V Přibyslavi, kde běžně staví rychlíky, před nedávnem skončila velká rekonstrukce nádražní budovy. Pokladna s obsluhou zde ovšem bude sloužit už jen týden, pak její prostory osiří.
Humpolec je konečnou stanicí na železniční trati z Havlíčkova Brodu. Kdo ovšem odsud pojede, taktéž si jízdenku v nádražní hale nekoupí. S nepořízenou pochodí také cestující v Pelhřimově, který je bývalým okresním městem.
Stanice, které na Vysočině nově zůstanou bez pokladny
Zdroj: České dráhy |
České dráhy (ČD) postupně zavírají obsluhované pokladny na většině zastávek a stanic v kraji. „Na Vysočině zůstane dvanáct míst s pokladnami, kde je o nákup jízdenek ve stanici vyšší zájem. Rušení méně vytížených pokladen je celostátní trend,“ uvedla mluvčí ČD Gabriela Novotná.
Důvodem je jednak úspora v nákladech státního dopravce, ale také fakt, že stoupá prodej jízdenek v internetovém e-shopu. „Jedním z důvodů je i skutečnost, že si tuto službu neobjednal žádný z objednatelů veřejné dopravy,“ doplnila Novotná.
V případě regionální dopravy je objednatelem kraj, rychlíkové spoje objednává ministerstvo dopravy. Ani jeden z nich ale speciálně na provoz pokladen v minulosti peníze drahám neposílal.
Přibyslav se ohradila
Pokud cestující pojedou ze stanice bez pokladny, mohou si rovněž zakoupit jízdenku bez příplatku u průvodčího ve vlaku. „Tento postup rozhodně nepovažujeme za dobrý. Proti rušení pokladny jsme se ohradili a sepsali naše argumenty. České dráhy na ně ale nikterak nereagovaly,“ řekl přibyslavský starosta Martin Kamarád.
V Přibyslavi pokladna přestane fungovat s nástupem nového jízdního řádu v polovině prosince. Paradoxně se tak stane jen pár týdnů poté, co Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ukončila nákladnou rekonstrukci celé nádražní budovy. Cestujícím tu zůstane pouze čekárna, automat na nápoje a toalety.
Jak zde využít prostory, které dráhy opustí, nyní SŽDC řeší s vedením radnice. „Se starostou jednáme o možném pronájmu. Nabídli jsme městu, že by zde mohlo provozovat turistické informační centrum,“ informovala mluvčí SŽDC Nela Friebová.
„Bohužel to spadlo na nás. Taková je dnes role města, když komunikace státních orgánů selhává,“ povzdechl si přibyslavský místostarosta Michael Omes.
Kde prodej jízdenek na vlak skončil už dříveBystřice nad Pernštejnem, Golčův Jeníkov, Kostelec u Jihlavy, Nové Město na Moravě-zastávka, Pohled, Rantířov, Rozsochatec, Sázava u Žďáru, Sklené nad Oslavou Zdroj: Správa železniční dopravní cesty |
„Budeme to muset řešit. Nechceme, aby prostory zůstaly nevyužité. Pokud pouze ráno před prvním vlakem přijde stanici někdo odemknout a večer po odjezdu posledního ji zase jen zamkne, budou se tu usazovat lidé, které bychom na nádraží nechtěli,“ naznačil starosta Kamarád.
Výhodou nádražní budovy v Přibyslavi je, že hned u ní začíná velice oblíbená a vyhledávaná cyklostezka po staré železniční trati do Sázavy. Toho by radnice chtěla využít.
„Pokud bychom se domluvili na pro nás výhodných podmínkách, mohlo by tu jakési infocentrum a zázemí pro cyklostezku, včetně třeba půjčovny kol a koloběžek či komerčních prostor, skutečně vzniknout,“ poznamenal Martin Kamarád.
V úvahu připadá také zázemí pro řidiče nákladních vozidel. Hned vedle nádražní budovy je totiž odstavné parkoviště, které právě šoféři kamionů rádi využívají.