FOTOGRAFIE UKRADENÝCH OBRAZŮ ZDE
"Stále ještě doufáme, ale už tomu příliš nevěříme. Šance na jejich nalezení s postupujícím časem klesají a od jejich krádeže už uplynulá hodná doba," řekla agentuře AFP mluvčí muzea Jorunn Christoffersen.
Právě před rokem, 22. srpna 2004, vnikli do muzea ozbrojení lupiči a před zraky vyděšených návštěvníků odnesli dva proslulé Munchovy obrazy Křik a Madonna. - více zde
Norská policie už zatkla v souvislosti s tímto zločinem pět podezřelých, po obrazech však dosud není ani stopy. K jejich nalezení nepomohla ani slíbená odměna ve výši dvou milionů norských korun (zhruba 7,7 milionu Kč), kterou vypsalo město Oslo, a úspěch dosud nepřinesla ani spolupráce amerického Federálního úřadu pro vyšetřování, který se do pátrání po ukořistěných obrazech zapojil.
"Chystáme další zatčení. Jsme stále stejně mobilizováni. Je ale pravda, že bychom si přáli mít více informaci, abychom dokázali rekonstruovat onen zločin," řekl policejní inspektor Iver Stensrud, který řídí vyšetřování.
Policie podle něj vychází v zásadě z toho, že jen velmi málo lidí ví, kde se ukradené obrazy nacházejí. Jde podle ní navíc o lidi ze zločineckých kruhů, které jsou velmi uzavřené.
Podle neprokázaných spekulací norského tisku zloději možná obrazy zničili, aby zahladili veškeré stopy. Nejasné jsou dosud i motivy krádeže děl, jejichž celková hodnota může dosahovat až 100 milionů dolarů. Uloupené obrazy jsou příliš známé na to, aby mohly být nabídnuty na trhu uměleckých předmětů a oficiálně nebyl vznesen ani žádný požadavek ohledně výkupného.
Muzeum se změnilo v pevnost
Munchovo muzeum v Oslu bylo po krádeži deset měsíců zavřeno a věnovalo tuto dobu důkladné modernizaci svého bezpečnostního zajištění. Město Oslo vynaložilo 38 milionů norských korun (zhruba 148 milionů Kč) na vybudování kompletně nového bezpečnostního zajištění, které muzeu podle listu Aftenposten vyneslo v odborných kruzích přezdívku "Munchova pevnost".
Všechny vystavené obrazy jsou například chráněny neprůstřelným sklem a návštěvníci musejí projít elektronickou kontrolou jako na letištích. Vstup do muzea a východ z něj byly nově odděleny, takže návštěvníci teď mohou opustit budovu jen pevně předepsanou trasou, na níž je po opuštění prostoru expozic čeká ještě dosti dlouhý úsek. Výrazně zvýšen byl i počet hlídačů a všechny sály muzea kromě toho střeží viditelné i skryté kamery.