Newyorská filharmonie slibuje, že přijede dříve než za 70 let

Newyorskou filharmonii potěšilo vřelé přijetí jejích dvou víkendových koncertů pražským publikem. "Je ironií, že jsme právě v tomto městě nebyli tak hrozně dlouho. Určitě nechceme čekat dalších sedmdesát let," prohlásil na nedělní tiskové konferenci před druhým vystoupením předseda představenstva orchestru Paul Guenther. Naznačil, že se o Praze opět uvažuje, a to ve výhledu asi čtyř let. Těleso tam předtím hostovalo poprvé a naposledy roku 1930.

"Výroky, že jsem jako tvrdý Němec přinesl do New Yorku disciplínu, jsou pitomost - vždy jsem pracoval s orchestry jako bratr s vůdčí úlohou, ne jako diktátor, a u tohoto tělesa díky tomu cítím, že se chce každý večer nechat znovu inspirovat," řekl šéfdirigent Kurt Masur, stojící v čele filharmonie od roku 1991.

Na dotaz ČTK, co přinesl z Lipska do USA a co ponese z Ameriky do příštích evropských působišť, umělec dále uvedl, že hráči získali hrdost na své členství v orchestru. "Se členem Newyorské filharmonie se dříve - třeba oproti Berlínu, který byl na své filharmoniky hrdý - zacházelo jako s někým, kdo není milionář," připomněl Masur.

Dirigent, který býval jako šéf někdejšího východoněmeckého lipského Gewandhausorchestru v české metropoli v posledních 40 letech častějším hostem, dnes novinářům řekl, že cítí, že se Praze podařilo uchovat jejího hudebního ducha, a to i bez velkých peněz.

Masur už s nejstarším americkým orchestrem zřejmě nepřijede, protože od roku 2002 povede pařížský Orchestre National de France a bude současně působit u Londýnské filharmonie. Právě s ní by však chtěl v Čechách hostovat roku 2003, kdy mu bude 76 let. S orchestrem lze podle něj srůst teprve po šesti či sedmi letech. Tajemství České filharmonie proto podle něj kdysi spočívalo v dlouholetém vedení jednou dirigentskou osobností, které spojilo orchestr jako rodinu.

O budoucí generaci dirigentů nemá Masur obavy. Důležité je, aby mladého dirigenta "nepřeválcoval" management orchestru, řekl. Zdůraznil rovněž nebezpečí plynoucí ze šoubyznysu. Mezi úspěšností a uměleckou pravdivostí nemusí být podle něj vždy rovnítko. "Ne ti, co se prodávají za nejlepší peníze, musí být nejlepšími. Největší umělci jsou ti, kteří chtějí být pravdiví. A na to je třeba čas a zkušenost," poznamenal. Plánuje v té souvislosti založení Masurovy nadace na pomoc mladým dirigentům.

Šéfdirigent Newyorské filharmonie Kurt Masur na tiskové konferenci, kterou uspořádal 25. června 2000 v Praze.