Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Podpalovač Pe-Po přinesl výrobci rekordní tržby, pomohlo mu grilování

  10:40
Je bílou kostkou v retro červeno-průhledném obalu, dřevěnou tabulkou podobnou čokoládě nebo tekutinou v lahvičce. Pevnému podpalovači známému pod zkratkou Pe-Po je letos už 52 let, přesto slaví úspěchy i na exotických trzích. Libereckému družstvu Severochema pomohl loni dosáhnout rekordních tržeb.

Podpalovač Pe-Po může mít řadu podob. Červenobílý obal je podle vedení Severochemy sice retro, ale pro starší zákazníky je obal jasně rozpoznatelný. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Loňské tržby činily 332 milionů korun. „Rosteme díky navyšování tržeb v našich výrobcích, nikoliv díky tomu, že bychom se třeba spojili s jinou firmou. Již zmiňovaných 332 milionů jsme dosáhli právě tímto růstem, který trvá od roku 2009, tedy od roku celosvětové ekonomické krize. Letos bychom měli být na stejných číslech jako loni“

Linkou libereckého závodu projede ročně na tři miliony kilogramů podpalovače. Pe-Po má dokonce svoji mikrostránku i facebookový profil. Grily nebo krby s ním podpalují lidé od Španělska přes Slovensko až po Spojené arabské emiráty.

„Arabové ve velkém grilují. V městských aglomeracích mají špičkové grily a zapalují je pevnými podpalovači,“ říká obchodní ředitel Severochemy Roman Oberer.

Fotogalerie

Pe-Po si z dětství pamatuji jako bílou kostku. Vím ale, že v zahraničí se prodávají i jiné barvy. Proč?
Přes čtvrt století děláme třeba růžové Pe-Po pro Maďarsko. Náš distributor pro Maďarsko si na tom postavil svojí konkurenční výhodu. Odlišuje se od konkurence. Oranžové Pe-Po jsme zase dělali pro jednoho ukrajinského zákazníka v době Oranžové revoluce v sezoně 2004 - 2005. Tato barva tam byla v té době vnímána velmi pozitivně až symbolicky. Tento obchod ale již nepokračuje.

Severochema

Severochema - družstvo pro chemickou výrobu Liberec, byla založena 1. října 1953. Z původně regionálního výrobce se vypracovalo na významného výrobce chemických výrobků, který zásoboval celý trh tehdejšího Československa. Po roce 1989 dokázala ustát tlak konkurence, aniž by do družstva vstoupil zahraniční kapitál. Nejslavnějším výrobkem je pevný podpalovač Pe-Po. Ten je dnes jedničkou na českém a maďarském trhu, na Slovensku patří dlouhodobě mezi první dva.

Podpalovač existuje i v tekuté formě. Kdo ho kupuje?
Starší zákazníci jsou konzervativnější, zvyklí na podpalovač v podobě kostky. Tekuté podpalovače kupují spíš mladší. Prodávají se z dvaceti procent. Souvisí to ale i s kulturou a zvyklostmi v dané zemi. V České republice nebo střední Evropě žádají lidé na podpalování grilů spíš tekuté podpalovače. Ale na jihu jako je Španělsko, Itálie nebo Řecko chtějí historicky na podpalování grilů kostky. Jejich výhodou je, že se dají po podpálení vytáhnout.

Co je pro vás obratově zajímavější období? Zima, kdy lidé zatápějí, nebo léto, kdy grilují?
Poslední roky je grilování stále populárnější, na západě i na východě. Otevřela se nám obrovsky nová oblast. Daří se nám rozšiřovat i export. Obratově zajímavější je ale pro nás pořád zima.

Překvapilo mě, že Pe-Po znají i ve Spojených arabských emirátech. Ti asi moc nezatápí, nebo se pletu?
Arabové ve velkém grilují. V městských aglomeracích mají špičkové grily a zapalují je pevnými podpalovači. Používají také lampový olej.

V jednom řetězci pořádají čas od času retro týdny, kde mají potraviny i drogistické výrobky s obaly ze 70. nebo 80. let. Pe-Po tam nechybělo. Jak se prodávalo?
Myslím, že mohu prozradit, že ho vyprodali ještě před skončením akce. Retro vlny jsou teď populární, protože je ekonomicky aktivní generace Husákových dětí. U takto balených potravin zas mají lidé pocit, že jsou kvalitnější. Určitě by to ale nefungovalo s obaly z padesátých let. I když je retro vlna úspěšná, nemyslím si, že by fungovala věčně. U spotřební chemie lidé očekávají, že výrobky budou účinnější s moderním designem.

Váš nejúspěšnější produkt je Pe-Po v průhledné fólii. To rozhodně není designová exhibice.
Obal z 80. let a je už u zákazníků tak zafixovaný, že ho prostě nechceme měnit. Pokud chceme cílit na nové zákazníky, máme Pe-Po v krabičce, v dóze nebo v lahvi. A to jak bílé podpalovače, tak i dřevěné.

Váš podpalovač slavil v roce 2014 výročí 50 let na trhu. Letos se stal vítězem kategorie o nejlepší značku v anketě Logo VD & Značka. Čím to?
Anketa pořádaná Svazem českých a moravských výrobních družstev hledala nejznámější loga českých družstev. Stovky respondentů vybíraly z desítek tradičních značek a log. Jedna ze soutěží byla o nejúspěšnější produkt. To, že Pe-Po byl nejúspěšnější družstevní produkt, nás nesmírně potěšilo. Myslím, že zájem o náš produkt je proto, že se nám podařilo vytvořit tak silnou značku, že je synonymem pro celou kategorii. Obdobně to má třeba i Jar či Savo.

Je to důvod, proč vás člověk moc nevídá v reklamách?
Jsme firma střední velikosti a nemáme prostředky například na televizní reklamu. Z externích průzkumů víme poměrně přesně, kdo jsou naši zákazníci a kde máme nejmenší znalost značky. Například u značky Pe-Po je to u nejmladší generace. Snažíme se na ni cílit přes sociální sítě, jako je facebook i klasický web. Sázíme také na dostupnost produktu. Dnes jsme v rámci Čech a Slovenska ve všech obchodních sítích, ať už jsou to nadnárodní řetězce, nebo nezávislý trh.

Co se podle vás podílí na tom, že jste měli loni rekordní tržby 332 milionů korun?
Loňský rok nebyl nijak výjimečný, ale dlouhodobě se nám daří zajistit růst tržeb v průměru tří procent ročně. Rosteme díky navyšování tržeb v našich výrobcích, nikoliv díky nějakým fúzím nebo akvizicím. Růst trvá už od celosvětové ekonomické krize.

Kdysi byla Severochema slavná i díky kosmetice jako lak na vlasy Susy nebo kosmetika z Mrtvého moře. Proč už jí vyrábíte méně?
Kosmetika z Mrtvého moře byla v portfoliu Severochemy vždy okrajovou záležitostí. V době největšího prodeje tvořila necelá dvě procenta obratu. Těžko můžeme konkurovat velkým nadnárodním firmám. Soustředíme se na to, v čem máme významnou pozici na trhu. U podpalovačů máme 80 procent českého trhu. Kosmetiku necháme spíš dožít.

Autor:
  • Nejčtenější

Obec mu nepovolila stavět, majitel na truc zavřel parkoviště u jezera

Vysoký plot s upozorněním „soukromý pozemek“ ohraničil prostor, který v minulých letech hojně využívali jako parkoviště...

Sever Čech trápí extrémní deště, voda v ulicích. Srážky se přesunou na Moravu

Do Česka se vrátily bouřky, pro okolí Děčína, Rumburku a Varnsdorfu platí extrémní stupeň nebezpečí. V Mikulášovicích...

Loučící se historická tramvaj odhodila auto, které jí nedalo přednost

Historické tramvaji, která se loučila s unikátní tratí mezi Libereckem a Jabloncem, nedal v sobotu odpoledne přednost...

Hasiči na Českolipsku evakuovali dvě obce, hladiny řek postupně klesají

V noci na Liberecku začala opět stoupat hladina řek a potoků. Intenzivní deště zvedly hladiny Šporky a Dobranovského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V lese na Českolipsku se našel balík peněz, nikdo se k němu nehlásí

Už čtrnáct dní pátrá policie po majiteli peněz, které se našly začátkem července v lese v okolí Cvikova na Českolipsku....

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

V lese na Českolipsku se našel balík peněz, nikdo se k němu nehlásí

Už čtrnáct dní pátrá policie po majiteli peněz, které se našly začátkem července v lese v okolí Cvikova na Českolipsku....

Na povodně jsou na Českolipsku zvyklí, takovou rychlost a sílu ale nečekali

Lednice, pračky a skříně na zahradách, plné velkoobjemové kontejnery. Lidé v Dobranově, Písečné a Zákupech na...

Při přípravě se zavřu do své bubliny, říká mistr extrémního hasičského sportu

V roce 2017 Jan Pipiš vybojoval v Americe na mistrovství světa v extrémním hasičském sportu členství v prestižním klubu...

Víkendové povodně napáchaly v Libereckém kraji škodu za 160 milionů

Škody po víkendové velké vodě na severu Čech sečetl Liberecký kraj na zhruba 162 milionů korun. Desítky milionů hlásí...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...