Záběr z performativně-výtvarné instalace Kabinet kuriozit

Záběr z performativně-výtvarné instalace Kabinet kuriozit | foto: Studio Alta

Více, či méně? Za vstupné zaplať, kolik můžeš, lákají zpět diváky

  • 1
Od února zavedl pražský kulturní prostor Studio Alta nezvyklou novinku týkající se vstupného. Nově totiž nechává své diváky platit systémem „pay what you can“ (zaplať, kolik můžeš), tedy nechává zcela na nich, jak velkou částku se rozhodnou poskytnout.

Systém se týká veškeré produkce Alty sídlící v západním křídle karlínské Invalidovny, tedy fyzického a tanečního divadla, dalších performancí i výtvarných a nadžánrových instalací.

„V roce 2021 jsme díky partnerství s Magistrátem hlavního města Prahy a ministerstvem kultury měli výjimečnou možnost zpřístupnit veškerý náš program zdarma a navázat tak znovu zpřetrhané vazby s publikem po zimních lockdownech. Když jsme na podzim řešili návrat ke vstupnému, připadlo nám, že vrátit se k zavedenému vzorci ‚plné vstupné – studentské‘ je až moc velký krok zpět, že takovéto nastavení již absolutně nereflektuje současnou situaci našeho publika a ani nás samých,“ vysvětluje dramaturg a kurátor Alty Petr Dlouhý.

Záběr z performativně-výtvarné instalace Kabinet kuriozit

„Pandemie ještě více zostřila ekonomické rozdíly a kultura se pro mnoho lidí v našem nejbližším okolí stala nedostižitelným privilegiem,“ dodává a upozorňuje, že se Alta dlouhodobě snaží uvažovat o kulturní produkci jako o „recipročním a participačním vztahu“, do kterého všichni zúčastnění (tedy umělci, publikum i instituce) přispívají, jak mohou. „Ať už se jedná o čas, vlastní práci, nebo peníze,“ doplňuje Dlouhý.

Výpadků se nebojí

Alta u každého programu pouze zveřejní doporučenou částku, která odráží nastavení cen příbuzných pražských divadel. Je však zcela na divácích, zda dají méně, či více. Dlouhého k tomuto kroku inspirovalo bruselské KAAI Theater. 

„Oproti různorodým schématům dobrovolného či doporučeného vstupného, s nimiž jsem se doposud setkával, se mnou přístup KAAI Theater silně rezonoval, jelikož nijak nestigmatizuje a nesoudí ty, kteří mohou dát menší vstupné, a zároveň neprivileguje ty, kteří chtějí přispět více,“ přemýšlí kurátor. Bruselská scéna prý výrazný pokles příjmů ze vstupného nezaznamenala, a navíc oslovila nové publikum.

Případných výpadků se nebojí ani Dlouhý díky podpoře magistrátu a ministerstva. „Zároveň naše nynější lokace v Invalidovně nedisponuje velkým sálem, naše akce jsou nízkokapacitní, a tedy peníze ze vstupného pro nás nejsou zcela prioritním druhem příjmu jako pro mnoho našich kolegů a kolegyň,“ vysvětluje.

Nejbližším zpoplatněným kulturním programem bude ve Studiu Alta „performativně-výtvarná instalace“ Kabinet kuriozit tento pátek. Diváci si mohou vstupenku pořídit za sto až tři sta korun. Jednotlivé možnosti jsou odstupňovány po padesátikoruně.

„Alta pro nás není jen kulturní centrum a prostor pro prezentaci umění, ale je stále více procesem, kterým se snažíme naslouchat našemu okolí a skrze nějž chceme vytvářet takové prostředí, kdy si můžeme vzájemně pomáhat a vycházet vstříc našim potřebám a možnostem,“ dodává dramaturg a doufá, že Alta inspiruje další scény.