Zvláštnosti moderní krásy

- Konečně se v Praze objevila výstava, která sice je velmi obsáhlá, ale rozhodně není zbytečně rozvleklá, jak tomu u mnoha větších expozic bývá. Hlavně představuje jednu z nejdůležitějších a nejoriginálnějších částí českého umění 20. století, a to pod názvem Moderní krása – Česká fotografická avantgarda 1918 – 1948.

To, že si můžeme prohlédnout nad dvě stě padesát fotografií, fotomontáží a také kolem stovky knih, časopisů a katalogů, je především zásluhou Mission di Patrimoine Photographique Ministerstva kultury a komunikace Francouzské republiky. Expozice byla v průběhu minulého roku představena už v Barceloně, Paříži a Lausanne, ale její dnešní podoba v Domě U Kamenného zvonu je ještě rozšířena.

Tato první souborná výstava české fotografické avantgardy ukazuje i práci méně známých umělců první poloviny tohoto století, a to hlavně díla, která nejsou jen kopiemi jiných světových fotografů tehdejší doby. Expozice je naopak důkazem toho, že česká avantgardní fotografie svébytně přispěla právě k vývoji fotografie světové a stala se inspirací pro další tvůrce.

Výstava dává prostor k pochopení vývoje prací Františka Drtikola od dynamických pohybů jeho modelek až po stínem zahalené geometrické tvary nejrůznějších objektů, představuje moderně pojaté a typograficky ojedinělé obálky sborníků Devětsilu nebo fotogramy, jejichž prvním tvůrcem v Československu byl Jaroslav Rossler. Autoři výstavy také ukazují práce členů post-surrealistické skupiny Ra – Miloše Korečka a Josefa Istlera, upozorňují na nové postupy v pracích Eugena Wiškovského, Karla Kašpaříka, Václava Jírů a dalších. Expozice prezentuje i vývoj meziválečné reklamní fotografie Jaromíra Funkeho nebo Josefa Ehma a zachycuje vývoj sociální fotografie, na kterém se avantgardní umělci výrazně podíleli hlavně v 30. letech. Na výstavě nechybí ani práce Václava Zykmunda, Emily Medkové, Viléma Reichmanna a všech ostatních, kteří se nechali inspirovat surrealismem.

Kurátoři výstavy – Vladimír Birgus a Pierre Bohhomme a ti, kteří se podíleli na rozšířené verzi výstavy, odvedli úctyhodný kus práce. Podrobné informace o výstavě se můžete dočíst v pátém čísle Ateliéru, které je celé věnováno České fotografické avantgardě. Výstava potrvá do 30. května.

František Drtikol, Abstraktní kompozice 1934

Jindřich Štýrský, Souvenir 1924

Karel Teige, Odjezd na Kytheru 1923

Miroslav Hák, Deštivý den 1923

Jaromí Funke, Po karnevalech 1924

Ladislav Sutner, Exposition du Commerce Moderne 1929

Václav Jírů, Rozcvička na střeše 1923

Jiří Lehovec, Průčelí 1932

Eugen Wiškovský, Terasy na Barrandově 1936

Karel Teige, Koláž č. 129 1940

Jinřich Štýrský, Z cyklu stěhovací kabinet 1934

Jindřich Heisler, Ze stejného těsta 1944

Jaromír Funke, Z cyklu Podkarpatská Rus - Žebrák z Chustu 1937

Jindřich Štýrský, Z cyklu Žabí muž 1934 -1935

Tibor Honty, Proroctví krásné cikánky - Z cyklu maringotky 1946

Josef Ehm, Půlakt - Sabattierův efekt 1946

Josef Ehm, Akt - Sabattierův efekt 1946

Vilém Reichmann, Z dílny Adolfa Loose 1938

Vilém Reichmann, Z cyklu raněné město 1943