Brazilská kapela Sepultura v českobudějovickém KD Vltava v roce 2012.

Brazilská kapela Sepultura v českobudějovickém KD Vltava v roce 2012. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Investovali jsme do kapel a je to znát, říká pořadatel festivalu Brutal Assault

  • 8
Kolem 150 kapel se během čtyř dnů vystřídá na pěti pódiích v areálu vojenské pevnosti v Josefově. Šestadvacátý ročník festivalu Brutal Assault startuje ve středu 9. srpna v poledne a potrvá do soboty 12. srpna. Nabídne nejen kapely hrající tvrdý metal, ale pustí se i do dalších žánrů.

Když minulý týden sledoval, co se děje na dalších velkých evropských metalových festivalech, jen nevěřícně kroutil hlavou. Německý Wacken Open Air musel kvůli nekončícímu dešti a všudypřítomnému bahnu omezit počet návštěvníků na 50 tisíc, slovinský MetalDays zase z důvodu nepřízně počasí a vyhlášení nouzového stavu v zemi zrušil poslední hrací den.

„Nikomu to nepřeju a je mi to líto. Jako pořadatelé velkých přehlídek se mezi sebou známe, musí to pro ně být hodně nepříjemné. Ale třeba ve Wackenu je podloží plochy na festivalu travnaté a úplně jiné než u nás,“ uvažuje organizátor Tomáš Fiala, který teď denně sleduje předpověď počasí na nadcházející dny.

„Kdyby přišla nějaká hrůza, řešili bychom hlavně kempy. Festival by normálně jel dál. V pevnosti je povrch stabilní,“ zmínil. „Ale já naopak věřím a mohlo by to vyjít, že bude krásné letní počasí s teplotou kolem 24 stupňů a fanoušci si to užijí naplno.“

Loňský ročník přehlídky byl rekordním pětidenním maratonem, roli v tom hrál i covid a odložené koncerty řady kapel. Letos se Brutal Assault vrátil ke čtyřem dnům a v úterý se koná večírek pro nedočkavé, na němž zahraje šest interpretů. „Nikdy neříkej nikdy, ovšem myslím, že čtyři dny jsou tak akorát. My i mnozí fanoušci jsme rok od roku starší a zvládnout pět dnů bylo opravdu náročné,“ poznamenal Fiala.

Také letos jdou pořadatelé vlastní cestou a nesázejí na zvučné headlinery s vysokými honoráři. I tak se jim podařilo přilákat spoustu zajímavých jmen: dorazí In Flames, Sepultura, Meshuggah, Obituary, Heilung, Terror, Heaven Shall Burn, Hypocrisy, Overkill, Biohazard, Sodom a další. Přitom přes třetina skupin na Brutalu ještě nikdy nevystoupila.

GLOSA: Rock for People odstartovalo dokonalé metalové „utrpení“ Slipknot

„Se soupiskou jsem absolutně spokojený,“ řekl Fiala. „Chtěli jsme investovat do kapel a na lineupu je to vidět. Snažíme se každoročně posouvat a uvažujeme, jak můžeme fanoušky ještě více zaujmout. Ačkoliv sázíme i na doprovodný program, pořád jsme především hudební festival a sestava kapel je pro nás prioritní.“

Žánrově se přitom přehlídka průběžně mění. Zatímco loni byl v programu silně zastoupený death a black metal, letos je v něm řada metalcorových a hardcorových formací. „Částečně je to náhoda, že řada kapel jede turné zrovna v srpnu. Ale zároveň jsme si uvědomovali, že poslední dva ročníky byl core lehce na úbytku a chtěli jsme program trochu osvěžit. Naopak thrashmetalových kapel je zase méně,“ poznamenal organizátor.

„Pořád přitom platí, že základem festivalu je death metal a jeho různé variace. Ovšem víme, že corové kapely jsou nyní hodně populární. Doporučuju například Beartooth, což je v zahraničí už velká kapela, která ale v Česku hraje málo. A myslím, že by mohla mít úspěch.“

Doprovodný program láká na umělecké expozice, exkurzi do josefovských kasemat, gastrosoutěž, hororové kino, ukázky z postapokalyptického světa, besedy a workshopy se známými muzikanty včetně lekce hry na bicí a letos nově také na dětskou zónu. Ta nabídne kreativní hry, prohlídky podzemí pevnosti či hudební workshopy, které v poslední festivalový den zakončí dětský koncert na jednom z pódií.

Brutal Assault zatím není vyprodaný, dorazí na něj kolem 19 tisíc lidí a v prodeji je omezený počet jednodenních vstupenek. Největší zájem je o čtvrtek a sobotu. „Dlouho jsme si mysleli, že vyprodáno bude, ale ekonomická situace se v posledních měsících zhoršila. Pořád však budeme plní z 90 procent, což je skvělé číslo,“ sdělil Fiala.

Organizátoři mají spočítáno i to, jak se mění složení fanoušků z hlediska zemí, odkud přijíždějí. Přes třetina lidí je z Česka, výrazné zastoupení mají i Němci a Poláci (oba 11 procent), v pořadí pak následují Rakušané, Slováci a Francouzi.

„Letos máme 130 lidí z Austrálie, 250 z USA a tak by šlo pokračovat,“ líčí Fiala. „Přitom dnešní doba cestování na festivaly přeje méně, letenky, hotely i další věci zdražily. V postcovidovém světě se zvedá zájem o lokální akce a letět za hudbou přes celý svět je náročné. Mám velkou radost z toho, že kolem Brutalu vzniklo něco jako diaspora a máme tak mezinárodní publikum, které vnímá hudbu stejně jako my. Je to podpora i závazek.“

Návštěvníky letos kvůli omezením ze strany vedení radnice Jaroměře čekají změny s parkováním a kempováním. Platit bude zákaz stání aut u hlavního tahu městem a využít půjde jen oficiální místa pro vozidla či stany, jež nabízejí pořadatelé.

„Věřím, že novému vedení města ukážeme, že fanoušci Brutal Assaultu jsou kultivovaní a nejsou s nimi problémy. Ostatně to by potvrdila spousta obyvatel města, kteří s nimi mají zkušenosti. V rámci vstřícných vztahů jsme se dohodli, že maximum parkovacích míst přesuneme k nám, aby v Josefově nebylo tolik aut,“ dodal Fiala.

Festivalová nej podle Tomáše Fialy

Nejočekávanější kapela

„Nejspíš Deicide, kteří poslední tři účasti na festivalu z různých důvodů zrušili. Hodně fanoušků je zvědavých, zda to konečně vyjde. Ale to je i otázka hudební bubliny, úplně stejně to pro někoho mohou být například Beartooth nebo Meshuggah.“

Nejčastěji hrající na Brutal Assaultu

„Namátkou Napalm Death, Belphegor, Marduk nebo Dying Fetus. Máme některé kapely, které když zrovna v termínu festivalu jedou turné, tak je musíme na soupisce mít.“

Největší žánrový úlet

„Doporučil bych KAL Stage, kde budou zastoupeny alternativní a experimentální žánry jako neofolk, elektronika, ambient, industrial a podobně. Snažíme se být nadčasoví, „divných“ věcí bývá na Brutalu víc. Loni takto zazářili Ottone Pesante, jindy jsme na hlavním pódiu měli Laibach. Je osvěžující rozbít ten neustálý kytarový hluk, který je na festivalu přítomný, něčím jiným.“

Nejsložitější z hlediska dopravy

„Zmínění Deicide, kteří teď v Rumunsku zrušili vystoupení, protože se jim po cestě ztratily nástroje. Jinak je to letos zatím dobrý rok, loni to po koronavirové pandemii bylo těžší.“

Nejdražší

„In Flames, což už je velké jméno, a také Heilung (kapela představující zvuk doby železné a časů vikingů, jako nástroje používá zvuky od tekoucí vody, chrastění lidských kostí či rekonstruovaných mečů a štítů z archeologických nálezů, rámové bubny či bronzové prsteny. Texty jsou zpracováním starodávných formulí a zaříkávání nalezených na archeologických vykopávkách – pozn. aut). Ti zažívají v metalové komunitě obrovský „hype“, dnes hrají koncerty v halách pro pět tisíc lidí. Během vystoupení dokáží přitáhnout pozornost a i na festivalu způsobit naprosté ticho, slyšeli byste pověstný špendlík, který spadne na zem.“