Siemens Desiro na cestě mezi Libercem a Žitavou. Teď by mohl jezdit i na dalších dvou úsecích regionu.

Siemens Desiro na cestě mezi Libercem a Žitavou. Teď by mohl jezdit i na dalších dvou úsecích regionu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

České dráhy může vytlačit soukromník, v kraji by vyjely bezbariérové vlaky

  • 16
Na koleje v Libereckém kraji zřejmě vyjede další soukromý dopravce. Cestující na trati mezi Libercem, Semily a Starou Pakou se od prosince 2019 mají na jedno desetiletí rozloučit s motorovými vozy 843 a usednout do modernějších souprav značky Siemens Desiro.

Podobná změna pravděpodobně čeká i pasažéry na lince z Tanvaldu do Železného Brodu. Zde desira nahradí vlaky Stadler. O provoz na zmíněných tratích by tak přišel dosavadní přepravce - České dráhy. Krajští radní totiž schválili, že jednání dále povedou pouze se společností Arriva vlaky.

Libereckému kraji vyprší smlouva s Českými drahami v prosinci 2019. Rychlíkovou linku mezi Libercem a Pardubicemi však budou České dráhy obsluhovat i nadále.

„Původně jsme vyjednávali s Českými drahami o prodloužení stávajících smluv o dva roky, ale dráhy nám nabídly stejnou kvalitu služeb, ovšem za vyšší ceny. Oslovili jsme proto i dalších pět dopravců na českém trhu a na začátku prosince jsme dostali nejvýhodnější nabídku právě od společnosti Arriva vlaky,“ popsal hejtman Martin Půta.

Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která organizuje dopravu v regionu, dodává, že jednání s Arrivou jsou teprve na začátku, a proto nemůže prozradit, jaké jsou přesné cenové nabídky. „Všeobecně se dá ale říci, že jsou ceny v železniční dopravě vyšší zhruba o třetinu,“ oznámil Blažek. „Abychom ovšem mohli na modernější vozidla dosáhnout, musíme jednat o dlouhodobé smlouvě na deset let.“ 

Vlaky budou bezbariérové

Pokud jednání s Arrivou klapnou, na zmíněné úseky by podle Blažka mohlo vyjet pět vozů značky Siemens Desiro. K dispozici bude i jedno záložní vozidlo nižší kvality. Půjde však o starší vozy vyrobené po roce 2000, které dopravci nasazovali třeba v sousedním Německu. Ostatně stejné vozidlo jezdí třeba na trati z Liberce do Drážďan.

Výhodou siemensů je hlavně fakt, že jsou nízkopodlažní a tudíž bezbariérové. To třeba „motoráky“ 843 nejsou, i když mají plošiny pro nástup vozíčkářů. 

„Pro nás bylo ekonomicky nejvýhodnější se zajímat o uvolněná vozidla ze západní Evropy. Samozřejmě by byla i možnost nakoupit vlaky zcela nové, ale sehnat ty, které jezdí na naftu, je docela problém, jelikož výběr na trhu je poměrně malý. Navíc v posledních letech někteří výrobci výrobu dieselů ukončili a soustředí se na vozy poháněné elektřinou. Tím pádem nám zbývají vozidla vyráběná v Polsku,“ vysvětlil Blažek. 

Ubude místa na kola, míní expert

Jablonecký specialista na železniční dopravu Jindřich Berounský chápe případné nasazení modernějších vlaků na trati mezi Libercem a Starou Pakou. U trati na Železný Brod je skeptičtější. 

„Tady totiž naprosto skvěle fungují stadlery, které považuji na této trati za lepší vozidla než vlaky Siemens. Jsou totiž více univerzální a jejich obrovský komfort vidím v tom, že nabízí velký prostor. Vejde se tam v létě mnoho cyklistů s koly a v zimě zase hodně lidí s lyžemi. Do desira v žádném případě ne,“ vysvětlil Berounský. 

„Naopak na trati do Staré Paky budou případné nové vlaky posunem. Největší jejich plus vidím v tom, že jsou nízkopodlažní a že mají klimatizaci. Ovšem u starších siemensů se i na německých tratích na klimatizaci projevují poruchy.“

Liberecký kraj by chtěl zlepšit komfort na kolejích i na dalších tratích. „Ačkoliv zvažujeme desetiletou smlouvu s dopravcem, neznamená to, že jsme rezignovali na spolupráci se sousedními regiony. Například v případě dohody s Královéhradeckým krajem a jejich dopravcem bychom chtěli prodloužit linku mezi Libercem a Starou Pakou dále přes Dvůr Králové a Jaroměř až do Hradce Králové,“ doplnil náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky Marek Pieter.