Novinová nebo časopisecká povídka či obecněji povídka na objednávku se nemohla v druhé polovině dvacátého století u nás svobodně rozvinout, tradice tohoto psaní zde není silná.
Ve vzduchu visela nedůvěřivá otázka, co objednávka, kterou učinil Listen, může přinést. Vyšel z toho (kupodivu?) čtenářsky vcelku přívětivý a umělecky únosný soubor, nepatrně prospěšný i sociálně a psychologicky - může sloužit jako dílčí sonda do intimních vztahů v naší době.
Letošní desítka neměla tak konkrétně předepsán námět, přitom však vstupuje do prostoru zavedeného (pod)žánru, jímž povídky s tajemstvím jsou. Svým způsobem je však "schůzkou s tajemstvím" každý literární text, protože tajemstvím je sám život, ale i každé dílo, jemuž přísluší přívlastek "umělecké".
To je konstatování banální, ale pro náš případ nikoli nepodstatné. Většina zastoupených autorů totiž nevymýšlela příběh, v němž je přítomna nějaká noetická záhada na způsob - použijme školního příkladu, totiž jedné z povídek Karla Čapka - náhle končících stop ve sněhu.
Texty: Michal Viewegh, Petr Šabach, Ondřej Neff, Iva Pekárková, Jiří Kratochvil, Igor Chaun, Miloš Urban, Zdeněk Grmolec, Alexandra Berková, Ivan Klíma. Editor Boris Dočekal. Nakladatelství Listen, Jihlava, 160 stran, náklad a cena neuvedeny, prodává se za 185 korun. |
Vzpomínání padesátileté paní v povídce Alexandry Berkové je klonem autorčiny větší prózy Temná láska. Situace, v níž stěhováci bez vysvětlení postaví do bytu hrdiny bednu s obrovským kolem od lokomotivy, je další z mnoha variací Ivana Klímy na téma moderní absurdity.
Tajemství, jehož se zde spisovatelé dotýkají a s nímž nakládají, má převážně podobu skutečnosti, kterou jeden člověk skrývá před druhým, či obtížně vysvětlitelných pohnutek v běžném lidském chování.
Nejde tu tedy o tajemství jako monstrózní záhadu, jíž je zahalen svět, či hrozivou temnou díru původu nejspíš pekelného, na jejímž okraji balancuje křehký jedinec.
Překvapivě takzvaně nejzáhadnější je pěkná Zpráva o okresním halloweenu, v níž si Šabach pohrává s přízračnými prvky. Naopak z příspěvků Igora Chauna a Ondřeje Neffa, kteří se rozepisují o násilí a zdánlivě nejsvědomitěji vyhovují zadání, čouhá násilná konstrukce.
Od Schůzek s tajemstvím nelze očekávat jakoukoli "nadstavbu", rozuměj alespoň trochu soustředěnou výpověď o jednom z aspektů života v současném světě, v této zemi. O to je letošní svazek ve srovnání s tím loňským chudší. Zadání bylo prostě natolik volné, že výsledkem je jedna docela běžná kniha současné české povídky.