Železniční romantika je mrtvá. Heřmanička dojezdila před čtyřiceti lety

  16:45aktualizováno  16:45
Bývala to náramná romantika: po úzkorozchodné trati se kodrcala lokomotiva s pár vagony. Vozily dělníky, školáky i víkendové trampy a místní obyvatelé nazývali trať něžně Heřmanička. Před čtyřiceti lety idylka skončila. Poslední osobní vlak na trať z Frýdlantu do Heřmanic vyjel 13. ledna 1976.

Přefocená dobová fotografie trati. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

O trať se kdysi starala společnost Frýdlantské okresní dráhy a stejným jménem se pyšní i sdružení nadšenců, který historii železniční dopravy na Frýdlantsku, včetně Heřmaničky, mapuje.

„Naším cílem je propojit ve Frýdlantu výtopnu s bývalým nádražím úzkokolejky. Nahrává nám v tom chystaná rekonstrukce frýdlantského nádraží, během níž má zaniknout kolej s širokým rozchodem, která tam vede. Tím se uvolní prostor pro kolej s úzkým rozchodem,“ řekl místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy Ladislav Crha.

Opravy by se mělo dočkat i nádraží Frýdlantských okresních drah, které leží kousek pod hlavním frýdlantským nádražím. „Budovu koupil jeden z našich členů a chce ji uvést do původního stavu,“ prozradil Crha.

V bývalé lokomotivní výtopně provozuje spolek také malé muzeum, kde je možno spatřit spoustu exponátů spojených se světem železnice. Spolek vlastní rovněž několik vozů a lokomotivu, pořízenou v Německu.

„Trvalo dlouho, než nám Němci lokomotivu prodali. Asi si mysleli, že ji chceme se ziskem prodat někam dál. Seznámili se ale s našimi úmysly a uvěřili nám,“ doplnil Ladislav Crha.

Vzniku tratě napomohly textilní továrny

To, že by se železniční provoz na Heřmaničce obnovil, Ladislav Crha za příliš reálné nepovažuje. „Musely by se na tom shodnout v první řadě obce, kterými trať vedla, a to je velmi složité. Největší šance by byla přímo ve Frýdlantu, kde je úzkokolejka stále zanesená v územním plánu,“ dodal Crha.

On sám se narodil až po zrušení provozu. „Ale pamatuju, když byly ještě na trati položené koleje. Ještě po revoluci byla železnice zhruba z osmdesáti procent kompletní. Pak ale České dráhy prodaly koleje Sběrným surovinám a byl konec,“ posteskl si Crha.

Jak vlastně příběh Heřmaničky začal? Vzniku trati nejvíce napomohly textilní továrny v Dětřichově a cihelna s výrobou šamotového zboží v Kunraticích. S výstavbou Heřmaničky se začalo v dubnu 1899 a po 16 měsících byla předána do veřejného provozu.

25. srpna 1900 ve 14:33 vyjela lokomotiva číslo 11, nazvaná Ehrlich, která táhla osm vozů (z toho tři kryté nákladní) se 150 cestujícími k první jízdě z Frýdlantu přes Kunratice a Dětřichov do Heřmanic, odkud v 15:20 pokračovala do saského Reichenau. Všude byl první vlak vítán s nadšením, budovy stanic zdobily květiny a vlajky.

Podle jízdního řádu se tehdy pro osobní dopravu vypravovalo denně šest vlaků, tři dopoledne a tři odpoledne. Samotný provoz na Heřmaničce nebyl vůbec jednoduchý.

Na trati často řešili sněhovou kalamitu

Trať se každoročně potýkala se sněhovou kalamitou, kuriózní nehodu přivodila větrná smršť, která v roce 1907 smetla z náspu celý vlak.

Po válce již nebyl mezinárodní provoz obnoven a deset let od roku 1947 sloužila trať pouze pro nákladní dopravu, hlavně pro heřmanický kamenolom. Spojení obstarávaly autobusy, které ale nezvládaly pojmout cestující a obce ležící u trati volaly po návratu osobních vlaků.

Ty se opět rozjely 14. července 1957, o rok později nahradily parní lokomotivy moderní motorové. V roce 1964 nastal konec nákladní dopravy na úzkokolejce a po 12 letech došlo k definitivnímu zastavení provozu pro kritický stav trati.

Ještě v roce 1996 se objevily snahy obnovit provoz až do polské Bogatyně. Místo toho však nastoupily Sběrné suroviny a zbytky trati zlikvidovaly.

Nejčtenější

Libereckého podnikatele žaluje OSA, v obchodě s potravinami pouštěl hudbu

Palác Dunaj prošel zvenčí citlivou rekonstrukcí.

Kvůli rádiu pouštěnému ve velkoprodejně Dunaj stojí liberecký podnikatel Alexandr Kendik před soudem. Zažaloval jej...

Z Jablonce vyvezli už osm set tun sněhu, kalamita potrvá přes víkend

Sníh pomáhají v Jablonci nad Nisou odklízet také vězni

Kalamitní stav v Jablonci nad Nisou vyhlášený městem ve čtvrtek ráno potrvá minimálně do pondělí. Na deponii už bylo...

Závěje nad hlavu, auta v bílé tmě a vleky bez proudu. To je lednový Kořenov

O Kořenov se starají celkem tři traktory.

Metr sněhu za týden. A čtyřikrát vypadlá elektřina. Jizerskohorský Kořenov, jednu z nejvýše položených obcí v Česku,...

Splňte si sen o roubence. Stavby jako z pohádky jsou v Česku na prodej

Peřimov, okres Semily. Nemovitost stojí na mírně svažitém pozemku velkém 1 587...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Před túrou jděte k zubaři. Cestovatel radí, jak přežít

Jan Jakub s přítelkyní na jedné ze svých výprav

Mít více cestovních pasů, nechat si před odjezdem vyšetřit zuby, do zavazadla přibalit nůž. Jan Jakub, bývalý...

Další z rubriky

Palachova tvář má i drátěnou podobu, bylo na ni třeba 73 metrů materiálu

Krkonošský umělecký dráteník Ladislav Šlechta vytvořil obličej Jana Palacha, od...

Mezi jeho díly se vyjímají císař Karel IV., císařovna Marie Terezie, prezident Tomáš Garrigue Masaryk nebo generál...

V kraji chybí přes sto policistů. Civilní sektor nás předhání, říká odborář

(ilustrační foto)

V Libereckém kraji chybí desítky policistů, navzdory náborům se díru stále nedaří zacelit. Policisté přitom oslovují...

Dárky z bižuterie už Čechy nelákají, zájem ze zahraniční naopak roste

Tradiční akce Made in Jablonec, která měla premiéru minulý čtvrtek.

Tuzemští zákazníci ztrácejí zájem o bižuterní výrobky. Oproti roku 2017 byly loňské prodeje na českém trhu slabší. Svaz...

Najdete na iDNES.cz