Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. ledna 2020 Vladislav

Podpalovač Pe-Po přinesl výrobci rekordní tržby, pomohlo mu grilování

  10:40aktualizováno  10:40
Je bílou kostkou v retro červeno-průhledném obalu, dřevěnou tabulkou podobnou čokoládě nebo tekutinou v lahvičce. Pevnému podpalovači známému pod zkratkou Pe-Po je letos už 52 let, přesto slaví úspěchy i na exotických trzích. Libereckému družstvu Severochema pomohl loni dosáhnout rekordních tržeb.

Podpalovač Pe-Po může mít řadu podob. Červenobílý obal je podle vedení Severochemy sice retro, ale pro starší zákazníky je obal jasně rozpoznatelný. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Loňské tržby činily 332 milionů korun. „Rosteme díky navyšování tržeb v našich výrobcích, nikoliv díky tomu, že bychom se třeba spojili s jinou firmou. Již zmiňovaných 332 milionů jsme dosáhli právě tímto růstem, který trvá od roku 2009, tedy od roku celosvětové ekonomické krize. Letos bychom měli být na stejných číslech jako loni“

Linkou libereckého závodu projede ročně na tři miliony kilogramů podpalovače. Pe-Po má dokonce svoji mikrostránku i facebookový profil. Grily nebo krby s ním podpalují lidé od Španělska přes Slovensko až po Spojené arabské emiráty.

„Arabové ve velkém grilují. V městských aglomeracích mají špičkové grily a zapalují je pevnými podpalovači,“ říká obchodní ředitel Severochemy Roman Oberer.

Fotogalerie

Pe-Po si z dětství pamatuji jako bílou kostku. Vím ale, že v zahraničí se prodávají i jiné barvy. Proč?
Přes čtvrt století děláme třeba růžové Pe-Po pro Maďarsko. Náš distributor pro Maďarsko si na tom postavil svojí konkurenční výhodu. Odlišuje se od konkurence. Oranžové Pe-Po jsme zase dělali pro jednoho ukrajinského zákazníka v době Oranžové revoluce v sezoně 2004 - 2005. Tato barva tam byla v té době vnímána velmi pozitivně až symbolicky. Tento obchod ale již nepokračuje.

Severochema

Severochema - družstvo pro chemickou výrobu Liberec, byla založena 1. října 1953. Z původně regionálního výrobce se vypracovalo na významného výrobce chemických výrobků, který zásoboval celý trh tehdejšího Československa. Po roce 1989 dokázala ustát tlak konkurence, aniž by do družstva vstoupil zahraniční kapitál. Nejslavnějším výrobkem je pevný podpalovač Pe-Po. Ten je dnes jedničkou na českém a maďarském trhu, na Slovensku patří dlouhodobě mezi první dva.

Podpalovač existuje i v tekuté formě. Kdo ho kupuje?
Starší zákazníci jsou konzervativnější, zvyklí na podpalovač v podobě kostky. Tekuté podpalovače kupují spíš mladší. Prodávají se z dvaceti procent. Souvisí to ale i s kulturou a zvyklostmi v dané zemi. V České republice nebo střední Evropě žádají lidé na podpalování grilů spíš tekuté podpalovače. Ale na jihu jako je Španělsko, Itálie nebo Řecko chtějí historicky na podpalování grilů kostky. Jejich výhodou je, že se dají po podpálení vytáhnout.

Co je pro vás obratově zajímavější období? Zima, kdy lidé zatápějí, nebo léto, kdy grilují?
Poslední roky je grilování stále populárnější, na západě i na východě. Otevřela se nám obrovsky nová oblast. Daří se nám rozšiřovat i export. Obratově zajímavější je ale pro nás pořád zima.

Překvapilo mě, že Pe-Po znají i ve Spojených arabských emirátech. Ti asi moc nezatápí, nebo se pletu?
Arabové ve velkém grilují. V městských aglomeracích mají špičkové grily a zapalují je pevnými podpalovači. Používají také lampový olej.

V jednom řetězci pořádají čas od času retro týdny, kde mají potraviny i drogistické výrobky s obaly ze 70. nebo 80. let. Pe-Po tam nechybělo. Jak se prodávalo?
Myslím, že mohu prozradit, že ho vyprodali ještě před skončením akce. Retro vlny jsou teď populární, protože je ekonomicky aktivní generace Husákových dětí. U takto balených potravin zas mají lidé pocit, že jsou kvalitnější. Určitě by to ale nefungovalo s obaly z padesátých let. I když je retro vlna úspěšná, nemyslím si, že by fungovala věčně. U spotřební chemie lidé očekávají, že výrobky budou účinnější s moderním designem.

Váš nejúspěšnější produkt je Pe-Po v průhledné fólii. To rozhodně není designová exhibice.
Obal z 80. let a je už u zákazníků tak zafixovaný, že ho prostě nechceme měnit. Pokud chceme cílit na nové zákazníky, máme Pe-Po v krabičce, v dóze nebo v lahvi. A to jak bílé podpalovače, tak i dřevěné.

Váš podpalovač slavil v roce 2014 výročí 50 let na trhu. Letos se stal vítězem kategorie o nejlepší značku v anketě Logo VD & Značka. Čím to?
Anketa pořádaná Svazem českých a moravských výrobních družstev hledala nejznámější loga českých družstev. Stovky respondentů vybíraly z desítek tradičních značek a log. Jedna ze soutěží byla o nejúspěšnější produkt. To, že Pe-Po byl nejúspěšnější družstevní produkt, nás nesmírně potěšilo. Myslím, že zájem o náš produkt je proto, že se nám podařilo vytvořit tak silnou značku, že je synonymem pro celou kategorii. Obdobně to má třeba i Jar či Savo.

Je to důvod, proč vás člověk moc nevídá v reklamách?
Jsme firma střední velikosti a nemáme prostředky například na televizní reklamu. Z externích průzkumů víme poměrně přesně, kdo jsou naši zákazníci a kde máme nejmenší znalost značky. Například u značky Pe-Po je to u nejmladší generace. Snažíme se na ni cílit přes sociální sítě, jako je facebook i klasický web. Sázíme také na dostupnost produktu. Dnes jsme v rámci Čech a Slovenska ve všech obchodních sítích, ať už jsou to nadnárodní řetězce, nebo nezávislý trh.

Co se podle vás podílí na tom, že jste měli loni rekordní tržby 332 milionů korun?
Loňský rok nebyl nijak výjimečný, ale dlouhodobě se nám daří zajistit růst tržeb v průměru tří procent ročně. Rosteme díky navyšování tržeb v našich výrobcích, nikoliv díky nějakým fúzím nebo akvizicím. Růst trvá už od celosvětové ekonomické krize.

Kdysi byla Severochema slavná i díky kosmetice jako lak na vlasy Susy nebo kosmetika z Mrtvého moře. Proč už jí vyrábíte méně?
Kosmetika z Mrtvého moře byla v portfoliu Severochemy vždy okrajovou záležitostí. V době největšího prodeje tvořila necelá dvě procenta obratu. Těžko můžeme konkurovat velkým nadnárodním firmám. Soustředíme se na to, v čem máme významnou pozici na trhu. U podpalovačů máme 80 procent českého trhu. Kosmetiku necháme spíš dožít.

Autor:
  • Nejčtenější

Úřednice nechala na stole půl milionu a šla na oběd, peníze někdo vzal

Půl milionu korun vzal neznámý zloděj z městského úřadu v České Lípě. Peníze tu zapomněla úřednice, když šla o polední...

Premium

Hokej v propasti. Hrachovina dozrál ve Finsku a tvrdí: Kdo uteče, vyhraje

Vlastně byl k brankářskému řemeslu předurčen. Jeho otec Petr roky chytával v nižších soutěžích, je koučem gólmanů u...

Veterináři odhalili metráky hovězího v nelegálních jatkách na Jablonecku

Neschválená a nezkolaudovaná jatka odhalili veterináři v okrese Jablonec nad Nisou. Zajistili tam 307 kilogramů...

Liberec musí přepsat dějiny. Nejstarší dům stojí jinde, než se myslelo

Památkáři objevili nejstarší obytný dům v Liberci. Roubená chalupa ve Františkově je starší než ikonické Valdštejnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odchody hráčů? V Evropě jsme rarita, říká jablonecký trenér Rada

Vloni v létě odešlo z Jablonce hned pět fotbalistů základní sestavy, přesto dovedl kouč Petr Rada po podzimu svůj tým...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Tragický útok psa na stařenku stále nemá viníka, čeká se na třetí posudek

Ani rok po brutálním útoku psa v Pihelu na Novoborsku, který skončil smrtí jednadevadesátileté stařenky, policie...

Za potíže s odbavením a informačním systémem dostala Arriva pokutu 815 tisíc

Pokutu 815 tisíc korun vyměřil Liberecký kraj společnosti Arriva za problémy v železniční dopravě. Důvodem je...

Ulice Turnova hlídají superkamery, poznají střelbu i lidi podle popisu

Bezpečnost obyvatel patnáctitisícového Turnova hlídají dvě supermoderní kamery. Jejich obraz je tak kvalitní, že jim...

Doksy budou popelnice vyvážet samy, mluví o šikaně od odpadových firem

Už za pár týdnů začnou v Doksech velké manévry. Firma AVE, která se tam stará o svoz odpadu, si totiž na začátku února...

Advantage Consulting, s.r.o.
FANDA DO PRŮMYSLU 4.0 SE ZNALOSTÍ IT

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Liberecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz