Že by letos nejvíc táhli impresionisté?

L o n d ý n (Od naší spolupracovnice) - Už pár let je pravidlem, že cokoli souvisejícího s impresionismem má o zájem veřejnosti postaráno. To dokazují nejpopulárnější výstavy na světě z let 1994, 1995 a 1996 i vítězství Renoirových portrétů v Institutu umění v Chicagu v roce 1997. Nikoho tedy nepřekvapí, že loni přišlo nejvíc lidí na výstavu Vincenta van Gogha v Národní galerii ve Washingtonu. Vidělo ji denně 5339 diváků a celkem 480 496 lidí. Víc návštěvníků měl sice Monet v Bostonu, přesně 565 992; ale vzhledem k délce trvání se ocitl až na druhém místě s počtem 5290 za den.
Hned v závěsu skončily dvě newyorské exhibice - vskutku populistická výstavka modelů právě zavražděného Gianniho Versaceho, vměstnaná do čtyř malých sálů Metropolitního muzea, a motocykly v Guggenheimově muzeu. I když se dá pochybovat o uměleckém vkusu Američanů, nelze jim upřít, že jsou v chození do galerií daleko před Evropany. Ale abychom nebyli nespravedliví: kolem 3000 diváků denně přišlo i na Alexandra Caldera v San Francisku a na umění Číny v New Yorku. Čest Evropy zachránilo až deváté místo René Magritta z Bruselu.
Také Itálie se probudila ze spánku a po roce 1997, kdy byla na samém konci seznamu, v roce 1998 figuruje několikrát mezi nejúspěšnějšími - s Leonardovou Dámou s hermelínem v Římě a Miláně, Lorenzem Lottem v Bergamu nebo Berninim v nádherně restaurované Gallerii Borghese v Římě.
Stálicí výstavního nebe je Picasso, který se několikrát objevuje mezi nejžádanějšími výstavami všude ve světě, ale protože neměl v Americe žádnou velkou retrospektivu, musel se "spokojit" s necelými třemi tisíci lidí denně v Ottawě. Překvapivě pozadu zůstávají uměnímilovní Němci a Rakušané, ale možná je to tím, že bylo zvlášť těžké získat od nich informace pro tento přehled. Státní muzeum v Berlíně dokonce vůbec nereagovalo na dotazy o návštěvnosti.
Tak to byl minulý rok. A co nás čeká letos? Že by některý z impresionistů?