Kdo je ta neznámá dívka

  10:11aktualizováno  10:11
Dva roky stará hra Venkov, která je nyní na repertoáru pražského Divadla Kolowrat, je bezpochyby nejlepší z tria textů současného britského dramatika Martina Crimpa, jež se dosud objevily na českých jevištích. Autor tu ku prospěchu věci nestaví na odiv formálně efektní, myšlenkově však poněkud mělkou kritiku neosobnosti a vyprázdněnosti konzumní civilizace, ale spíše se ve stylu klasika moderního britského divadla Harolda Pintera snaží pootevřít temné hlubiny zdánlivě obyčejné existence.

Venkov zde funguje především jako hořce ironická metafora: manželský pár Richard a Corina na první pohled vyřešil své problémy odchodem (ne-li útěkem) z města, postupně se však ukazuje, že oba si své démony nesou s sebou a že i sám nápad žít na venkově byl pravděpodobně jen Richardovým trikem směřujícím k prodloužení jeho mimomanželských aktivit. Klíčové je tu slovo pravděpodobně. Autor si dává záležet, aby nikdy nebylo zcela jisté, co se za kouřovou clonou přerývané a uhýbavé konverzace skutečně odehrálo a odehrává.

Úvodní situace je vcelku prostá: Richard, venkovský lékař, přiveze domů neznámou mladou dívku, o níž tvrdí, že ji našel v bezvědomí u silnice. Úměrně tomu, jak se zamotává do otázek nedůvěřivé manželky, odhaluje se jedna podezřelá okolnost za druhou. Richard byl, nebo dokonce stále je drogově závislý, nechal z nedbalosti zemřít jednoho ze svých pacientů, a především - přítomnost bezvládné dívky není zdaleka tak náhodná, jak se snaží manželce namluvit. Série dialogů - neboť trojice postav se nikdy na scéně neobjeví současně - se záhy mění ve slovní souboje plné nepříjemných zjištění a zraňujících útoků.

Inscenace Ivana Rajmonta účelně využívá dispozic podkrovního Kolowratu k navození "venkovsky dřevěného" prostředí; stejně neokázalé jsou do hněda a okrova laděné kostýmy. O to výrazněji působí kontrastní detaily: Rebečin oranžový svetr, především křiklavě červené luxusní lodičky, které Richard v závěru daruje manželce na usmířenou. Trojice protagonistů vytváří věrohodné postavy, jejichž podivnost vyplývá až z celkového kontextu. Richard Ondřeje Pavelky je od počátku v nejisté a neklidné defenzivě, již se marně snaží maskovat stále zoufalejšími pokusy odvést řeč od tématu, nebo se alespoň zachytit na nepodstatných detailech. Eva Salzmannová jako Corina naopak v dialozích s manželem působí sebejistě a vyrovnaně - z míry ji vyvede až střet s Rebekou. Ta se v podání Kateřiny Winterové proměňuje z uzlíčku nervů v ironicky útočnou dívku, která si ve verbálních střetech dokáže získat převahu a se svými partnery si krutě pohrává.

Hlavní síla Crimpovy hry, ono neurčitě tušené napětí, je z inscenačního hlediska věcí dosti zrádnou. Herci se nemohou opřít o jasný děj a chytlavé dialogy, přesto je životně nutné, aby dokázali přesvědčit diváky, že sledují víc než nesmyslné slovní šarvátky tří neurotiků, kteří se neustále z něčeho obviňují, mluví od věci a do omrzení se chytají za slovo. V tomto ohledu je pražská inscenace úspěšná z větší části, ale nikoli bezezbytku: překonat se nedaří především rozvláčnost úvodu a závěru, problematickou již v předloze. Navzdory tomu lze říci, že v Kolowratu vznikla další zajímavá komorní inscenace, navíc představující žhavě současnou světovou dramatiku.

NÁRODNÍ DIVADLO PRAHA
Martin Crimp: Venkov

Překlad Jitka Sloupová. Režie Ivan Rajmont, výprava Martin Černý, dramaturgie Jan Hančil. Hrají Eva Salzmannová, Ondřej Pavelka a Kateřina Winterová. Premiéra 5. a 8. listopadu v Divadle Kolowrat.


Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Autor:

Nejčtenější

RECENZE: Metallica a opakovaný vtip? Už zase hity naředila Jožinem

James Hetfield, Metallica, Letiště Letňany (18. srpna 2019)

Americká kapela Metallica hrála v neděli večer v pražských Letňanech sedmdesáti tisícům fanoušků, koncert byl velkolepý...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Filmový průmysl stojí na prahu změn, vzkazují z Hollywoodu Pitt a DiCaprio

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Najdete v Hollywoodu zářivější hvězdy? Oba se na absolutním vrcholu popularity drží téměř třicet let. Nyní se poprvé...

RECENZE: Tenkrát v Hollywoodu se najde vše, co má (nejen) Tarantino rád

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Dobám, kdy se muži nebáli být chlapy a ženy uplatnit svůj půvab, kdy z hereckých karavanů duněl kuřácký kašel a hvězdám...

Husákovy děti „sjíždějí“ na internetu veselé seriály po více dílech

Jim Parsons s kolegy ze seriálu Teorie velkého třesku na hollywoodském chodníku...

Muži online nejvíce sledují filmy, ženy zase seriály, jejichž fanoušky je také generace zvaná Husákovy děti, která...

Další z rubriky

Mim Vizváry coby pacient na operačním sále slibuje nevídané triky

Radim Vizváry

Novocirkusová skupina Losers Cirque Company měla projekt v plánu už hodně dlouho. Na jejích oficiálních stránkách po...

Zasloužil se o divadlo Járy Cimrmana, loučil se Svěrák se zesnulým Kotkem

Zdeněk Svěrák během posledního rozloučení s kolegou Václavem Kotkem (6. srpna...

Naplněné strašnické krematorium se rozloučilo s dlouholetým členem Divadla Járy Cimrmana Václavem Kotkem. „Díky za...

Vojtěch Drahokoupil: Tarzan je nejnáročnější muzikál, jaký jsem zkoušel

Roli Tarzana dostaly hvězdy Tváře David Gránský a Vojtěch Drahokoupil.

Zkoušení nového muzikálu Tarzan je v plném proudu a pro mnohé herce a zpěváky je náročnější, než čekali. Jeden z...

60 % žen předstírá orgasmus. Proč tomu tak je?
60 % žen předstírá orgasmus. Proč tomu tak je?

Na 8. srpna připadá mezinárodní den ženského orgasmu! Jak svátek vznikl a proč ženy orgasmus někdy předstírají?

Najdete na iDNES.cz