Andy Warhol - Self-portrait II.

Andy Warhol - Self-portrait II. | foto: Múzeum moderného umenia Andy Warhola Medzilaborce

Slavný pop-art bude v Mostě na prodej. Bez záruky

  • 1
V polovině šedesátých let se spotřební zboží začalo uctívat jako modla. A skupinka nezávislých amerických umělců na to zareagovala po svém – začala konzumní kulturu parodovat. Vznikl tak pop-art, jedinečný umělecký styl, který zboural hranice mezi vážným a komerčním uměním.

Tvorbu hlavních představitelů, kteří se vymezovali vůči americkému abstraktnímu umění, představuje v mostecké městské knihovně výstava Andy Warhol a americký pop-art. Výstava začíná zítra, potrvá do 31. prosince a je prodejní.

"Nejlepší umění je byznys," znělo jedno z geniálně banálních hesel Andyho Warhola, který tím vyjadřoval svou lásku ke slávě a penězům. I v případě mostecké výstavy se v souvislosti s umělci pop-artu mluví o penězích. Litografie a sítotisky převážně ze 60. a 70. let  od Warhola, Roye Lichtensteina, Roberta Rauschenberga či Toma Wesselmanna jsou totiž na prodej – řádově za desítky tisíc korun.

"Pravost neřešíme, prostě věříme"

Původ sbírky však halí tajemství. Podle ředitele mostecké knihovny Tomáše Ondráška patří kolekce 43 děl německému sběrateli českého původu. Ten si přeje zůstat v anonymitě a svou sbírku rozprodává skrze též nejmenovaného prostředníka, který se obrátil na knihovnu.

"Pro výstavu není důležité vědět, komu díla patří, ale že se nám je podařilo sehnat a vystavit," říká Ondrášek. Pokud si však díla budete chtít koupit, pak vás bude jistě zajímat, zda si doma nepověsíte falzum. Pravost exponátů totiž knihovna neřeší a při koupi za pravost nijak neručí.

"Není v našich silách zjišťovat, zda jsou vystavená díla pravá, prostě tomu věříme. Nemůžeme si jednoduše dovolit zaplatit expertizu u každého díla," míní Ondrášek a dodává: "Řídíme se intuicí. Kdybychom měli sebemenší pochybnosti, tak díla nevystavíme. Uvědomujeme si, jaká by to byla ostuda, kdyby se nakonec ukázalo, že jde o podvod."

Zarážející zůstává skutečnost, že takto významnou sbírku amerického pop-artu majitel nenabídl galeriím v Praze či v Brně, kde by se jí dostalo větší pozornosti, prestiže a v neposlední řadě by přilákala více movitých zájemců o koupi.

Reklama a blonďaté krásky

Pokud však přistoupíme na dobrou víru ředitele mostecké knihovny v pravost exponátů, je třeba přiznat, že jde o unikát. Výstava totiž nabízí sevřený soubor děl nejvýznamnějších jmen věhlasného amerického uměleckého hnutí 60. let.

Nejdražším prodejním dílem výstavy je sítotisk zvětšené vstupenky do Lincolnova divadla od Andyho Warhola. Kolekce nabízí i vizuálně přitažlivější díla méně známých tvůrců. Příkladem může být Mel Ramos, který v umění dokonale zneužil vizuální řeči reklamy a do svých děl vsadil vedle konzumních produktů také obnažené blonďaté krásky pin up girls.

Další výstavu pop-artu chystá pražská Galerie Rudolfinum. Expozice Andy Warhol: Motion Pictures začne koncem ledna příštího roku a představí kolekci Warholových experimentálních němých, černobílých filmů ze šedesátých let. Její původ je jasný, je součástí sbírek Muzea moderního umění v New Yorku a Andy Warhol muzea v Pittsburghu.