Toužebně očekávaná silnice měří necelých osm kilometrů a vyšla skoro na dvě miliardy.
Na zahájení provozu se těší zejména obyvatelé Bílého Kostela, přes který dřív osobní i nákladní auta směrem na Hrádek a dále do Německa a Polska jezdily.
„Je to dobrá zpráva. Odlehčí se tím dopravě v Bílém Kostele a v serpentinách na Grabštejně. V Hrádku je to důležité především pro firmy v průmyslové zóně, které na tuto silnici čekají jako na smilování,“ řekl již dříve hejtman Martin Půta.
Stavba obchvatu začala v roce 2009 a měla být dokončena o tři roky později. Zdržely ji tahanice o pozemky: ředitelství silnic a dálnic vyjednávalo o jejich vykoupení s majitelkou Jitkou Pourovou pět let.
Protože ale restituentka s nikým nejednala, přistoupil stát k vyvlastnění pozemků.
Jakmile se tak ovšem stalo, Pourová okamžitě podala žalobu, kterou se snažila vyvlastnění zrušit. S nikým přitom moc nekomunikovala.
"Je to velmi komplikovaná osoba, která má k všemu českému dost negativní postoj. Je s ní těžká domluva, například velmi často střídá právníky," vysvětlil bývalý kastelán Grabštejna Jan Sedlák, jenž s ní několikrát přišel do profesního styku.
O cestě, která povede z Liberce přes Polsko dál do Německa, uvažovali cestáři již v šedesátých letech minulého století.
Po okupaci v roce 1968 celá věc ustala. Nedlouho po roce 1989 se myšlenka propojit tři země rychlostní silnicí objevila znovu.
Obchvat Bílého Kostela a Grabštejna naváže na dálniční síť sousedního Saska a Polska. Po jeho dokončení bude z Prahy spojení po rychlostní komunikaci na německou dálnici A4. Ta vede do Drážďan a navazuje na dálniční německou síť.