Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když se citlivost Součkové srazila se silami zániku

- Nakladatelství Prostor pozvolna zpřístupňuje a pro veřejnost tím prakticky objevuje dílo Milady Součkové (1899-1983). Ve dnech, kdy uplynulo šedesát let od vpádu nacistických vojsk do zdecimované a okleštěné republiky, uvedl Prostor III. svazek autorčiných spisů. Obsahuje tři texty vzniklé právě ve zlomových letech 1938 a 1939: báseň v próze KALADÝ, aneb: útočiště řeči, Svědectví (Deník z roku 1939) a básnickou skladbu Mluvící pásmo.

Autorčina umělecká senzitivnost, projevená v debutu, v prozaicko-básnickém proudu vědomí První písmena (1934) a v románové skladbě Amor a Psyché (1937), se na konci 30. let srazila s trýznivou realitou zániku republiky. Báseň v próze KALADÝ, aneb: útočiště řeči (vyšla jako soukromý tisk na podzim 1938), je tvořena čtyřiadvaceti naléhavými, ano i patetickými prosbami vznesenými vůči mateřštině. Součková tu s obavami předjímá příští zápas o samu existenci národa i jazyka: "...zapřísahám vás, slova mé mateřské řeči: v hodině nebezpečí ukryjte se do jména nepatrné vesnice!... Tam vás vaši nepřátelé nebudou hledat." Kaladý je starší jméno pro vesnici Koloděje nad Lužnicí, kam autorka často jezdívala.
Svědectví psala mezi 8. dubnem a 20. zářím 1939. Měla "úmysl zaznamenávat v tomto deníku současné události tak, jak se jeví v životě obyčejného člověka a spisovatele povoláním, jenž chce být dle své nejlepší vůle jejich tlumočníkem." Svědectí je vědomým dílem, jež chtělo a mělo být vydáno; ostatně Součková rukopis, za války dramaticky ukrývaný, v roce 1946 zaslala do literární soutěže nakladatelství Práce, kde ovšem z připravované knihy sešlo. V tu dobu autorka již pobývala ve Spojených státech (působila v diplomatických službách a po únoru 1948 se nevrátila); za oceánem pak skončil také rukopis, aniž se ona dožila jeho publikování.
Milada Součková byla v českém písemnictví mezi prvními, kdo formu deníku přijali nikoli jako vedlejší tvůrčí produkt, nýbrž jako záměrné a svéprávné dílo. Síly, které tehdejší konflikt vybudil, byly natolik nedozírné, že jedinec se stal snadno zašlápnutelným stéblem a mnohému nebyl schopen porozumět. "Prostému člověku se zdá, že ho vše opustilo," zapsala si Součková 27. srpna '39, zmatena německo-sovětským paktem. Dokumentovala své pocity i názory, zaznamenávala hovory jiných lidí, jejich vesměs plané naděje vyvolané šeptandou. Deníkové Svědectví je obranou individua, jeho nároku na vlastní, sice třeba naivní, bezradné, ale autentické, dodatečně nikým a ničím neupravované, "nevylepšované" mínění. Text i přes stylové a časové přeryvy působí vyváženě, je prost jakékoliv potřeby - u dnešních deníků tak smutně časté! - exhibovat, instalovat pisatele jako nepochybný středobod dění. Deníkové Svědectví jak faktem svého vzniku, tak tónem podání odpovídá pozici, již Součková v českém písemnictví 20. století zaujímá: nachází se v meziprostoru mezi "běžným", tradičním výrazem a experimentující alternativou. Autorku vedla její specifická osobní senzibilita, oscilující mezi jemnocitným i ustrnulým dědictvím měšťanské kultury a zcela moderní vybaveností k vícedimenzionální, "absolutní" registraci přítomného okamžiku. Jak z odstupu vidíme lépe, Součková hrála svůj part takřka v prvním šiku evropských literárních hledačů; avšak v opačném, tradicionalistickém směru byla tažena koulí středoevropské, asi přesněji české střední cesty, jež nechce nic vyhrocovat, zdráhá se jít do krajnosti.
Skladba Mluvící pásmo, napsaná v druhé půli roku 1939 a soukromě vydaná ještě před jeho koncem, je svrchovaným básnickým projevem této jedinečné tvůrčí symbiózy. Před literárními historiky stojí nyní úkol vřadit Mluvící pásmo do české poezie XX. století. Odstartoval-li Apollinaire v roce 1912 svým Pásmem nové básnictví v jeho výrazu i obsahu, a našel-li u nás záhy inspirované následovníky v Nezvalovi (Edison, Signál času) či Bieblovi (Nový Ikaros), Součková této polyfonní formy, jež básníkovi umožňuje uchopit moderní svět, využívá k obhajování, stvrzování základů evropské kultury, na něž moderní doba zapomněla, zradila je, a musí přijít "nový únos", jenž rozmnoží, nikoli popře "velké dědictví". Druhá světová válka však naopak roztříštila toužebnou jednotu Evropy, a snad proto Součková raději prožila druhou polovinu života ve Spojených státech.
Suda & Štencl, editorská dvojice Díla Milady Součkové, dluží jedno vysvětlení: proč titulní strana svazku nese pod názvy děl dataci "(1938-1940)", když v ediční poznámce se o čtyřicátém roce ani slovem nezmiňují.

Milada Součková: KALADÝ, aneb: útočiště řeči. Svědectví (Deník z roku 1939). Mluvící pásmo. III. svazek Díla Milady Součkové. Prostor, Praha 1998 (vyšlo 1999). Edičně připravili Kristián Suda a Richard Štencl, 224 stran, náklad neuveden, cena 229 korun.

Autor:

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Tím, co jsem si prožil, mám posunuté hranice, říká autor queer bestsellerů

21. května 2024

Premium Románová prvotina Rozložíš paměť katapultovala Marka Torčíka na tuzemské literární nebe. Syrová...

GLOSÁŘ: Hudební cesta z bukolické krajiny až do spárů Ohnivého anděla

21. května 2024  14:50

Ve své první třetině Pražské jaro nabídlo křehký tanec nymf a pastýřů, ale i satanské orgie. O...

VIDEO: Druhý Rod draka hlásí válku. Jednu na obrazovce a druhou za ní

21. května 2024  12:30

Konec léta 2022 se nesl ve znamení takzvané „streamovací války“. Tehdy se totiž téměř současně...

KOMENTÁŘ: Pozor, v Hamletovi běhá duch! Absurdní trend ponižuje umění

21. května 2024

Premium Zažíváme dobu vskutku pořádně praštěnou. Na jedné straně se umělci předhánějí v nápadech, jak...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....