RECENZE: Ztraceni v newyorském lunaparku. I s Adamem Plachetkou

  17:55aktualizováno  17:55
Kinopřenos Mozartovy opery Cosi fan tutte z Metropolitní opery byl přitažlivý účastí Adama Plachetky a navíc vyvolával zvědavost avizovaným přenesením děje z Itálie 18. století do zábavního parku poloviny 20. století. Ten ale sám o sobě nevyrobí ani drama, ani komedii.

Scéna z Mozartovy opery Cosi fan tutte v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Operu Cosi fan tutte (v doslovném českém překladu „tak to dělají všechny“), jejíž zápletka spočívá v kuriózní sázce o věrnost snoubenek, docenila až moderní doba. Údajnou lascívnost, kvůli níž dílem opovrhovala měšťanská společnost 19. století, ve skutečnosti Mozart a jeho libretista Lorenzo da Ponte povýšili na studii citů, jejichž nevyzpytatelnost málem vyústí do tragédie. Autoři přesto zůstali na půdě komické italské opery, která nemůže končit jinak než filozofickým nadhledem.

W.A. Mozart: Cosi fan tutte

Dirigent: David Robertson

Režie: Phelim McDermott

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha 31. března 2018

Hodnocení­: 55 %

Už publikum 18. století nejspíš nemohlo vážně věřit tomu, že by dívky neprokoukly lest, neboli převlek svých snoubenců. A z toho plyne, že o to ani nejde. Uvěřitelnost děje neřeší ani britský režisér Phelim McDermott, který už pro Metropolitní operu inscenoval Glassovu operu Satyagraha. Samotný lunapark, jako symbol mámení, rozporu mezi iluzí a realitou, by mohl této opeře za jistých okolností poskytnout vděčnou kulisu.

McDermott se navíc pokusil vymyslet pro postavy moderní „outfit“. Vytáhlá Fiordiligi, která svádění odolává déle, představuje se svými brýlemi typ „třídní šprtka“, povolnější Dorabella pak typ „třídní sexbomba“. Oba hoši ve svých kožených bundách trochu připomínají ctitele Elvise Preslyeho, a některé situace, třeba rádoby kohoutí tanečky, které kolem dívek provádějí, nepostrádají humor. Některé výjevy by se daly považovat i za divadelně poetické, třeba když se Fiordiligi v jedné ze svých árií vznáší v balónu, nebo když se spolu čtveřice snaží konverzovat na konících z kolotoče.

Nevyužitá hvězda z Broadwaye

Jenže místo aby režisér dál a do větší hloubky vypracovával situace a hudbou vyjádřené skutečné i předstírané emoce propojoval s tím, co mu poskytuje nabídka lunaparku (když už si ho vymyslel), případně 60. let jako takových, tak zaplnil jeviště skupinou cirkusových umělců. Polykači nožů a ohně, hadí žena, liliputáni a další při předehře ukazují nápisy oznamující publiku, že je čeká láska, kouzla a tak dále, ale pak krom občasného posouvání kulis nemají žádný význam, jen přihlížejí a v důsledku překážejí.

Vtipně trefnou „moderní“ podobu nenašel McDermott ani pro zkušenější dvojici, která s oběma páry manipuluje. Filozof a přítel obou mládenců Don Alfonso, navlečený do žlutého obleku, aspoň těží z herecké i vokální pružnosti barytonisty Christophera Maltmana. Komorná Despina (zde pokojská), kterou představuje muzikálová hvězda Kelli O’Hara, ale jakoby jen předváděla svůj drdol a nenucený šarm. Člověk by čekal, že právě z její účasti režisér vykřeše mnohem oslnivější divadelní jiskry, zvlášť když jí operní role zjevně nedělá pěvecky problém.

Fotogalerie

To sopranistka Amanda Majeski v technicky velmi náročné úloze Fiordiligi je na tom vokálně hůř. Hrdinka svou věrnost zpočátku přirovnává ke skále a stejně pevně by měl znít hlas interpretky, ale soprán Majeski působil bezbarvě a řídce, zacházení s ním bylo nejisté. Je otázka, jestli vůbec byl v prostoru Metropolitní opery slyšet a jestli s tím něco dělal dirigent David Robertson, jehož nastudování beztak působilo jako spíš zběžné než pozorné.

Mnohem víc zůstal v uchu barevný a sytý mezzosoprán Sereny Malfi v úloze Dorabelly a jasný tenor Bena Blisse jako Ferranda. A Adam Plachetka? Zanechal lepší dojem než když před časem v kinopřenosu ztvárnil Leporella v Donu Giovannim. Guglielma má pěvecky zažitého z jiných produkcí, a v daném inscenačním rámci sehrál úsměvně neohrabaného hromotluka, stejně vychloubačného jako později trpícího, jenž i s přítelem dostane za vyučenou. Nicméně v režijním lunaparku byl ztracen jako všichni ostatní.

  • Nejčtenější

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

RECENZE: Komedie Ženská na vrcholu předvádí, jak ukrást velrybě legraci

Proti současné domácí epidemii romantických komedií už by se mělo v Česku očkovat. Nejnověji divákovu odolnost prověří...

Štědrý večer přinese na ČT novou pohádku Princezna a půl království

Podle tradice připravila Česká televize pro každý ze tří vánočních dní novou pohádku. Na Štědrý večer se představí...

KOMENTÁŘ: Ani Terminátor, ani Rambo. Legendy vydrží jen jednu generaci

Kdykoli kdekoli vyhoří jasný papírový favorit, strhne se pozdvižení. Ale že by se něco takového mohlo přihodit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odlišné názory dnes někteří označují za fake news, řekl Vašut v Rozstřelu

Ve čtvrtek do kin vstoupí snímek Jonáše Karáska, který na filmová plátna přináší největší vzpouru ve vězeňské historii...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Iron Maiden se vrací. V Praze rozbalí show inspirovanou mobilní hrou a komiksem

Loňský koncert v Letňanech přilákal třicet tisíc návštěvníků, příští rok se Iron Maiden do Prahy vrátí. Do Sinobo...

Hudba místo psychiatra. Korn představí v Praze album plné bolesti ze smrti

Do Prahy se vrátí po třech letech, tentokrát však s hodně temným materiálem. Američtí nu-metalisté Korn představí 30....

Prostě jsem se rozhodl. Písničkář Voxel je mrtev, ať žije kapela Voxel

Zpěvák a skladatel Voxel vydal desku Nanovo, s níž začal zcela novou etapu hudební dráhy. S trochou nadsázky tvrdí, že...

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?
PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?

S někým se život nemazlí a naděluje mu ránu za ranou. Mezi ty „vyvolené“ se řadím i já. Nepíši to kvůli lítosti, ale spíš se potřebuji vypsat, dostat to ze sebe.

Najdete na iDNES.cz