David Prachař jako znuděný režisér v krátkém filmu Ohně Stroje - Konkurz, který...

David Prachař jako znuděný režisér v krátkém filmu Ohně Stroje - Konkurz, který natočil taneční soubor 420PEOPLE. | foto: 420PEOPLE

RECENZE: Současný tanec si s filmem rozumí. V mechovém lese i s Prachařem

  • 0
Tři krátké snímky nabízí ke zhlédnutí taneční soubor 420PEOPLE. Ač s rozdílnou atmosférou i poselstvím, vedle tance je spojuje skvěle zvládnuté filmové řemeslo a práce s kamerou. Filmy lze za volitelný poplatek zhlédnout na internetu.

Český soubor současného tance 420PEOPLE okolo choreografa Václava Kuneše využil současný stav k natočení krátkých filmů, v nichž bilancuje a hledá smysl tvorby. Snímky vznikly ve studiu Maiselovka, kde soubor nově sídlí a tvoří; k vidění jsou na portálu GoOut, kde divák si může zvolit cenu vstupenky.

Ohně Stroje – Konkurz (75 %)
„Až zemřu, chci ohně stroje.“ Šestnáctiminutový snímek vznikl jako bonus k stejnojmennému chystanému představení s Chantal Poullain, jejíž přeřeknutí název inspirovalo. Herečku ve filmu diváci neuvidí, těšit se však mohou na Davida Prachaře. Herec Národního divadla zde na malé ploše totiž skvěle vystihne rutinérského režiséra při castingu.

Nudu opakujících se tanečních čísel mu postupně naruší vystoupení tří uchazečů (tanečníci 420PEOPLE Simona Machovičová, Francesca Amante a Filip Staněk), kdy se režisérova mysl postupně propadá do jiných, melancholických sfér. Dějově předvídatelný snímek zdobí svižná kamera, střih a hlavně režie Jaroslava Brabce. Křehce zasněný konec s jednoduchou, ale trefnou choreografií navíc doslova láká na připravované představení.

Through Glass (80 %)
Mnohem temnější atmosféru i hudbu nabízí sedmiminutový snímek v režii Marka Partyše a choreografii Sylvy Šafkové.

Václav Kuneš, který ve snímku tančí společně se Simonou Machovičovou a Francescou Amante, v souvislosti s dílkem zmiňuje Carrollovy příběhy o Alence v říši divů a za zrcadlem. Efekt pokřiveného či vibrujícího zrcadla je ostatně jedním z nejzajímavějších a nejsilnějších momentů surreálného kusu, kde se šedá realita všednodennosti, například linkový autobus či tvrdý interiér Nové scény, mění v plně barevný sen, jejž zosobňuje mechový les prosvětlený nízce položeným sluncem.

Krátký snímek nejlépe ukazuje, že současný tanec dokáže s filmovými postupy koexistovat stejně dobře jako s divadelním jevištěm.

Orígí (65 %)
V zasněném duchu se nese nejstarší ze tří nových filmů 420PEOPLE. Devítiminutový snímek v režii Tomáše Vlčka a s choreografií Václava Kuneše vznikl v rámci mezinárodního projektu Clash! Cíl spolupráce, do které byly zapojeny i další evropské soubory, spočíval ve fúzi klasického a současného tance.

V Orígí se tak potkává balerína (Fanny Barrouquére), tanečnice na vysokých podpatcích (Machovičová) a představitelka současného tance (Amante), aby předvedly, co umějí, a následně vytvořily čtvrtý styl kombinující vše dohromady.