Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Bíteš se může dočkat první části obchvatu, dopravě pomůže ale jen z části

  14:11aktualizováno  14:11
Obyvatelé Velké Bíteše, jejíž vedení roky usiluje o odklonění kamionové dopravy z obydlených zón, se dočkají obchvatu. Pokud dopadne žádost o dotaci, mohlo by se s výstavbou komunikace v severozápadní části města začít v příštím roce. Silnice za sto milionů je favoritem na získání evropských peněz.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MF DNES

„Projekt se v závěru loňského roku dostal mezi vybrané akce ministerstva dopravy, které by měly být podpořeny evropskými dotacemi. Ačkoliv konečný výsledek ještě neznáme, jsme v tomto ohledu optimisté. Podle našich informací šanci na získání finanční podpory rozhodně máme,“ vyjádřil se starosta města Milan Vlček.

Obchvat bude budován v režii Kraje Vysočina, který má uhradit i čtyřicet procent celkových nákladů, tedy zhruba čtyřicet milionů korun. Zbývající částku by měla pokrýt právě dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

„Velká Bíteš nebude přispívat, ba právě naopak - po dokončení projektu by měla dostat nazpět městem vydané peníze za vykoupené pozemky a za projekt akce,“ přiblížil Milan Vlček s tím, že v současné době probíhá hodnocení přihlášených projektů.

„Výsledek hodnocení lze očekávat přibližně začátkem května 2020. Pokud se nám podaří získat evropskou dotaci, je reálné, že následná stavba pak proběhne v letech 2021 až 2022,“ informovala Jitka Svatošová, mluvčí Krajského úřadu Kraje Vysočina.

Výstavba je rozplánovaná do dvou etap

Severozápadní obchvat Velké Bíteše, který je podle představ radnice pouze prvním krokem ke snížení zatížení města dopravou, bude měřit přibližně 2,1 kilometru. Propojí frekventovanou státní silnici I/37 vedoucí na Žďár nad Sázavou s krajskou komunikací II/379, jež vede z centra Velké Bíteše ve směru na Tišnov.

Výstavba obchvatové trasy však neproběhne naráz, je rozplánovaná do dvou etap. Ta první zahrnuje úsek mezi zmiňovanou „sedmatřicítkou“ a silnicí III/3791 vedoucí z Velké Bíteše na obec Vlkov, tedy mezi Krevlicemi a Vlkovskou ulicí.

Druhou etapu potom utvoří úsek mezi komunikací III/3791 - konkrétně od prostor za firmou PBS, a silnicí II/379 vedoucí na Tišnov. Tato druhá část obchvatu bude končit u usedlosti zvané Rasovna.

V jakých termínech budou jednotlivé etapy budovány, ještě není jasné. „V současné době nelze s konečnou platností říct, jaký bude harmonogram stavby, vše se bude odvíjet od výsledku hodnocení projektu,“ upozornila Svatošová.

Kamiony při zatáčení v křižovatce najíždějí až na chodník

Podle starosty Vlčka je severozápadní obchvat výsledkem mnohaletého úsilí města, které dělalo pro jeho vybudování maximum.

„Postarali jsme se například o výkup pozemků, nechali vypracovat projekt, účastnili jsme se četných schůzek a jednání týkajících se postupu příprav a možností získání dotace. Rádi bychom, aby město bylo díky odklonění dopravy, a to především kamionové, v budoucnu klidnější, zdravější a především bezpečnější,“ zdůraznil bítešský starosta.

Podle něj jsou ve Velké Bíteši totiž některé lokality, kde se kvůli nadměrné dopravě o bezpečí bohužel příliš hovořit nedá. „Například křižovatka na Hybešově je hodně riziková, kamiony tam často při zatáčení najíždějí až na chodník,“ popsal Vlček.

Stěžejní část obchvatu ale bude až ta na jih od města

Právě proto město severozápadním obchvatem ve svém úsilí končit nemíní. V plánu je do budoucna rovněž výstavba komunikace na jihovýchodě Velké Bíteše, tedy propojky silnic vedoucích na Náměšť nad Oslavou a na Rosice. Na tu ale podle starosty aktuálně není možné získat evropské dotace, a její vybudování se proto bude muset v budoucnu odehrát v režii Kraje Vysočina, města a Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Nejdelší úsek městského obchvatu, přibližně tříkilometrový, je spojen s náhradou přímo silnice I/37 od dálnice D1 na okraj Velké Bíteše ve směru na Žďár nad Sázavou. Měl by být financován ze státních prostředků. „Loni jsme nechali vypracovat a také uhradili technicko-ekonomické posouzení tohoto jihozápadního úseku obchvatu města,“ popsal Milan Vlček.

Podle informací, které z posouzení vyplynuly, je však ještě zapotřebí velké množství územně plánovacích úprav, aby mohla být stanovena nejoptimálnější trasa vedení této nové komunikace. Náročná příprava by podle starosty Bíteše měla zabrat ještě minimálně tři roky.

  • Nejčtenější

Měl bych se víc hýbat, ale už chybí vůle, tvrdí legendární jihlavský bek

Koronavirus je sice strašákem i pro něj, ovšem daleko větší problémy má v současné době bývalý obránce hokejové Dukly...

Bosch, největší zaměstnavatel na Vysočině, omezil kvůli koronaviru výrobu

Po několika velkých firmách zaměřených na subdodávky pro automobilový průmysl omezil výrobu také jihlavský Bosch...

Rouškovníkem se v Jihlavě stalo i zábradlí, lidé ho očesávají střídmě

Tak jako ve slavné pohádce Tři veteráni rostl kouzelný strom Frňákovník, objevil se předevčírem na zábradlí schodiště v...

Oblíbený pramen na vrchu Křemešníku s vodou, která se nekazí, opět teče

Studánka, která vyvěrá na vrchu Křemešník u Nového Rychnova na Pelhřimovsku, má opět dostatek vody. Pramen ji produkuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na rekonstruované D1 se v pondělí začne měřit rychlost u Velkého Meziříčí

Na rekonstruované části D1 začne od pondělí 6. dubna měření rychlosti. Půjde o šestikilometrový úsek u Velkého...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Havlíčkův Brod opět změnil jízdní řád, MHD však už tři týdny nejezdí

Radní v Havlíčkově Brodě schválili úpravy jízdního řádu městské hromadné dopravy (MHD). O několik minut se posouvají...

Na živnostníky dopadá nouzový stav, od podnikání utíkají na úřad práce

Nouzový stav, vyhlášený 12. března vládou kvůli pandemii COVID-19, tvrdě dopadá na živnostníky a drobné podnikatele. Ti...

Veřejná doprava na Vysočině dál redukuje spoje, jezdí jako o víkendech

Redukce veřejné linkové dopravy na Vysočině pokračuje. Děje se tak v reakci na stále platný nouzový stav a zákaz...

Kronospan chce další výjimku, Jihlava však požaduje hlučný provoz zastavit

Jihlavský magistrát se zasazuje o zastavení nebo alespoň omezení provozu dřevozpracující firmy Kronospan. Děje se tak...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...