Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Veletržního paláce odchází ředitelka

  13:00
Ředitelka Veletržního paláce v Praze Katarína Rusnáková po neshodách se svým nadřízeným - ředitelem Národní galerie Milanem Knížákem - končí. Přitom do ředitelského křesla tuto slovenskou kurátorku a galeristku instaloval vloni v srpnu právě Knížák; byl to vůbec jeden z jeho prvních kroků poté, co se ujal funkce šéfa největší galerijní instituce v zemi. Knížák tehdy argumentoval tím, že Rusnáková je člověk nespojený ani s Národní galerií, ani s českou výtvarnou scénou. Dnes se rozcházejí kvůli rozdílným představám o práci se sbírkami.

Katarína Rusnáková je třetím odstupujícím ředitelem v krátké pětileté historii Veletržního paláce coby sídla Sbírky moderního a současného umění. První ředitel Veletržního paláce Jiří Ševčík byl odvolán tehdejším vládcem Národní galerie Ladislavem Danielem ještě v devadesátém pátém, jen co se Národní galerie v budově zabydlela. Spor se týkal rozhodování o projektech a financích. Po konkursu nastoupil Jaroslav Anděl. Toho po dvou letech odvolal další z ředitelů Národní galerie Martin Zlatohlávek. Andělovi opět vadilo neprůhledné hospodaření a centralismus Národní galerie. Zlatohlávek mu naopak vyčítal, že se příliš věnoval vlastním výstavním projektům. Přes rok byl Veletržní palác bez vedení, o sbírky se staral ekonom Jiří Gregor. Pak na Zlatohlávkův post nastoupil Knížák a přivedl Rusnákovou.

Katarína Rusnáková (1959) pochází ze Žiliny. Do roku 1990 pracovala v Útvaru hlavního architekta města Žiliny, od roku 1992 vedla v Žilině Povážskou galerii umění, odkud byla po pěti letech, v době mečiarovského utahování šroubů, odvolána.

Knížák: Udělal jsem chybu 

Jaký je důvod odchodu Kataríny Rusnákové z čela Veletržního paláce?
Odchází na základě mého dopisu, naše představy o vedení Sbírky moderního a současného umění se totiž rozcházely. Základní prioritou pro ředitele Veletržního paláce má být práce se sbírkami, paní Rusnákovou zajímá více práce typu vedení "kuntsthalle" - to znamená živé výstavy, přebírání výstav ze zahraničí a podobně.

Tuto představu však Rusnáková předložila už při svém nástupu.
To, co říkala, jsem chápal jako nadstandard. V okamžiku, kdy budou sbírky zpracovány, je možné se více věnovat výstavním projektům. Ale hovořit o nich v době, kdy se dělala celá stálá expozice, mi připadá trochu legrační.

Nestane se Veletržní palác jakousi "konzervou" stálých sbírek?
Já to tak nevidím. To, co v muzeu hledáme, jsou sbírkové kolekce. Protože se paní Rusnáková bohužel nevěnuje muzeální práci, tak si myslí, že je možné sbírky rozpůjčovat. My však nemáme zájem dělat reklamu jiným muzeím, chceme lákat lidi sem do Prahy.

Lze získat výstavy z ciziny bez recipročních zápůjček?
Mně se to daří. Příští rok bude Národní galerie v Praze vystavovat velmi progresivní americké malíře a řada z těch věcí zůstane jako dar Národní galerii.

Rusnákové vyčítáte, že se nedostatečně věnovala přípravě stálé expozice.
Podle mých představ nepracovala dostatečně. Připravovala pro mě materiály, ale to je přece samozřejmé. Jí získaná kolekce Lidice působí v expozici velmi nesourodě a budeme ji odstraňovat.

Nástup Kataríny Rusnákové byl váš osobní výběr. Tehdy jste řekl, že za něj berete plnou odpovědnost. Co z toho teď pro vás plyne?
Udělal jsem chybu. Zklamal jsem se v tom, že jsem si nedostatečně uvědomil její jakousi malou muzeální zkušenost. Musel jsem si tuto chybu odpracovat. Ale trvám na tom, že fakt, že přišla z jiného prostředí, měl své pozitivní důsledky.

Jak bude vypadat výběr další osoby?
Nyní se vypisuje výběrové řízení, konečná odpovědnost však bude opět na mně. Ideálního ředitele asi nenajdeme. Bude to nepochybně kompromis.

Nevyřešila by stálé spory Veletržního paláce s vedením Národní galerie jeho autonomie?

O sbírky, pokud by tam zůstaly, by se ti lidé stejně museli starat. Jestli se jim to nelíbí, ať jdou pracovat do instituce beze sbírek, jako je například Rudolfinum. Tam bude jejich program zcela v pořádku.

Rusnáková: Nechci měnit vkus

Před rokem jste řekla, že jste si s Milanem Knížákem názorově blízcí. Ještě to dnes platí?
Říká se, že funkcí se lidé mění. Nikdy mi nezáleželo na tom být pouze ředitelkou sbírky moderního a současného umění. Nechtěla jsem být jenom součástkou v organizačním kolosu, pouhým administrátorem. Chtěla jsem využívat i své zkušenosti ze současného výtvarného umění a nechtěla jsem přijít o kontakty s odbornou a uměleckou komunitou. Bohužel jsem byla tak zatížena běžnou administrativou a organizací, že na to byl velmi omezený čas. Po roce jsem si musela udělat analýzu, zda mi to stojí za to.

Hlavní problém byl v nedostatku času?
Vadilo mi hlavně, že když se dělala stálá expozice, nebyla komunikace mezi mnou a vedením Národní galerie na příslušné odborné úrovni. Navíc pan generální ředitel bez relevantních stanovisek vyškrtl z výstavního plánu projekty, které jsem už měla domluvené a rozpracované s našimi partnery. Nemohu se zdiskreditovat tím, že něco zamluvím a pak se budu vymlouvat na to, že se to nedá uskutečnit. Stálou expozici považuji za klíčovou, ale podstatná je i výstavní a výměnná činnost.

Proč je po roce tato vize, s níž jste přicházela, najednou překážkou?
Nevím. Byla jsem nařčena, že dělám z Veletržního paláce "kunsthalle". Nemůžeme ale počítat s tím, že Veletržní palác bude složen jen ze čtyř pater stálé expozice. Národní galerie se nemůže zakonzervovat, musí být flexibilnější. Nikdo nechce oklešťovat stálou expozici, ale je nutné občas půjčovat díla, která galerii propagují.

V Povážské galerii vám v časech premiéra Mečiara a ministra Hudce vyčítali kulturní politiku. Tehdy jste to však vydržela pět let.

Tam to bylo podobné. Každodenní prostor pro svobodnou práci byl ale přece jen větší. Už jen tím, že jsem nad sebou permanentně neměla nadřízeného, který by mi dával příkazy, které by neustále měnil. V Žilině jsem se cítila jako autonomnější bytost.

Co si myslíte o případné autonomii Veletržního paláce?
Když jsem loni zpracovávala vývojový plán, uvažovala jsem o ní ve výhledu tří let. To si ale vyžaduje větší míru naslouchání. Lidé jsou tu už hodně ovlivnění stálými výměnami ředitelů.

Teď jim však příliš nepomůžete.
Lidé by si nevážili ředitele, který mění své názory jen proto, aby vyšel vedení vstříc. Mám vykrystalizované postoje, nerada bych měnila svůj vkus, který se mi v širších diskusích potvrdil. Víc věřím umění a kunsthistorii než funkcím. Pro mě bylo zkrátka ztrátou času pořád podnikat argumentační boje.

Milan Knížák.

Milan Knížák přemýšlí nad dotazem čtenáře iDNES.

Nové práce Milana Knížáka

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...

VIDEO: Mrknete a vše se promění. Patnáctiletá La Putyka láká na Okamžik

26. dubna 2024  15:38

Cirkusové šapitó Azyl78 už brzy odhalí svou plachtu, aby pozvalo diváky na aktuální novocirkusovou...

Zemřel Mike Pinder z Moody Blues. Jejich megahit zpívaly Bílá i Rottrová

26. dubna 2024  13:06

Ve věku 82 let zemřel Mike Pinder, zpěvák a klávesista britských The Moody Blues. Pinder byl...

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

26. dubna 2024

Rozstřel Ilja, David, Jakub. Česká televize v sobotu uvede dokument o třech generacích herecké Dynastie...

Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky

26. dubna 2024

Hned dvě představení věnovaná naší slavné malířce Toyen mají tuto sezonu premiéru v hlavním městě....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...