Nádražní budovu v Proseči nad Nisou čeká demolice. Vznikne tam společné...

Nádražní budovu v Proseči nad Nisou čeká demolice. Vznikne tam společné nástupiště pro tramvaj i vlak. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tramvajová trať z Jablonce do Liberce se změní, zmizí nádraží i několik domů

  • 19
Velkou změnou prochází tramvajová trať z Vratislavic do Jablonce. V rámci modernizace tam část dráhy povede jinudy než dosud. Podle dopravního podniku by se na trať za tři čtvrtě miliardy korun měly vrátit tramvaje v červnu 2023.

Vlaky tam sice staví dvakrát za hodinu, do nádražní budovy se ale nikdo nedostane. České dráhy ji nevyužívají už od roku 1946. A brzy bude po původní staniční budově v Proseči nad Nisou veta.

Všechny objekty bývalého nádraží čeká demolice. Důvodem je modernizace tramvajové tratě z Vratislavic do Jablonce nad Nisou.

„Od tramvajové zastávky Za Tratí začne tramvajová trať stoupat k bývalému nádraží v Proseči, které teď čeká demolice. Místo toho tam vznikne společné nástupiště pro tramvaj i vlak. Cestující tak budou moci pohodlně přestupovat mezi oběma druhy přepravy. Současná výhybna v Proseči zanikne. Naopak nová výhybna tramvaje se plánuje zhruba o šest set metrů dál v místě zvaném Nový Svět,“ popisuje provozně technický ředitel Dopravního podniku Liberce a Jablonce Ludvík Lavička.

Podle něj se v Proseči objeví i jedna technická zajímavost. „Za novou výhybnou v Proseči bude společný silniční přejezd přes tramvajovou i železniční trať. Bude to taková libůstka pro nadšence kolejové dopravy. Nejbližší podobný přejezd je až v Německu, v Česku nic takového není. Samozřejmě na něm budou závory, tak jak to vyžadují současné normy,“ nastínil Lavička.

Modernizace tramvajové tratě z Vratislavic do Jablonce začala letos v květnu. Na pětikilometrovém úseku už není ani stopa po starých kolejích s metrovým rozchodem. Všechny už jsou rozebrané a odklizené. Nahradí je nové koleje se standardním rozchodem 1435 milimetrů, stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd a z Liberce do Vratislavic.

Výstavba nové tratě do Jablonce přijde na 740 milionů korun, hotovo má být v dubnu příštího roku. První tramvaje mají na trať vyjet v červnu 2023.

„Zajímavostí také je, že v součtu zhruba jeden kilometr kolejí povede jinudy, než na co byli cestující doteď zvyklí,“ upozorňuje mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Koleje už nepovedou kolem domů

Největší změny nastanou v ulici U Šamotky. V části ulice vedly koleje v tělese silnice podél obytných domů.

„Všechny vjezdy k domům taky byly přes koleje. Podle současných norem to bylo technicky neřešitelné. Takže jsme trať posunuli přes silnici blíž k řece, bude se tam stavět zeď, po které tramvaj pojede. Koleje budeme posouvat také ve Vratislavicích u Kyselky, protože tam se rozšíří i stávající silniční oblouk, a také v ulici Za Říčkou. Na tramvajovém mostě u Kyselky se navíc počítá i s chodníkem pro pěší a cyklisty až k ulici Za Tratí. Další lávka pro pěší se plánuje z nové výhybny v lokalitě Nový Svět, která překlene ulici Za Říčkou a půjde do ulice Prosečská,“ řekl Lavička.

Kvůli změně trasování kolejí už se zbouralo pět rodinných domů a jeden dům v ulici Za Říčkou ve stoupání na Nový svět demolice nyní čeká.

„Ten dům nám dělal problémy už dřív. Trať v těch místech byla prakticky neopravitelná, protože část domu je postavená na opěrné zdi, po které tramvaj jezdila,“ vysvětluje Lavička.

V lokalitě Zelené Údolí už také roste nový most, po kterém povedou koleje. Ten bude blíž k silnici oproti původnímu mostu. Tím pádem bude mít větší směrový oblouk, což umožní plynulejší jízdu tramvaje. Předtím tam museli řidiči tramvají snižovat rychlost.

Zatím nejrychleji postupuje rekonstrukce v posledním úseku od Brandlu na konečnou v Jablonci, kde už jsou položené nové koleje. V rámci rekonstrukce se tam ještě plánuje i třetí odbočovací pruh na křižovatce ulic Liberecká a Budovatelů.