Chebská radnice představila novou grafickou podobu prezentace města. | foto: ČTK

Cheb si pořídil nové logo, mřížku jako symbol města lidé udělají i z prstů

  • 13
Mřížka, velké CH a cihlová barva. Tak vypadá nové logo Chebu, které představilo vedení radnice. Vítězný návrh pochází ze soutěže, kterou pro město připravila odborná společnost Czech Design. Chebský městský znak se bude používat dál, ale jen na těch nejdůležitějších místech, logo v podobě roztančeného Špalíčku zmizí v historii.

Ani současné vedení původně nepřikládalo nové vizuální identitě města velký význam. Názor ale změnilo, když zjistilo, že řada jiných měst k podobnému kroku přistoupila, a díky tomu se například zlepšila jejich komunikace s občany nebo dalšími městy.

Nové logo se skládá ze tří základních prvků, všechny mají vztah k městu Cheb. První, co každého upoutá, je mřížka.

„Symbol mřížky je víc než jen grafický prvek, který ozvláštňuje značku. Jde spíš o komunikační nástroj, kterým může město oslovit občany pro pořádání nejrůznějších akcí. Na pozvánce na trhy se mřížka může změnit v zeleninu, na dětské dny se symbol vytvoří z pastelek nebo kříd, na sportovní akci zase ze sportovních atributů, kreativitě se tu meze nekladou,“ vysvětluje Filip Heyduk, grafický designér studia HMS design, spoluautor vítězného konceptu.

Mřížka z prstů

Mřížku lze podle něj zároveň vytvořit i fyzicky, jednoduchým gestem prsty mohou místní i návštěvníci oživit symbol města třeba pro komunikaci na sociálních sítích. Stejně snadno lze používat i velké CH.

Chebský starosta Antonín Jalovec vidí mřížku jako symbol prolínání. „Ať už jde o křížení stylů, cest nebo kultur,” poznamenal starosta. Mřížka navíc odkazuje také na tradiční chebský městský znak s orlicí a mříží, která je v dolní polovině erbu.

Svůj význam má i velkými písmeny psané písmeno CH. „Každý si z minulosti pamatuje písmeno CH, které bylo na poznávacích značkách. Žádné jiné město to nemělo, navíc ch je jediné písmeno v abecedě, které se skládá ze dvou znaků, také tím je zvláštní,“ poukázal Jalovec.

Podle grafiků z vítězného studia je velké CH užíváno napříč konceptem jako sebevědomý podpis města. A to i přesto, že může odporovat správnému pravopisu. „Jde o grafickou licenci, je to originální a jedinečné. Logo není text,“ upozornil Filip Heyduk.

Barva připomíná historické střechy

Třetí částí nového loga je jeho barva. Autoři návrhu přišli s červenooranžovou barvou, u které se inspirovali střechami v historickém centru. Označili ji za terakotovou.

Pořízení nového loga přišlo městskou kasu na 845 tisíc korun. „Odměna Czech Designu byla 185 tisíc korun, vítězné studio dostalo 480 tisíc korun, nevítězná studia dostala 120 tisíc korun,“ popsala největší položky při předvedení loga Jana Kuklová, vedoucí odboru kanceláře starosty.

Vyšší náklady na zavedení loga by podle vedení radnice neměly nastat. Až dojdou materiály se starým stylem, objednají se ty s novým vizuálem. K němu se mohou přihlásit i místní podnikatelé.