Navážou na již letos zahájenou velkou modernizaci tratě mezi Libercem a Tanvaldem za tři čtvrtě miliardy korun, která zásadně vylepší cestování hlavně mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem.
Zatím poslední velkou zakázku za necelou půl miliardu vypsala SŽDC pro trať z Liberce do Pardubic. Dodavatele této stavby už začali správci železnice hledat. Opraví díky ní úsek mezi Malou Skálou a Starou Pakou.
„Jízdní doby se zkrátí o dvě až pět minut v závislosti na typu vlaku a směru jízdy,“ říká Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC.
I když jde o relativně malé zkrácení, které stále nepřinese zásadní zrychlení cesty vlakem mezi Libercem a Pardubicemi, zástupci organizátora dopravy v kraji Korid LK takovou akci vítají. „Umožní to lepší přestupy, návaznosti a zvýší spolehlivost provozu,“ vysvětlil Pavel Blažek z Korid LK.
Klidnější jízda vlaku a vyšší rychlost
Podle něj je na mnoha místech stav trati špatný a vlaky tu jezdí zbytečně pomalu. „Vlaky mezi Turnovem a Semily jsou přitom jedny z nejvytíženějších v kraji,“ dodal. Jde totiž o jeden z mála úseků, kde vlak může cestovní dobou konkurovat silnici a je i rychlejší.
Zakázka nazvaná pro laiky poněkud nesrozumitelným pojmem „odstranění propadu rychlosti“ má připomínat svým rozsahem například modernizaci tratě z Liberce do Hrádku nad Nisou, která přinesla na řadě úseků zvýšení rychlosti až k hranici sto kilometrů za hodinu.
Podobný rozsah oprav byl již dokončen mezi Malou Skálou a Turnovem, což cestující pozná díky klidnější jízdě vlaku a vyšší rychlosti.
Železničáři se chystají i na zlepšení tratě v úseku mezi Turnovem a Libercem, kde dnes naopak vlak plně prohrává kvůli delší trase v porovnání s rychlostní silnicí. Soutěž na dodavatele má SŽDC vyhlásit v příštích týdnech.
Dráhy chtějí zastavit odliv cestujících
Na trati mezi Libercem a Pardubicemi se zrychlí cestování též díky investicím v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Celkově ale doba jízdy klesne maximálně o patnáct minut.
Právě rychlejší cestování společně s novými soupravami mohou přispět k návratu cestujících na železnici nebo alespoň zastavení jejich odlivu. Ukazují to čísla například z trati Liberec - Hrádek, kde po modernizaci a nasazení nových souprav stoupl denní počet cestujících z 1 600 v roce 2010 na více než 2 600 v roce 2013.
K dalšímu nárůstu počtu pasažérů by mohlo dojít mezi Libercem a Tanvaldem po dokončení rekonstrukce celé trati, kdy se má zavést v pracovní dny ráno a odpoledne půlhodinový takt.
„Liberecký kraj má zájem, aby se po dokončení rekonstrukce trati z Liberce do Tanvaldu SŽDC zaměřila především na zlepšení spojení mezi Libercem a Českou Lípou,“ uvedl Blažek.
Rekonstruovat se má i na zubačce
SŽDC právě na této trati, kde kvůli sesuvu půdy rok nejezdily vlaky, připravuje další akce. Příští rok má dojít k rekonstrukci kolejí mezi Křižany a Karlovem pod Ještědem, probíhá projektování modernizace nádraží v České Lípě za miliardu korun.
To přinese nejen nový podchod pod celým nádražím s přiblížením nástupišť k centru, Dubici a městským i příměstským autobusům, ale také zrychlení trati z České Lípy směrem na Jablonné v Podještědí, Srní i do Stružnice na 100 - 120 kilometrů v hodině.
V plánu investic, který schválila na začátku října vláda, je dále i sto milionů korun na rekonstrukci harrachovského tunelu na zubačce, Rigelského tunelu u Višňové za 40 milionů Kč a 400 milionů korun na modernizaci nádraží v Raspenavě a Frýdlantě.
„V přípravě je rekonstrukce kolejiště v Harrachově, aby se zde mohly křižovat vlaky do Polska, protože Liberecký kraj a Dolnoslezské vojvodství usilují pomocí projektu s názvem Společně pro česko-polské příhraničí o přímé vlakové spojení Liberce a Szklarske Poręby bez přestupů,“ dodává Blažek.
Cestující čeká ale kvůli plánům železničářů řada výluk a vlaky na na nějaký čas vymění za náhradní autobusovou dopravu.
Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.