Jako jeden z prvních se do knižních trailerů pustil Juraj Červenák, před čtyřmi lety vyšla v Argu jeho fantasy Strážcové Varadínu a vznikl k ní minutový film. Za čtyři roky ho vidělo jedenáct tisíc lidí. Překvapení bylo hned dvojí - jak jednoduché to je. A jak je možné, že to předtím ještě nikoho nenapadlo.
V zahraničí jsou samozřejmě dál, oficiální trailery třeba na romány Stephena Kinga jsou součástí oficiální propagace a mají i dvě stě tisíc zhlédnutí. Od roku 2008 se navíc udílí i ocenění Book Video Awards. Má ho třeba Sněhulák Jo Nesboa, jehož trailer vidělo přes sto tisíc lidí. Kromě kriminálek a fantasy literatury se trailerům daří i mezi teenagery, třeba takový dívčí román Moje sestra Jodie od Jacqueline Wilsonové, který je díky nakladatelství BBArt k dostání i v češtině, má nejenom zmíněnou cenu ze své kategorie z roku 2009, ale i více než tři sta tisíc zhlédnutí na YouTube.
Od Hitlera po Bohyně
Jak je na tom výroba tuzemských trailerů? "Některé zahraniční upoutávky přejímáme a dabujeme do češtiny, to je případ třeba německé knihy Už je tady zas o návratu Adolfa Hitlera. Toho namluvil Miroslav Táborský. Jenomže je to většinou dražší než výroba vlastního českého klipu," říká Richard Klíčník z nakladatelství Argo, které je v téhle branži mezi nejprogresivnějšími.
Výroba vlastního klipu stojí mezi pěti a deseti tisíci, záleží na produkčních nárocích - listovat knihou a doplnit to osudovou hudbou je levnější než najmout herce a natáčet v exteriérech.
Argo dělá zhruba deset klipů ročně. Vidět je i nakladatelství Host. Upoutávku na jeho thriller Stallo si na webu pustilo přes dvacet tisíc lidí, což je u nás pravděpodobně rekord, Žítkovské bohyně mají víc než tři tisíce zhlédnutí. V trailerech jedou i fantasy a sci-fi nakladatelství, jedny z nejsledovanějších a nejdramatičtějších trailerů dělá Fantom Print. Z těch známějších má "nejvymazlenější" animovaný trailer asi Vilma Kadlečková a první díl její ságy Mycelium, to už jsme ale zpátky u nakladatelství Argo. I když ne vždy stojí za knižním trailerem nakladatel, věrní čtenáři a fanoušci občas točí svoje vlastní videa.
Pomáhají takové reklamní fígle zvýšit prodeje knih? Nakladatelé tvrdí, že ano, alespoň do jisté míry. Jsou součástí větší kampaně, cílí je většinou na knižní fajnšmekry, kteří "svoje" tituly cíleně vyhledávají na internetu. Ve druhém plánu jdou trailery do kin jako upoutávky před filmy nebo do velkých knihkupectví vybavených obrazovkami. Tam zase lákají nerozhodnuté čtenáře, kteří přišli spíš listovat novinkami, než aby hledali konkrétní titul.