"Prvotní myšlenkou byla moje chuť zachytit na filmový pás úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a Magdaleny Hrubé. Svou vlastní existencí před kamerou tak tito dva vlastně určili podobu a ducha celého filmu. Z mé hlavy k tomu přibyl příběh a ´myšlenkové podhoubí´," říká ke vzniku filmu Marek.
Stěžejním motivem myšlenkového půdorysu filmu jsou nejrůznější formy dopravy: od myšlenkové přepravy informací, přes logické dějové a dramatické přesuny postav až k symbolickému využití rozličných dopravních prostředků a stylů.
V "dopravních metaforách" se film snaží najít adekvace k způsobům mezilidské komunikace a fungování společnosti. "Během práce na filmu se naše uvažování o tématu střetlo s jedním z posledních esejů Jana Kellera, publikovaném v knize Eseje o nedávné minulosti a blízké budoucnosti, v němž připodobňuje socioekonomické procesy současné západní civilizace k pohybu dopravního pásu," říkají tvůrci snímku.
Hrdinové filmu stojí zatím buď zcela mimo tento pohyb nebo jsou jím jen částečně zasahováni. Ústřední otázka tedy zní: Jakou mají "čisté duše" šanci přežít ve vlastním "nedopravním vnitřním ghettu"? Celkové ladění filmu je "komediálně - poetické".
Petr Marek se narodil v roce 1974, od konce osmdesátých let natočil asi třicet krátkých a sedm dlouhých filmů pod hlavičkou společnosti Unarfilm, většinou v autorské spolupráci s Jiřím J. K. Nebeským.
Nejvýrazněji se jejich filmový styl projevil v "montážní psychoanalytické detektivce" Bajesta Gumbrina (1994) a "metaforické klauniádě o ztrátě a hledání víry" Film Petra (1996). K oceňovaným snímkům patří i osmimilimetrový Všechno na Mars! (1997). Film Dříve, než... (1997) je součástí kolekce Národního filmového archivu Český experimentální film a společně s Filmem Petra bude promítán v rámci francouzské Sezóny českého filmu.
Společně s Vítem Janečkem natočil v roce 1997 pro Českou televizi dokumentární esej V centru filmu (V teple domova). Pravidelně spolupracoval na pořadu Salón moravskoslezský. V roce 2001 se podílel jako druhý kameraman na filmu Jana Němce Noční hovory s matkou a spolupracoval s Janem Gogolou ml. na filmu Národ sobě.
Roku 1999 absolvoval na Katedře filmové vědy Filozofické fakulty UK v Praze diplomovou prací Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu). Jeho teoretické práce se objevují v časopisech Film a doba, Cinepur, Iluminace, Lidové noviny, Tamto.
Fotografie z filmu Láska shora. |
Fotografie z filmu Láska shora. |
Fotografie z filmu Láska shora. |
Fotografie z filmu Láska shora. |
Fotografie z filmu Láska shora. |
Petr Marek odpovídá čtenářům iDNES. |
Petr Marek odpovídá čtenářům iDNES. |
Petr Marek odpovídá čtenářům iDNES. |