Svůj vinyl má i Pavel Haas Quartet (na snímku na loňské Dvořákově Praze).

Svůj vinyl má i Pavel Haas Quartet (na snímku na loňské Dvořákově Praze). | foto: Petra Hajská

Když si na muziku lze sáhnout. Vinylové desky se vracejí i v klasice

  • 0
Kdysi bývaly desky nejrozšířenějším zvukovým nosičem, pak je vytlačily kompaktní disky. Vinyl, jak se říká někdejším elpíčkům, slaví už nějakou dobu comeback, ne snad masový, ale přesto zřejmý.

Jejich fanoušci obvykle poukazují na příjemnější, přirozenější zvuk v porovnání s poněkud „podchlazenými“ cédéčky. To se cení zvláště v klasické hudbě. Celosvětovému trendu se přizpůsobuje i Supraphon, který nejnověji vydal hned tři LP z klasiky: dvě dvořákovská alba souboru Pavel Haas Quartet, oceněná prestižní cenou Gramophone Award, a záznam provedení Smetanovy Mé vlasti s Českou filharmonií a Rafaelem Kubelíkem na Pražském jaru roku 1990.

„Ve výběru titulů se odráží zájem našich zahraničních partnerů, hlavně z Japonska, USA a Velké Británie. Kubelík je legenda a souboru Pavel Haas Quartet se ve světě nesmírně daří,“ přibližuje dramaturgické úvahy Vladan Drvota ze Supraphonu.

Kdo si dnes koupí vinyl, nedostane však to elpíčko, jaké si může pamatovat z minulosti. „Jde o takzvaný těžký vinyl, který lépe sedne na talíř gramofonu,“ vysvětluje Drvota.

Fyzické nosiče neodešly

Vinyly sice zůstávají spíš artiklem pro fajnšmekry, přesto jejich obchodní potenciál není až tak malý. Zvláště o snímky české klasické hudby a jejích špičkových interpretů je zájem i mezi návštěvníky Prahy.

Také proto hodlá Supraphon v jejich vydávání pokračovat, zatím plánuje uvádět na trh tři až čtyři za rok. Podle ředitelky této společnosti Ivy Milerové jsou vinyly věcí prestiže a navíc tu přistupuje ještě jeden aspekt. „Vinyly do značné míry podporují celkový vztah milovníků hudby k fyzickému nosiči jako takovému – je vidět, že existuje ještě stále mnoho lidí, kteří si na hudbu takříkajíc chtějí sáhnout a konzumace přes digitální platformy pro ně není jedinou cestou poslechu hudby,“ zdůrazňuje.