Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na opravy karlovarských mostů by padlo několik rozpočtů, říká náměstek

  13:06
Množství mostů, mostků a lávek dělá z Karlových Varů malebné město. Péče o ně však stojí radnici pořádnou sumu peněz. Ve své správě má totiž město 27 lávek a 47 mostních konstrukcí. Na jejich opravy by náměstka primátorky Petra Bursíka padlo několik ročních rozpočtů. Za předpokladu, že by město nemuselo hradit nic jiného.
Náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík.

Náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

O potřebě vysokých investic svědčí i ta ve výši přesahující 150 milionů korun do nového mostu ve Dvorech. Ten má sice podle předpokladů vydržet dalších sto let, ale zbývá ještě spousta dalších, které potřebují péči.

Když náměstek Petr Bursík spustí o mostech, obracejí jeho kolegové z vedení města oči v sloup. Ve vzduchu totiž začnou létat miliony korun. Podle Petra Bursíka ovšem město v předchozích letech péči o mosty podcenilo. „V letech 2010 až 2019 do nich šlo jen 3,6 milionu korun. Nejvíc z této sumy pak na Dvořákovu lávku u Thermalu,“ hájí nemalé požadavky náměstek.

Co město čeká v tomto ohledu v letošním roce?
Vedle pravidelných diagnostik to budou tři, respektive čtyři akce. Dokončíme Goethovu lávku u Císařských lázní, kterou předáme v dubnu, budeme opravovat konzolovou lávku pod Zahradní ulicí naproti hotelu Thermal, budovat nový Festivalový most a opravovat dřevěnou lávku na cyklostezce mezi Starou a Novou Rolí.

Jaké to s sebou ponese náklady?
Konzolová lávka pod Zahradní ulicí, kde budeme sanovat betonové i železné konstrukce, vyjde na 11,5 milionu korun. Čekáme ale ještě na stanovisko Povodí Ohře. Daleko nákladnější ovšem bude nový Festivalový most. U něj počítáme s částkou 35,3 milionu. Stávající konstrukci totiž musíme zdemolovat a postavit novou.

To určitě nebude trvat měsíc či dva. Nakolik to zasáhne do dění mezinárodního filmového festivalu?
Do jeho začátku by měla být původní konstrukce snesená. U autobusové zastávky za Lázněmi I vznikne provizorní most o nosnosti 29 tun, pěší pak budou moct využít nové Goethovy lávky. V rámci výběrového řízení, které vypíšeme v nejbližší době, dáme budoucímu dodavateli informaci o tom, že po dobu konání filmového festivalu bude možné provádět pouze méně hlučné a prašné práce. Stavbu jako takovou ovšem zastavit nemůžeme. Z deseti dnů prodlení by se na konci mohlo vyklubat klidně měsíční manko.

Zdaleka nejnáročnější akcí, která v nadcházejících letech přijde, bude rekonstrukce Chebského mostu. Jak daleko jsou přípravy?
V současné době Kancelář architektury města společně s odborem rozvoje a investic řeší architektonickou soutěž na budoucí podobu Chebského mostu. V polovině letošního roku bychom měli znát finální studii. Týkat se bude Chebského mostu I a II, tedy nad železniční tratí a nad samotnou řekou. Práce na něm by měly začít v roce 2024.

Máte představu, na kolik rekonstrukce Chebského mostu přijde?
O penězích je předčasné hovořit. Velice hrubý odhad ale je čtvrt miliardy korun. Je v tom hodně neznámých. Otázkou například je, zda bude nutné vybudovat pro dopravu provizorní most. V době, kdy se na Chebském mostě dělala diagnostika, a byl tedy uzavřený, jsme dělali sčítání provozu na ostatních mostech ve městě. Nárůsty nebyly enormní, takže by to snad bez provizoria šlo. Také zvažujeme variantu, že bychom dopravu z Horovy ulice snesli pod Chebský most I vedle železniční trati. Pokud by se to podařilo, došlo by ke zklidnění situace na křižovatce u Becherovky. Chebský most by se tak mohl změnit na most městského typu bez tranzitní dopravy. I to by cenu rekonstrukce ovlivnilo.

Když půjdeme dál po proudu Ohře, narazíme na Ostrovský most. Jak ten je na tom?
Letos nás čekají jen opravy, které vyplynuly z diagnostiky mostu. To znamená oprava dilatačních spár či uložení mostu. Do pěti let je ale doporučená jeho celková rekonstrukce. Z diagnostiky vyplynulo, že Ostrovský most není v tak špatném stavu, jak jsme se obávali. Hlavně v části nad průtahem města, která je postavená stejnou technologií jako původní most ve Dvorech. Ale i tak. Nosné konstrukce mostu jsou na pětce sedmistupňové škály, kdy sedmička je nejhorší stav.

Vedete nějak v patrnosti i most v Drahovicích, dříve Patrice Lumumby?
Když to řeknu hodně zjednodušeně a hrubě, to je most, který nás aktuálně nepálí. Je vyloučený z automobilové dopravy a ta se na něj kvůli lávce přes průtah jen těžko vrátí. Využívají ho pouze pěší a cyklisté, což ovšem neznamená, že bychom do něj žádné peníze neinvestovali. Udělají se tak opravy povrchu, aby do konstrukce nezatékalo. Díky digitálnímu 3D dvojčeti mostu víme přesně, kde to hrozí.

Rozhovor o karlovarských mostech a lávkách bychom mohli vést donekonečna. Čím ho zakončíme?
Třeba tím, že nás kromě jiného čeká i vyřešení plata před Mlýnskou kolonádou. Je totiž řada lidí, kteří si neuvědomují, že i to je mostem přes Teplou.

  • Nejčtenější

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

V Mariánských Lázních opět zpívá fontána, letos však jen do konce srpna

2. května 2024  12:03

Do nové sezony vkročila poslední dubnový večer Zpívající fontána v Mariánských Lázních. Letos bude...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...