Teď se hlavní partneři projektu sešli, aby zjistili, jak dalece byli úspěšní a zda se jim stanovená předsevzetí podařilo naplnit. V rámci závěrečné konference projektu byla na statku Bernard představena i putovní výstava, jejímiž autory jsou žáci zapojených škol.
„Jedním z cílů Vzkazu v láhvi bylo testování a zavádění inovativních metod výuky ve formě projektového vzdělávání. Během projektových dnů ve školách byly žákům vštěpovány nejen znalosti z oblasti ochrany životního prostředí, ale také přírodovědy, dějepisu, zeměpisu, výuky cizích jazyků, pracovních činností, fyziky, výtvarné výchovy nebo informatiky,“ uvedla manažerka projektu Eva Slámová.
Připomněla, že v průběhu dvou let se podařilo zorganizovat osm desítek projektových dnů, do kterých se zapojilo přes šest stovek žáků mateřských, základních a středních škol na území Karlovarska a Bavorska.
Kromě jednodenních programů to byly i tři turnusy česko-německých týdnů setkávání, kterých se zúčastnilo přes 120 dětí a třináct učitelů. Pro účastníky si lektoři připravili program plný zajímavých aktivit, jejichž hlavním tématem byla řeka Ohře.
„Ta byla ostatně také spojujícím prvkem a inspirací celého projektu, protože pramení v Bavorsku a pokračuje dál Karlovarským krajem. Zároveň je názorným příkladem toho, že příroda nezná hranice, je společná pro nás všechny,“ vysvětlila Slámová s tím, že projekt věnoval také prostor péči o řeku.
Každý rok skupina dobrovolníků vyčistila její tok a břehy na bavorském i českém území. Z projektu byla pořízena dětská trička, která si mohli mladí dobrovolníci nechat na památku. Celkem se do čištění řeky Ohře zapojilo přes 400 dětí.
S nácvikem konverzace pomůže komiks
Rovněž tvorbu pracovních listů pojali organizátoři projektu netradičně. Bývá zvykem, že úkoly do pracovních listů tvoří odborníci a pedagogové. Tentokrát však dostali prostor žáci základních a středních škol. Ti ve skupinách tvořili vždy jeden úkol na téma vody nebo řeky Ohře.
„Vznikly tak kvízy, křížovky, osmisměrky nebo přesmyčky. Mladí si mohli vyzkoušet, jak náročné je a kolik času stojí vymyslet zdánlivě jednoduchý test, který oni sami vyřeší za pět minut. Možná si budou příště více vážit úkolů, které jim připraví učitelé ve školách pro zpestření výuky,“ naznačila Slámová.
Během konference vznikala i putovní výstava. Děti dostaly k dispozici prázdné malířské stojany a spoustu vlastních obrázků, fotek, pracovních listů, dopisů z láhve. Jejich díla budou k vidění od 1. do 29. listopadu ve vstupní chodbě Krajské knihovny v Karlových Varech a poté celý prosinec v budově Landkreis Wunsiedel i. Fichtelgebirge ve Wunsiedelu.
Ukázkou přeshraniční spolupráce je i česko-německý komiks, který je dobrodružstvím žabky Žáby, maskota projektu. Autorkou komiksu je Ivanka Zoufálková, žákyně 9. třídy základní školy. Komiks zaujal nejen učitele, kteří jej hodlají využít při hodinách němčiny, ale i odbor školství Krajského úřadu Karlovarského kraje, který dílo doporučil jako pomůcku pro nácvik německé konverzace.
„Podrobnosti je možné najít na webových stránkách www.flaschenpost321.eu,“ dodala Eva Slámová s tím, že celkové náklady na projekt Vzkaz v láhvi jsou přibližně 330 tisíc eur. Evropské fondy jej podpořily částkou takřka 281 tisíc eur.