Spalovna odpadu na Vysočině definitivně nebude, obce už jednají s Brnem

  11:27aktualizováno  11:27
Spalovna na likvidaci odpadků na Vysočině nebude. Veškeré nevytříděné smetí poputuje po roce 2024 do spalovny v Brně. Obce o tom už s brněnským provozovatelem vyjednávají, ten navyšuje kapacitu zařízení. Odpad by se měl do Brna vozit z devíti překladišť. Zatím není jasné, zda jen po silnici.

Brněnská spalovna společnosti Sako zpracovává obsah z tisíců brněnských popelnic, ale i odpadky z Vysočiny nebo Olomouckého kraje. | foto: Filip Fojtík, MF DNES

Je to strategické rozhodnutí Sdružení obcí Vysočiny. Už teď si jako první subjekt dopředu dojednává rezervaci části kapacity brněnské spalovny odpadu pro období po roce 2024.

Je totiž předpoklad, že právě od té doby stát zákonem zakáže další skládkování. A je to i okamžik, odkdy jsou i samotné vesnice a města z Vysočiny rozhodnuté přestat zahrabávat zbytkový komunální odpad na skládkách.

Fotogalerie

Brněnská spalovna se na vysočinské smetí nachystá. Jednání se sdružením obcí potvrdil Jiří Kratochvíl, šéf městem Brnem vlastněné společnosti SAKO, jíž tamní spalovna patří.

„Připravujeme stavbu třetí linky, která navýší současnou kapacitu o 50 procent. To znamená, že se dostaneme na hranici 360 tisíc tun odpadu ročně,“ uvedl Kratochvíl.

Dodal přitom, že firma SAKO apeluje na všechny, včetně Kraje Vysočina, aby maximálně třídili odpad, a co lze, aby využili v místě. „Podle našich propočtů se můžeme dostat až na hranici 120 kilogramů na jednoho občana a rok přijatého odpadu,“ řekl.

Odpad se poveze ve velkokapacitních kontejnerech z překladišť

Žádná konkrétní dohoda, která by definovala přesné množství spalovaného odpadu a cenu, zatím s Vysočinou uzavřená není. Vznikne globální smlouva s krajem a s těmi, kdo disponují odpadem, tedy s jeho původci - obcemi.

Kratochvílova slova naznačují, že by mělo jít o výhody pro obě strany. „Z pohledu SAKO je vhodné najít dlouhodobé partnery pro využívání kapacit spalovny. Pokud s námi uzavřou dlouhodobé smlouvy už nyní, kdy zákaz skládkování ještě neplatí, budou mít velkou výhodu před těmi, kteří řešení nechávají na poslední chvíli,“ uvedl.

Podle jeho slov se v současnosti v Brně za využití jedné tuny směsného komunálního odpadu ve spalovně platí 850 korun. Což je cena, která je konkurenceschopná i skládkám.

Odpad z Vysočiny se bude do Brna převážet ve velkoobjemových kontejnerech z devíti překladišť fungujících v místech stávajících skládek.

„Tam dojde k dalšímu přetřídění a k přeložení. Překládací stanice budou v následujících místech - Velké Meziříčí, Bystřice nad Pernštejnem, Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Humpolec, Pelhřimov, Jihlava, Telč a Petrůvky,“ vyjmenoval starosta Náměšti nad Oslavou Vladimír Měrka, který působí jak v předsednictvu Sdružení obcí Vysočiny, tak i jako předseda představenstva Svazku obcí pro komunální služby působícího na Třebíčsku.

Všechny obce zaplatí stejně, ty nejvzdálenější i ty nejblíž Brnu

Varianty dopravy odpadu do Brna jsou tři - jen po silnici, kombinace silnice a železnice, nebo jen po železnici. Jenom po silnici je spočtená cena za přepravu jedné tuny do Brna 284 korun. Při kombinované variantě činí 372 korun a pouze po železnici jsou náklady nejvyšší: 462 korun.

„Bude solidarita mezi obcemi. Vzdálenost tedy nebude hrát roli, obce se na přepravě budou podílet společně,“ doplnil k systému dopravy odpadků do spalovny Měrka. Vesnice ze severu Havlíčkobrodska zaplatí stejně jako ta nejblíž k Brnu.

I náměšťský starosta Měrka nabádá obyvatele Vysočiny k lepší separaci odpadu. „Bude zásadní, aby se v obcích do posledního detailu třídilo. Proto ještě například letos tady u nás na Třebíčsku přibudou kontejnery na kovy,“ zmínil.

Že vyšuměly plány na stavbu spalovny v Jihlavě či ve Žďáře nad Sázavou, osobně vítá Matěj Man, jenž patřil mezi iniciátory loňského jihlavského referenda o spalovně.

Referendum sice kvůli slabší účasti není závazné, ale přes 6 700 lidí v Jihlavě se postavilo proti stavbě spalovny (o referendu čtěte zde).

Odvoz odpadu do brněnské spalovny je podle Mana jedna z cest, po které se můžou obce na Vysočině vydat. „Nebudeme si nic nalhávat, odpadový systém, který nemá na svém konci skládkování či spalování, neexistuje,“ dodal.

Předseda představenstva Sdružení obcí Vysočiny a jihlavský primátor Rudolf Chloupek k tomu podotkl, že už před jihlavským referendem bylo odborníkům jasné, že jedna větší, či několik menších spaloven odpadu by v budoucnu v Jihlavě technicky nedávalo smysl. Infrastruktura na to ve městě není připravená a v létě by nebylo pro teplo ze spalovaného odpadu využití.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Kveteme, nekosit! Žďár nakonec nechá zarůstat trávou až třicet míst

Na místech, která žďárská radnice nechá cíleně zarůst trávou už se objevily...

Pozor! Kvetu! Nekosit! Výrazné růžové tabulky s tímto zněním už jsou na místech, která nechá žďárská radnice zarůst...

Motorsport se mění, říká muž z Třebíče, jenž bdí nad vozy lamborghini

Se svým profesionálním týmem Emil Frey začal Pavel Nahodil letos na jaře další...

Vozy lamborghini, tým Emil Frey a burácení silných motorů na těch nejslavnějších okruzích po celé Evropě. To je nyní...

Třebíči chybí další výpadovka na jih, potvrzuje se při opravě mostu

Projet Třebíčí od jižního okraje města do centra či naopak je v současné době...

Výpadovka z Třebíče na jih je i za běžného provozu silně zatíženou dopravní tepnou. Od uzavírky mostu na Hrotovické...

Najdete na iDNES.cz