Česká republika, Albánie, Andorra, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Černá Hora, Dánsko, Estonsko, Izrael, Finsko, Francie, Gibraltar, Maďarsko, Makedonie, Moldávie, Monako, Německo, Nizozemí, Norsko, Irsko, Itálie, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Srbsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, Vatikán, Velká Británie.
Držák do automobilu najdeme v základním balení. Na předním skle drží pomocí přísavky s aretací, která nabídne velmi pevné uchycení, a tak se zařízení ani při větších nerovnostech nepohne. Výborná je možnost seřízení ve všech třech směrech. Držák by mohl být jen trochu delší, u vozů s masivní přístrojovou deskou se budete muset trochu předklonit.
Při hledání cíle cesty nabídne Asus spoustu možností. Samozřejmostí je zadání přesné adresy, kterou charakterizuje stát, město, ulice a číslo popisné. Do paměti přístroje můžete uložit také dvě své oblíbené pozice. Původně jsou označeny jako domů a práce, jejich název však můžete libovolně měnit. Pro zadání oblíbených pozic můžete využít zadání adresy, použít historii, přesně zadat souřadnice a nebo využít jeden ze zájmových bodů.
Často využívanou a jednoduchou možností je databáze zájmových bodů. Díky ní naleznete nejbližší nebo požadované služby, přepravu, nákupy, zábavu, kulturu, sport a rekreaci, stravování a také nocleh. Postup je podobný jako u oblíbených pozic. Klepnutím na tlačítko "Čerpací stanice" se otevře přehled nejbližších čerpacích stanic. Pokud hledáte nějaké konkrétní místo, je možné zadat část názvu. V dnešní době velmi praktickou pomůckou je možnost zadání přesné zeměpisné souřadnice, kterou Asus také nabízí. Nezřídka totiž narazíte u hledání nějaké adresy na přesnou GPS polohu daného místa.
Nová verze iGo 8, kterou Asus R300 používá, je velmi povedený navigační software. Mapy patří k nejpřehlednějším a také uživatelské rozhraní je velmi příjemné. Zlepšení doznala i hlasová navigace, která používá velmi dobrou skladbu slov, věty tak působí přirozeně.
V nastavení je možné si vybrat ze dvou různých pohledů na mapu. Nejpřirozenější je určitě 3D pohled, další možností je půdorysný pohled označovaný jako mapa. V obou zobrazeních můžete také rychle přepínat mezi natočením mapy ve směru jízdy, severem nahoru a také leteckým pohledem, který ukáže mapu v půdorysu z dostatečně velké vzdálenosti, abyste viděli například celé město. Tlačítky na displeji je možné libovolně nastavovat přiblížení, u 3D zobrazení pak nechybí nastavení sklonu.
V levé části displeje je možné zobrazit tmavě šedý proužek, ve kterém je trojice informačních okének. Ta jsou libovolně nastavitelná a mohou zobrazovat vzdálenost a čas k nejbližšímu průjezdu, vzdálenost a čas do příští změny směru, rychlost, omezení rychlosti a samozřejmě vzdálenost a čas do cíle.
Spolupráce s aktuálními dopravními informacemi RDS-TMC nedělá Asusu R300 problém, přijímač však není součástí základního balení a je nutné jej dokoupit. Navigace disponuje i 3D pohledy a plastickými mapami, které obsahují trojrozměrné ztvárnění důležitých míst a budov, které už najdeme i u nás. V Praze tak nechybí 3D model Národního muzea, ale ani dalších důležitých objektů. Je jen trochu škoda, že iGo se ještě nepropracovalo k asistování při řazení v jízdních pruzích, které nabízí konkurenční Navigon.
Velmi praktickou funkcí navigace je podpora bezdrátového přenosu bluetooth, po spárování s mobilním telefonem tak získáte plnohodnotné handsfree. Aplikace pro ovládání telefonních funkcí je na dobré úrovni, nabídne synchronizaci kontaktů a také předčítání textových zpráv z kompatibilních telefonů. Příjem hovoru je možný i během navigace, kdy dojde ke ztlumení hlasových povelů po dobu hovoru.
Nalaďte si hlasové pokyny na autorádiu
Běžným standardem u navigací je dnes MP3 přehrávač, který u Asusu R300 nabídne možnost poslechu i během navigace. Hudební soubory je možné umístit na paměťovou kartu (netradičně microSD). Zvuk z malého reproduktoru neoslní, pro kvalitnější poslech můžete použít vysílač FM signálu. Nastavením frekvence v navigaci a naladěním stejného kmitočtu na autorádiu se zvuk navigace přenese do reproduktorů vašeho vozu.
Prohlížeč obrázků již takové využití nemá, digitální fotografie z vašeho fotoaparátu si ale můžete prohlédnout na výrazně větším displeji. Další funkce již navigace nenabízí. Po pravdě řečeno, různé cestovní průvodce a další aplikace, se kterými se setkáváme u různých navigačních přístrojů, stejně nemají takové využití.
Asus R300 je ideální zařízení pro ty, kteří hledají malého kompaktního společníka na cesty. Design hodnotíme celkově jako velmi povedený, takto tenkou navigaci jsme v ruce ještě nedrželi.
Vytknout musíme snad jen malou velikost displeje, která je ale vzhledem k rozměrům celého zařízení pochopitelná. Ostatní výbava pak zaujme i náročnější uživatele, oceňujeme především Bluetooth handsfree, FM vysílač a po dokoupení příslušenství také podporu dynamické navigace. Navigační software iGo 8 je pak jedním z nejlepších, se kterými se můžeme setkat a ve spojení s nízkou cenou dělá z nejmenší navigace Asus zajímavou koupi.
Proč koupit? |
|
Proč nekoupit? |
|
Kdy? |
V prodeji |
Za kolik? |
5 500 Kč |