Málo spojů: Pokrytí Pelhřimova MHD je nerovnoměrné a nedostačující, a to hlavně...

Málo spojů: Pokrytí Pelhřimova MHD je nerovnoměrné a nedostačující, a to hlavně večer a o víkendech. Mezery by mohly vyplnit právě mikrobusy. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Chybějící autobusové spoje mohou vyřešit minibusy

Pelhřimovská radnice navázala spolupráci se společností Citya, která operativní veřejnou dopravu provozuje už v řadě měst. Firma nyní připravuje odbornou analýzu, následovat má pilotní provoz.

Bydlíte na periferii, kam autobus zajíždí jenom sporadicky, a potřebujete se v podvečer nebo večer dostat do centra za kulturou či na opačný konec města, třeba na návštěvu. Nebo musíte přes den na úřad či k lékaři. Většina lidí poté, co zjistí, že jim do cíle žádný spoj zrovna nejede, usedne za volant a na místo se raději dopraví autem. Případně si zavolá taxi.

Celý magazín

tit

Náhradu za právě tuto volbu chce však obyvatelům nabídnout pelhřimovská radnice. Vedení města již podepsalo memorandum o spolupráci se společností Citya mobility, která nyní variantu takzvané operativní veřejné dopravy pro Pelhřimov připravuje.

„Naše město čelí řadě dopravních výzev, včetně nepravidelného a nedostatečného intervalu městských autobusových linek a nedostatku služeb během víkendů a večerních hodin, což zvyšuje závislost na individuální automobilové dopravě,“ popsal stávající situaci pelhřimovský starosta Ladislav Med.

Některé části města nejsou podle něj dostatečně obsluhovány a nynější veřejná doprava také nezohledňuje potřeby různých skupin obyvatel.

Tuto mezeru v dopravní obslužnosti by mohly vyplnit mikrobusy společnosti Citya, která už své služby úspěšně poskytuje cestujícím v Říčanech u Prahy, dále například v Modřicích, Moravské Třebové nebo v Bystřici. Od května začne jezdit rovněž v Pardubickém kraji.

A jak služba vlastně funguje? Lidé si v intuitivní aplikaci přes několik kliknutí navolí výchozí bod a cíl své cesty. Následně, za cirka pět až deset minut, by měli mít minibus tam, kde potřebují. V regionech, kde už služba funguje, pak obvykle celá cesta, včetně nástupu a výstupu, zabere nejvýše čtvrthodinku.

Mikrobu Citya již takzvanou operativní veřejnou dopravu úspěšně zavedla třeba v Říčanech u Prahy. | foto: Citya

Nastoupit a vystoupit ale nelze kdekoliv. „Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit,“ upřesnil Dominik Janík, generální ředitel a zakladatel startupu Citya. Kde by tato místa měla být a jaké trasy budou nejefektivnější pro cestující s různými nástupy i výstupy, má ukázat právě studie, na jejíž přípravě už firma za použití nejmodernějších technologií pracuje.

„Na začátku spolupráce s Pelhřimovem je analýza současné dopravní situace a identifikace slabých míst. Díky datovým modelům a simulacím dokážeme navrhnout a vytvořit řešení ušité přímo na míru Pelhřimovu ještě před samotným spuštěním. Pracujeme mimo jiné se sociodemografickými a dynamickými daty s dopravním chováním místních,“ popsal Janík.

Firma potřebné informace, tedy například to, kde žijí lidé, kteří by mohli službu potenciálně využívat, získává díky nákupům anonymizovaných dat z různých zdrojů, například od společnosti Meta.

„Statistický úřad vám řekne, že v této oblasti jsou domy. Díky datům z telefonů – od Facebooku, Googlu, Applu nebo od bank – zase víme, že v těch domech někdo aktivně žije, nějak se pohybuje a cestuje. Vidíme i body zájmu – tedy kam tito lidé jezdí trávit čas, takže dokážeme sestavit profil různých tras,“ vysvětlil již dříve pro MF DNES Janík.

Operativní veřejná doprava

Pilotní provoz operativní veřejné dopravy (nebo i tzv. poptávkové dopravy) společnosti Citya se v Česku prosazuje od roku 2022. Zjednodušeně řečeno jde o kombinaci minibusu a taxi - vozidlo, jež převáží najednou větší počet zákazníků. Legislativně vychází z takzvané smluvní přepravy. Služba je vhodná například v místech s roztroušenou zástavbou či v příměstských čtvrtích, kde je nedostatečné pokrytí spoji MHD a lidé jsou tak nuceni volit individuální automobilovou dopravu. Klienti si v aplikaci navolí výchozí bod a cíl své cesty. Následně, za nějakých pět až deset minut, by měli mít mikrobus tam, kde potřebují.

Tvorba odborné analýzy potrvá dle pelhřimovské radnice týdny až měsíce. Na jejím konci mál být spuštěn pilotní provoz optimalizované veřejné dopravy.

O tom, že by nerovnoměrné pokrytí města a jeho místních částí běžnými spoji vyřešila radnice třeba rozšířením linek městské hromadné dopravy, se v Pelhřimově teď neuvažuje. Podle vedení města by to s největší pravděpodobností totiž přineslo jen více najetých kilometrů, a tím i vyšší náklady.

Už teď totiž radnice musí na MHD dost přispívat. „Provoz dotuje město částkou přibližně šest milionů korun ročně,“ vyčíslila mluvčí města Andrea Unterfrancová. MHD pro Pelhřimov zajišťuje firma ICOM, s níž má město platnou smlouvu. A ve spolupráci chce dál pokračovat.

Operativní hromadná doprava ostatně nemá být konkurencí MHD, spíš jejím doplněním. Konkurovat má hlavně rostoucí individuální autodopravě, jež zatěžuje ulice města i životní prostředí.

Kolik bude stát jízdné ve zvažovaných mikrobusech, zatím jasné není. „Výši ceny si určí město,“ upřesnil za Citya Ondřej Chlupáček. Doplnil, že provoz operativní veřejné dopravy je ovšem oproti MHD výrazně levnější.