„První z nich se začnou stavět už v příštím roce. Pro cyklostezku za libereckou čistírnou odpadních vod a cyklostezku Machnín–Chrastava jsme již získali stavební povolení a čekáme na schválení žádosti o dotaci z evropského programu Interreg,“ prohlásil náměstek Korytář.
Ale právě jedna z klíčových cyklostezek od jízdárny v Růžodole kolem čistírny odpadních vod zůstává už několik let jen neuskutečněným snem, poněvadž na ni zadlužené město nezískalo dotaci a samo na ni peníze nemá. Vyšla by zhruba na 14 milionů korun.
„Právě cyklostezka kolem čistírny odpadních vod je nesmírně důležitá. Dovedla by cyklisty za město na cesty, které směřují do rekreačních oblastí pod ještědským hřebenem nebo k Hrádku nad Nisou a německé Žitavě,“ řekl Pavel Matějka, předseda spolku Cyklisté Liberecka.
O cyklostezce kolem čistírny se ale mluví již patnáct let, a až dosud pro ni platí smutně proslulé „skutek utek“. Cyklostezka by končila u tunelu pod výpadovkou na Děčín, kde by se cyklisté napojili na cestu ze Stráže nad Nisou do Machnína. Tam mohou vybrat výlety buď do Kryštofova Údolí nebo na Chrastavu a dál do saské Žitavy.
Cesty pro cyklisty vyjdou na 45 milionů
Kromě cyklostezky kolem čistírny odpadních vod a cyklostezky Machnín–Chrastava vybralo město ještě dalších sedm prvořadých úseků, kde vzniknou další cyklostezky. Potřebuje na ně skoro 45 milionů korun a počítá s dotacemi ve výši bezmála 38 milionů korun.
Podle Korytáře má Liberec předjednané, že evropské peníze skutečně obdrží a čeká pouze na vypsání výzev, v nichž se o dotace bude ucházet.
Radnice počítá se stezkou pro pěší a cyklisty z ulice Košická na Poštovní náměstí, s cyklostezkou kolem Nisy z Barvířské ulice k ulici U Besedy i s cyklostezkami z ulice Letná do Sousedské, ze Soukenného náměstí k vlakovému nádraží a z Londýnské ulice do ulice Oblouková. Magistrát chce vytvořit napojovací body pro mezinárodní cyklotrasu Odra–Nisa v Košické ulici a na Poštovním náměstí.
Pokud by výstavbu některých cyklostezek cokoliv zhatilo, radnice připravila jedenáct náhradních variant – například cyklostezku kolem Veseckého rybníka.
Cyklotrasu nad tunelem poškodila těžká auta
Když přijedou němečtí cyklisté do Liberce vlakem a vrací se do Žitavy na kole, využívají čtyřkilometrovou cyklostezku z centra města podél Nisy až k jízdárně. Vznikla již v roce 2000 a za uplynulých šestnáct let nic většího pro cyklisty v Liberci nepřibylo.
„Když němečtí cyklisté dorazí na konec cyklostezky k jízdárně, zůstanou často zaraženě stát a nevědí co dál,“ upozornil Matějka.
„Nabízejí se jim dvě možnosti, z nichž ani jedna není dobrá. K cyklotrase do Machnína se dostanou buď po rozbité cestě kolem Kauflandu, nebo po rušné Londýnské ulici. Z ní musí na Machnín odbočovat přes levý jízdní pruh, což vždy přináší nebezpečí srážek s auty,“ doplnil Matějka.
Tunel pod výpadovkou na Děčín, kudy cyklisté při cestě z města do přírody šlapou, bývá někdy zanesený bahnem a špínou z obrovské navážky, připravené pro novou silnici do průmyslové zóny Sever.
Cyklotrasu nad tunelem navíc brutálně poškodila těžká nákladní auta, dopravující na navážku zeminu. Kolem cesty od tunelu bují křídlatková džungle, několikametrové rostliny zasahují do vozovky a řidiči aut přes ně nevidí cyklisty.
Díry ohrožují sportovce rovněž na cyklotrase, jež protíná golfové hřiště na okraji Machnína a pokračuje do Machnína k mostu přes Nisu. „Rozbitých úseků komunikací máme v Liberci bohužel hodně a nestíháme opravit všechny. Peněz je navíc málo,“ konstatoval Korytář.