„V letech 1948 až 1949 se v Liberci školilo 70 příslušníků židovské organizace Hagana. Byl to příspěvek tehdejšího Československa ke vzniku samostatného státu Izrael,“ přibližuje ředitel Technického muzea Jiří Němeček.
„Československo se tenkrát stalo hlavním výcvikovým střediskem izraelských pilotů, leteckých specialistů, tankistů a výsadkářů. Pilotního kurzu v Českých Budějovicích se účastnil například i Ezer Weizman, budoucí prezident Izraele. V našem kraji se kromě letiště v Liberci cvičili židovští dobrovolníci také ve Výsadkovém učilišti ve Stráži pod Ralskem. Náročný výcvik tam byl zaměřen na partyzánský boj a seskoky padákem. V Liberci se zase školili letečtí mechanici.“
Liberec přitom nebyl vybrán náhodou. Po válce zůstala po německé Luftwaffe základna německé letecké školy, ubytovna, hangáry, téměř neporušená letištní plocha i několik letounů typu Me-109 a k nim kompletní motory, náhradní díly a spousta dalšího leteckého materiálu.
V roce 1950 se ale vojenská škola přesunula z Liberce na Slovensko a letiště začal využívat liberecký aeroklub.
S výcvikem židovských mechaniků seznamuje návštěvníky muzea řada dobových fotografií a informační texty. Zajímavostí je i malé sportovní letadlo BAK 1, které židovští frekventanti kurzů postavili.
„Chceme expozici obměnit, aby byla víc interaktivní. Navíc tu máme jen věci z české strany, chceme sem získat i něco z Izraele. Naší další vizí je zde prezentovat i výzkum a vývoj nových technologií pro průmysl, ve kterém je Izrael na světové špičce. Ukázat v Technickém muzeu něco z vývoje této oblasti, by bylo pro návštěvníky mimořádně zajímavé,“ řekl Němeček.
Za tím účelem už muzeum navštívila izraelská velvyslankyně v ČR Anna Azari. Případnou spolupráci vítá.
„V úvahu připadá například Muzeum vojenského letectva, které je na letecké základně Chacerim. Pokud jde o moderní technologie, tam je třeba pořádně promyslet, koho oslovit, jak případnou spolupráci nastavit, co zde prezentovat. A také vymyslet turistický produkt, který sem návštěvníky přiláká,“ řekla Azari.