Opravy se budou týkat části stanice Žďár nad Sázavou a navazujícího traťového oblouku směr Hamry. Modernizace zhruba kilometrového úseku by měla trvat do června 2021. Díky rekonstrukci se na železnici mimo jiné zvýší traťová rychlost souprav. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

V náspu je struska a popel, vlaky u Žďáru budou jezdit po jedné koleji

  • 3
Správa železnic zahájí rekonstrukci úseku rychlíkové trati u Žďáru nad Sázavou. Opravy za bezmála 392 milionů korun se budou týkat přímo části žďárské vlakové stanice a dále navazujícího traťového oblouku ve směru na sousední Hamry nad Sázavou. Celkem se bude jednat o zhruba kilometrovou trasu.

„Pro minimalizaci dopadu na cestující bude během prací zachován provoz po jedné koleji,“ sdělila Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.

V jednokolejném provozu budou vlakové soupravy jezdit od 19. února až do 14. listopadu. Samotné dokončení rekonstrukce je pak avizováno na červen příštího roku.

Kromě železničního svršku a spodku bude na trati obnoveno také trakční vedení, modernizováno zabezpečovací zařízení a dojde i na opravu celkem čtyř výhybek.

Díky rekonstrukci se na železnici zvýší traťová rychlost - u klasických souprav ze 100 na 110 kilometrů v hodině, u moderních pak až na 120 kilometrů za hodinu. Zkrácení jízdní doby tam ale bude možné teprve po úpravách i zbývající části kolejí do Sázavy.

„Výrazná proměna čeká také 400 metrů náspu v úseku mezi vlakovým nádražím a podnikem Žďas. Násep v těchto místech vykazuje známky nestability kvůli přítomnosti nevhodných materiálů,“ přiblížil mluvčí žďárské radnice Matěj Papáček.

Nejohroženější místa náspu má zpevnit soustava pilířů

Při průzkumu byl zjištěn například výskyt zvětralé vysokopecní strusky nebo popel.

„Neřešení současného nevyhovujícího stavu by si v dohledné době vyžádalo zavedení pomalé jízdy. Po pečlivém vyhodnocení geotechnického průzkumu jsme se proto rozhodli pro hloubkovou sanaci železničního tělesa pomocí stabilizačních pilířů,“ popsal následný postup Miroslav Bocák, ředitel Stavební správy východ Správy železnic.

Zabezpečení kritického místa proběhne ve dvou etapách. V první fázi stavebníci zpevní podloží pomocí kotvených gabionových zdí. Druhá část bude použita v nejvíce ohrožených místech, kde se má železniční těleso stabilizovat soustavou pilířů.

„Zvolený stavební systém zajistí přenos zatížení způsobeného drážní dopravou až do pevného podloží,“ vysvětlila Nela Friebová.

Proměnou projdou i dva železniční mosty, které se nacházejí ve Žďáře u podniku Žďas - dostanou novou ocelovou konstrukci. Zpevněn bude rovněž skalní masiv nad tratí za Žďárem.

Trať z Havlíčkova Brodu na Brno čeká celá série oprav

Opravovaný úsek je součástí frekventované dvoukolejné železnice mezi Brnem a Prahou přes Havlíčkův Brod. V letošním roce se nebude jednat o jedinou významnou rekonstrukci, která se na této trati uskuteční. Správa železnic bude přestavovat rovněž devítikilometrový úsek ze Skleného nad Oslavou do Křižanova na Velkomeziříčsku. Úpravy potrvají do dubna příštího roku a vyjdou na přibližně 1,9 miliardy korun.

Mezi stanicemi se díky nim zvýší rychlost až na 140 kilometrů v hodině, obnovou projdou i samotná nádraží v Křižanově a ve Skleném nad Oslavou. V Křižanově se cestující mimo jiné nově dostanou na nástupiště z podchodu bez bariér - pomocí výtahů.

V Kraji Vysočina plánuje Správa železnic letos ještě zahájení rekonstrukce Podhradského tunelu na trati z Kácova do Světlé nad Sázavou, který měří 251 metrů a nachází se nedaleko zastávky Chřenovice-Podhradí. Odstartovala už i rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči.