V době, kdy žil slavný český malíř a mimo jiné i autor opony Národního divadla Vojtěch Hynais v Paříži, hledal pro své obrazy vhodné modelky. Jeho francouzský přítel Puvis de Chavannes ho seznámil s mladinkou kráskou Suzanne Valadonovou (původním jménem Marie-Clémentine Valadonová), jež mu učarovala.
Mnohokrát pak stála modelem pro jeho díla. Objevíme ji nejen na oponě Národního divadla, kde se stala tváří okřídleného anděla, ale například i na jeho alegorii Pravdy, obraze, který je od 50. let minulého století ve sbírkách Oblastní galerie výtvarného umění v Jihlavě (OGV).
Když Hynais tento obraz maloval, nemohl tušit, že se Suzanne Valadonová stane v budoucnu také uznávanou malířkou i matkou malíře Maurice Utrilla. Výstavu přibližující její tvorbu i život, pod názvem „Suzanne Valadon. Un monde a soi“ (Vlastní svět – pozn. red.) připravují na příští rok francouzští galeristé v prostorách prestižní galerie Centre Pompidou Metz ve městě Méty.
Pro chystanou výstavu byl kurátorkou vybrán právě obraz, který je ve sbírkách jihlavské galerie. Francouzská strana nyní požádala o jeho zapůjčení na výstavu, která se uskuteční od 15. dubna do 11. září příštího roku.
Fotografie, na níž Suzanne stojí modelem
Protože Suzanne byla inspirací a múzou mnoha slavných umělců, jakými byli Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre-Auguste Renoir, Puvis de Chavannes a Edgar Degas, autory výstavy podle ředitele jihlavské galerie Daniela Nováka zajímá nejen její vlastní umělecká tvorba, ale i tato část jejího života.
A právě Hynaisova alegorie Pravdy je výjimečná tím, že k ní existuje i fotodokumentace. „Dochovala se fotografie, na které je patrné, že mu Suzanne Valadonová stojí modelem. Tento snímek byl například reprodukován v biografii Vojtěcha Hynaise,“ připomněl Daniel Novák.
Alegorie Pravdy měla dvě varianty. Jedna je v Jihlavě, ta druhá, na níž je modelka zachycena v jiném úhlu, se nachází v Národní galerii v Praze.
„Tomu, že se obrátili na nás, myslím, pomohlo i to, že máme na našem webu kompletní databázi i s fotografiemi našich děl. Databáze je v několika jazykových mutacích, včetně francouzštiny,“ přemítá ředitel OGV.
Nahá žena, jež nic neskrývá
Nejvýraznější stránkou tvorby Vojtěcha Hynaise jsou právě alegorické obrazy. Alegorií Pravdy je ve výtvarném umění tradičně zobrazovaná nahá žena. A to kvůli tomu, že nic neskrývá.
Jihlavská alegorie Pravdy má charakter spíše malířské studie. „Barevně je propracován pouze čelně namalovaný ženský akt sedící na okraji studny, zahradní zákoutí je jen lehce načrtnuto v hnědozelených a fialových tónech. Atributem určujícím námět kompozice je zrcadlo, které žena drží v levé ruce,“ stojí v popisu díla.
Obraz mohli návštěvníci dosud spatřit ve stálé expozici. „Momentálně ho budeme připravovat na transport do Francie. Ještě předtím totiž musí projít drobnými restaurátorskými zásahy, jako je například úprava rámu,“ připomenul Novák.
Obraz má hodnotu 1,5 milionu korun a pojištěn bude v době výstavy a převozu na 60 tisíc eur.
Zápůjčku obrazu do zahraničí odsouhlasila Rada Kraje Vysočina, pod níž OGV spadá. „Čekáme ještě na vyjádření ministerstva kultury, které musí vývoz obrazu do zahraničí potvrdit,“ dodal ředitel galerie.
K převozu obrazu by mělo dojít zřejmě na jaře.