Za scénou
Sledovat další díly na iDNES.tvPete Brown, který je v Británii považovaný spíše za básníka než textaře, je nedílnou součástí Žbirkovy tvorby už od minulé desky Miro. „Máme takovou dohodu, že jeho texty jsou jeho a já se nebudu pokoušet je překládat do slovenštiny. Takže ty slovenské s tím nesouvisí. Mnohé z nich jsem psal až ve chvíli, kdy už jsem věděl, jaké je v písni sólo a podobně,“ popsal Žbirka.
Vstupenky na Ticketportal.cz |
Na čtvrtečním křtu v pražském Lucerna Music Baru si zazpíval několik písní včetně hitů kapely Cream White Room a Sunshine of Your Love, ke kterým napsal texty. Rob Cass se potom přidal ke Žbirkově kapele a zazpíval si Let It Be a Can’t Buy Me Love od Beatles. Mimochodem skvěle. V sobotu se poslední ze série křtů uskuteční v Hradci Králové.
„Vůbec jsem nemyslel na písně Beatles, to mi může jen lichotit,“ řekl Žbirka v konfrontaci s tím, že by například píseň Charlie věnovaná jeho psovi měla být odkazem na podobně vzniklou skladbu Martha My Dear od Paula McCartneyho. „A například v případě písně Darling, která samozřejmě názvem může připomínat Oh! Darling, měl autor textu Pete Brown na mysli hlavní představitelku ze stejnojmenného kultovního anglického filmu.“
Na Double Albu jsou hned tři duety se zpěvačkami, jimiž je Žbirka pověstný. Jak vidí současnou vlnu Me Too? „Všechno může být přehnané, každá myšlenka se dá překroutit, to platí o všem. Ale má to svoji logiku. Došli jsme do etapy, kdy se ženy začínají ozývat. Nicméně je potřeba znát jednotlivé případy,“ řekl zpěvák.
Hudebníci s tak dlouhou kariérou, jakou má Žbirka, se musí popasovat i s tím, že nové skladby jsou ve srovnání s letitými hity přijímané opatrněji. „Ale to není nic nového. Když jsme prorazili se skupinou Limit, zásadní hity byly Atlantida nebo Biely kvet. Dva roky nato byla na albu Nemoderný chalan píseň 22 dní a už mi jeden hudební redaktor říkal – Není to špatné, ale Biely kvet to není, nevím, jestli to budeme hrát,“ zmínil Žbirka.
Pozoruhodný obal desky vytvořila výtvarnice Míla Fürstová. Matrice, ze které se grafika tiskne, je vyřezávaná do kovu a měří asi metr na metr. „Když to do studia přišla ukázat, nikdy jsem nic takového nezažil,“ připustil Žbirka. Ve zpěvákově siluetě jsou zobrazené motivy jednotlivých písní. „Sám to ještě budu muset pořádně zkoumat, tuším jsou tam i Tatry a další zakódované věci.“
Řeč přišla i na studio Abbey Road, kde se deska opět nahrávala. A na legendy, které slavnou adresu provázejí, včetně přechodu působícího jako magnet na turisty. „Někdy se tam stávají komické situace. Paul McCartney totiž bydlí nedaleko a když jede do studia autem, tak ho třeba na chvíli zastaví, že se lidé fotí. A on tam tiše čeká za volantem, aniž by ho kdokoliv poznal. Lidé z recepce Abbey Road se tím vždy dost baví,“ vyprávěl Žbirka.
Za scénouZa scénou je pořad, který vzniká ve spolupráci iDNES.tv, kulturní rubriky iDNES.cz a MF DNES. Divákům nabízí zajímavé hosty ze světa filmu, televize, hudby nebo literatury(archiv pořadu najdete zde). |
Žbirku k Abbey Road táhne samozřejmě i celoživotní láska k Beatles, ač dodává, že se samozřejmě nezbláznil a není členem žádného fanklubu. Nicméně ve studiích potkal Gilese Martina, syna původního producenta Beatles, který nyní připravil přemíchanou verzi slavného Bílého dvojalba. A před jeho prvním pražským koncertem v roce 2004 se potkal i s McCartneym.
„Hrál mi tehdy svou píseň, která se o rok později dostala na album Chaos and Creation in the Backyard pod názvem Follow Me. My jsme dnes zvyklí na vyfešákované demonahrávky, ale došlo mi, že oni to dělali takhle – zahraju, ty jsi taky muzikant a pověz mi, co si o tom myslíš. Tak jsem se snažil dát mu upřímnou odpověď a řekl jsem, že tam jsou dobré akordy. A skutečně v té písni jsou skvělé a překvapivé postupy,“ zavzpomínal Žbirka.
„Omylem jsem si tehdy zapomněl vyměnit brýle, takže jsem proti němu v té šatně stál ve slunečních jako nějaký frajer. Musel si myslet, kdovíjaký jsem cool chlapík, přitom to byl omyl,“ dodal Žbirka. „Ale nakonec mě objal a napsal mi věnování na Sgt. Peppera, takže je to krásná vzpomínka.“