Pražská scéna nazkoušela tragikomický kus během podzimní uzávěry a rozhodla se jej divákům představit formou online premiéry. Kdo se v pondělí na zvláštní uvedení díval, mohl jen litovat, že neseděl skutečně přímo v divadle. Představení plné živé hudby, které tvůrci pojali v kabaretním duchu, totiž právě tohle potřebuje obzvlášť.
Naživo totiž jistě více vynikne hudební doprovod Petra Ožany, důležitá složka a koření kusu. Ještě více by vynikl i herecký výkon Zbigniewa Kaliny v hlavní roli Seresse neboli Rudiho Spitzera.
Úloha geniálního skladatele, autora slavné a dodnes hrané Smutné neděle (oné hymny sebevrahů, kvůli které „v Maďarsku lidé masově skáčou do Dunaje“), mu sedla přesně. Kalina zde využil své muzikální schopnosti i komediální talent.
Představení totiž hodinu a tři čtvrtě (s přestávkou) kvapí v nekompromisním tempu. Je jedno, zda se vypráví o Rudiho začátcích za hospodářské krize („ulice byly plné slavných lidí, kteří odklízeli sníh“), seznámení s životní láskou Helenou (Kateřina Bohatová) nebo třeba děsivých zkušenostech z koncentračního tábora.
Kalina září: po celou dobu nesleze z pódia, prohání se po něm s cirkusovou lehkostí a podává Rudiho život a letoru v doslova manickém rytmu.
Geniální Rudi, který neznal noty a na klavír hrál jen pěti prsty, strávil většinu života v Budapešti, jeho život tak zachytil oba totalitní režimy, které se ve 20. století prohnaly Evropou.
Zde se představení (a Müllerova hra) drží několika očekávaných momentů (příchod esesáka, pokvětnové zpívání dělnických písní), v celkovém vyznění to ale nikterak neruší a zapadá do stylu kvalitní, lehce stravitelné divadelní produkce. Spitzerův život přitom rozhodně nekončil vesele a zde se tvůrcům podařilo až obdivuhodně udržet stejnou tragikomickou notu.
Smutná neděleVršovické divadlo Mana režie: Ondřej Zajíc hrají: Zbigniew Kalina, Kateřina Bohatová, Petr Klimeš, Petr Ožana Hodnocení: 75 % |
Režisér vršovického nastudování Smutné neděle Ondřej Zajíc působil dlouhé roky jako ředitel Městských divadel pražských. Spolu s ním tam pracovala i nyní vršovická umělecká šéfka a dramaturgyně Věra Mašková a v souboru tehdy byli jak Kalina, tak Petr Klimeš, který ve Smutné neděli ztvárňuje všechny další role.
Aktuální novinka Vršovického divadla tak logicky připomíná poetiku, kterou tehdejší vedení velké pražské scény razilo. Vlastně nejen připomíná, pro srozumitelný příběh, herecké výkony a hudební doprovod je dokonce ukázkovým kusem takové tvorby.
Komu tedy tato éra Rokoka a ABC chybí, může na Smutnou neděli vyrazit do Many bez váhání. Tedy až se divadla opět otevřou...