RECENZE: Oprášený a staromódní. Mozart v Metropolitní přesto nenudil.
Tahle inscenace má pevný kořínek. Postaral se o něj proslulý francouzský režisér Jean-Pierre Ponnelle (1932 – 1988), jenž estetický účinek vždy uměl zkombinovat s dramatickým, a především vždy přehledně vyprávěl příběh. A právě to je v Idomeneovi zapotřebí, jedná se totiž o takzvanou operu seria, charakteristickou pro barokní éru a vyznačující se mytologickými náměty, spletitými konflikty mezi láskou a povinností, ustálenými druhy árií, vyjadřujícími určitá citová hnutí, a také nezbytným šťastným koncem. V rámci operního žánru jako takového, který je sám o sobě stylizací, jde vlastně o další stylizaci.
W.A.Mozart: IdomeneoDirigent: James Levine Režie: Jean-Pierre Ponnelle Přímý přenos z Metropolitní opery, kino Světozor, 25. března 2017 |
Mozart operu psal na objednávku panovnického dvora v Mnichově, kde měl Idomeneo roku 1781 premiéru. V té době už pomalu dožívající operu seria dokázal obohatit dramatickým obsahem i lidskými charaktery. Třebaže z dané šablony nemohl zcela vystoupit, Idomeneo předjímá jeho vrcholná jevištní díla. Titulním hrdinou je krétský král, jehož při návratu z trojské války zastihne na moři bouře a výměnou za záchranu slíbí bohu Poseidonovi obětovat prvního člověka, kterého potká na pevnině. Řízením osudu se oním nešťastníkem má stát jeho vlastní syn Idamante. Poté, co se místo Idamanta chce obětovat jeho láska Ilia, Poseidon osobně zasáhne a spokojí se s Idomeneovou „rezignací“ na trůn.
Ponnelle nic nekomplikoval, na jeviště postavil schodiště, z jehož vrcholu shlíží obří hlava Poseidona s dutinami místo očí a úst. Antické náznaky decentně promísil s odkazy na 18. století. Pohyby sólistů i sboru jsou do jisté míry choreograficky dotvářeny, čímž se očividně předchází „svépomocným“ a úsměvným teatrálním gestům. Premiérová verze této inscenace z roku 1982 (s Lucianem Pavarottim v titulní roli) je zachycena i na DVD a zjevně obstojí dodnes.
Nenápadný, ale spolehlivý
Každou operní produkci ale musí nakonec oživit sólisté svým zpěvem. Požadavkům na klidný, lehký, štíhlý, ohebný a přitom emocionální mozartovský zpěv nejvíce dostál tenorista Matthew Polenzani v roli Idomenea, i když virtuozní pasáže ve velké árii Fuor del mar nezněly úplně volně. Zdánlivě nenápadný pěvec, který už účinkoval v řadě přenosů, je tak trochu ve stínu jiných tenorových hvězd, ale v odvysílaných produkcích Metropolitní opery vždy zosobňoval spolehlivost.
Z ostatních zaujala mladá sopranistka Nadine Sierra s půvabným kulatým sopránem v úloze trojské princezny Ilii. A také jihoafrická sopranistka Elza van den Heeverová jako Elektra, postava známá spíše z opery Richarda Strausse. U Mozarta dlí na Krétě poté, co s bratrem Orestem zavraždila svého otce. S Iliou soupeří o Idamanta a svým běsům dává průchod v áriích, které van den Heeverová zpívala s jistotou i divokostí.
Naopak spíše zklamáním byl výkon mezzosopranistky Alice Cooteové v roli Idamanta (kterého Mozart původně psal pro kastráta). Aspoň v přenosu to působilo, že hlas nechce jít z hrdla, že chybí dech. Bylo to příliš „upracované“, jakoby se zpěvačka v této roli necítila dobře. Také představitel vedlejší role králova rádce Arbaceho Alan Opie zpíval spíš usilovně než přirozeně. Kuriozitou byla „dvojrole“, kterou na sebe vzal moderátor, basbarytonista Eric Owens. Kromě přestávkových rozhovorů si (za scénou) zazpíval i několik taktů v závěru opery, v nichž bůh Poseidon oznamuje svoji vůli.
Stejně jako první nastudování před 35 lety i tentokrát dirigoval James Levine, který měl pro Mozarta vždy velký cit. Celkově to byl hodně dlouhý večer (s dvěma pauzami trval přes čtyři hodiny), ale nudný rozhodně nebyl.
Tipy z televizního programu
Recenze: Matrix Resurrections 80 %, Spojenci 50 %, Po strništi bos 70 %, Moje nová tvář 65 %, 2012 50 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Osm hrozných 65 %, Poslouchej 50 %, Spravedlnost 60 %, Hra s nevěrou 50 %, Kroky a skoky české animace 50 %
Klíčová slova: Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
RECENZE: S Pet Shop Boys nejste nikdy sami. Jejich hudba bolí, ale i konejší
Premium Každé další album britského dua Pet Shop Boys je radostná událost pro všechny, kdo si oblíbili...
Život na turné. Na podzim přijedou do pražského O2 universa Take That
Britská popová kapela Take That v aktuálním složení Gary Barlow, Mark Owen a Howard Donald se v...
Režisér, který odkryl nezvyklou míru pravdivosti. Karel Kachyňa by se dožil stovky
Režisér snímků Ucho, Sestřičky, Zlatí úhoři nebo Smrt krásných srnců Karel Kachyňa by ve středu...
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...