Wyclef Jean potřebuje pomoc přátel

Všeuměl Wyclef Jean je tmelem newyorského tria The Fugees, které přineslo do světa populární hudby ideu pozitivního hip hopu, otevřeného i melodickým motivům. Druhé album The Score z roku 1996 bylo stravitelné také pro konzervativnější, především bílou populaci Ameriky či Evropy. Jedenáct milionů prodaných kusů však kapelu nestmelilo a fandové dodnes žadoní po nových nahrávkách The Fugees.

Na druhém sólovém albu nazvaném The Ecleftic - 2 Sides II A Book (cti Two Sides To A Book) jim Wyclef odpovídá písní Where Fugees At? Budoucnost The Fugees je zatím neznámá. Zvlášte když sólová kariéra zpěvačky Lauryn Hillové, která si předloni odnesla plnou náruč sošek Grammy, domovskou skupinu takřka zastínila.

Ovšem ani Wyclef Jean, rodák z ostrova Haiti, který vyrůstal na newoyrském Coney Islandu, se neztratil. Skládal nebo spolupracoval například s Whitney Houstonovou, podílel se na triumfu Santanova hitu Maria, Maria a s Bonem složili rychle zapomenutou hymnu pro charitativní festival Net Aid, jehož ambice kvůli prodělku vyšuměly.

Wyclef Jean, kytarista, zpěvák, producent, skladatel a bůhví co ještě, není provařená persona jako třeba Babyface, šedá eminence amerického popu, jenž utonul v sirupovitých baladách. Wyclefova sbírka The Ecleftic pokračuje v linii předchozího titulu The Carnival a zabírá nesmírně široké pole hudby. Navíc Wyclef Jean umí být svorníkem všech svých "ecleftických" stylových kombinací. Vedle toho se Wyclef Jean, jehož dědeček byl prý kouzelníkem woodoo a otec křesťanským knězem, pyšní přezdívkou Amadeus hip hopu. Nervní rytmickou muziku z ulice dokáže zaklít i do kolosálních orchestrálních aranží.

Avšak jediné, v čem Wyclef Jean nevyniká, je role průrazného frontmana. Wyclef je průměrný zpěvák, jeho měkký hlas se v muzice ztrácí a jen obtížně nasazuje skladbám opratě. Je to trochu paradoxní: pozitivně naladěný Wyclef, který na potkání sype z rukávu biblické citáty, dokáže pomoci spíše jiným interpretům než sobě.

Avšak je si té skutečnosti vědom. Na desce se zaštítil spoustou prominentních hostů a skladby, které s nimi natočil, skutečně patří k nejlepším nahrávkám. Wyclef například mistrovsky využil poklidný countryový přednes Kennyho Rogerse, k němuž přičinil drsné ornamenty kytar, scratching a hiphopové průpovídky. Výtečně zní nahrávka Runaway, natočená s legendární kapelou Earth, Wind And Fire, která strohý diskotékový tep písně načechrala vzdušnými soulovými kudrlinkami. Ve snímku It Doesn't Matter účinkuje The Rock, hvězda brutálních siláckých zápasů zvaných wrestling. Rockovou těžkotonážní agresivitu Wyclef vtipně obklopil pohodovou ska muzikou, která jako by rozfoukala oblaka výjimečnosti kolem této tupé zábavy. Avšak ani nahrávka s Whitney Houstonovou nebo přepracovaná verze pinkfloydovské kompozice Wish You Were Here se nevyrovná duetu s Afričanem Youssou N'Dourem. Píseň se jmenuje Diallo a je uměleckou reakcí na smrt Amadou Dialla, který zemřel pod rukama tvrdé newyorské policie. Z harmonického splynutí karibského reggae a africké podkožní rytmičnosti vychází komorní hudební krása, ponořená do houpavého smutku, která je v důsledku působivější než agresivní muzikantská protiofenziva. Píseň vyvolá vzpomínku na starý song Biko, který v osmdesátých letech zpěvák Peter Gabriel věnoval zabitému Jihoafričanovi Stephenu Bikovi...

Nad albem Wyclefa Jeana se vznáší snad jen jedna podstatnější výtka. Kdyby autor zbavil svoji čtyřiasedmdesátiminutovou "knihu" dlouhých a průměrných pasáží, které oddělují jednu perlu od druhé, dalo by se hovořit o titulu bez chyb. Takhle to za něho musí udělat posluchač na svém discmanu. 

Wyclef Jean: The Ecleftic - 2 Sides II A Book
CD 74 minut

vydala Columbia-Sony Music/Bonton

Wyclef Jean: The Ecleftic

Wyclef Jean - 1

Wyclef Jean - 2

Wyclef Jean - 3

Wyclef Jean - 4