Picture Gray

Picture Gray - Záběr z představení Picture Gray v Galerii Jiří Švestka (2005) | foto: Galerie Jiří Švestka

Co bolí Prahu i celou Evropu

Do Prahy zavítal a brzy odejde Edvard Munch, v Galerii Jiří Švestka se zase nakrátko zjeví Dorian Gray. Ve Veltržním paláci se dozvíme, co bolí Prahu i celou Evropu.

TIP TÝDNE
Form and nonformPremiéra uměleckého představení Picture Gray pro omezený počet diváků proběhla v červenci v pražské Galerii Jiří Švestka. Od té doby byla netradiční inscenace k vidění například v berlínském univerzálním prostoru Actions Bank.

Do stejné pražské galerie se autoři vracejí na základě příznivého ohlasu, a to na čtyři reprízy – 13., 14., 17. a 18. prosince. Performance může zhlédnout opět vždy jen 25 návštěvníků!, takže je nutná rezervace na e-mailu gallery@jirisvestka.com nebo na telefonu 222 311 092. Vstup je zdarma.

Sami tvůrci o Picture Gray hovoří jako o divadelní instalaci a dodávají, že "představení se spíše než o román opírá o naše vzpomínky a dojmy z jeho četby." Každý z autorů patří ke špičce ve svém oboru. Stefanía Thors je uznávanou, v České republice už několik let působící performerkou a videoartistkou, Jiří Zeman prošel mimo jiné soubory divadel Ypsilon nebo Nablízko, Rebekka A. Ingimundardóttir pracovala jako režisérka či scénografka s řadou evropských souborů, Michal Pěchouček patří k čelným představitelům české výtvarné scény, o čemž svědčí i prestižní Cena Jindřicha Chalupeckého.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Zavítejte do pražského Veletržního paláce, kde do poloviny ledna probíhá hned několik výstav.

Milan PeričPetr Písařík - Milan Perič. V mezaninu respiria se představují dvě výrazné autorské individuality. Milan Perič se věnuje malbě a prostorovým objektům. Petr Písařík ve své tvorbě vychází se soudobého vizuálního jazyka designu, módy, klubů, reklamy a kýče. Oba autory spojuje snaha o transformování reality - světa komerce i duchovních hodnot.

Praha - EvropaPraha - Evropa. Hlavním tématem výstavy v respiriu 5. patra je Praha. Od velkých urbanistických snů až po všední detaily. S touhou nastolit výzkum architektury. Co Prahu bolí, co potřebuje. Od katastrofických scénářů, mezi něž patří třeba Turismus terorismus, Dopravní problém či 8 šancí k zániku Prahy, ke scénářům pozitivistickým - cyklostezky, voda ve městě či Megaidea.

CO SE STALO
Peníze, euro, dolarNejdražší obrazy. Zajímalo by vás, které obrazy českých umělců za poslední pětiletku stály v aukcích nejvíc? Žebříčku kralují Zlaté Rybičky u okna od Emila Filly z roku 1916, které se vydražily za 7,3 milionu korun. Následuje Josef Šíma a jeho plátno Vejce z roku 1927, které se vydražilo za 6,7 milionu korun. Stejný autor obsadil i třetí místo. Obraz Portrét Zuzky Zgurišky z roku 1933 se vydražil za 5,85 milionu korun.

Nová galerie. Ze staré vodárenské věže v centru Blanska vznikla galerie. Objekt koupil soukromý majitel a vytvořil z něj po náročných úpravách Galerii ve věži. "Otevřeli jsme v uplynulých dnech. Na nezájem si nemůžeme stěžovat. Lidé se k nám zatím chodí koukat především na to, jak to vlastně ve staré vodárenské věži vypadá. Znají ji totiž pouze zvenčí," řekl majitel galerie Pavel Svoboda. Zdůraznil, že galerie se bude zaměřovat především na propagaci umělců z blanenského regionu a jeho nejbližšího okolí.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Form and nonformForm and nonform.
Do konce roku probíhá v pražské Galerii Jaroslava Fragnera výstava, která si klade za cíl prostřednictvím fotografie zkoumat vztah mezi architekturou a jejím prostředím ve Střední Evropě. Fotografie zobrazují architekturu viděnou subjektivním filtrem. Zvolené formáty obrazů na výstavě posilují pocit odcizení, zároveň ovšem zdůrazňují vybrané aspekty reality.

Edvard MunchEdvard Munch. V prvním patře pražského Veletržního paláce visí do konce roku zapůjčený obraz Edvarda Muncha z newyorského Muzea moderního umění Bouře z roku 1893, který vznikl za umělcova pobytu v norském městě Asgardstrandu.