Pracoval jediný člověk. Pomalou opravu lávky Jihlava svěřila jiné firmě

  • 1
Stane se z lávky přes řeku Jihlavu v Heleníně další ulice Jiřího z Poděbrad, jejíž rekonstrukce trvala čtyři roky? I tak komentují obyvatelé informaci jihlavského magistrátu o tom, že opravu lávky kvůli nespokojenosti s kvalitou a rychlostí prací převezme nová firma. Termín dokončení se protahuje, cena roste.

S rekonstrukcí oblíbeného mostku se začalo v polovině letošního března s tím, že vítězná firma, kterou byla společnost Dopravní stavby Kolín, dokončí opravu do čtyř měsíců. Lávka byla uzavřena bez náhradního, provizorního přechodu.

Mostek pro pěší využívala část lidí nejen ke spojení na frekventovanou cyklostezku do Luk nad Jihlavou, ale i lidé na procházkách či zahrádkáři, kteří mají na druhém břehu chatky. Především pak také studenti i někteří zaměstnanci helenínské Střední uměleckoprůmyslové školy, kteří se do školy dopravovali od hlavního vlakového nádraží například na kolech.

„Děkujeme, že jste nás odřízli od cyklostezky na více než půl roku a ještě to není hotové,“ zlobil se například jeden z diskutujících.

Jak zjistil redaktor MF DNES, opravovanou mostní konstrukci, kde se nyní nepracuje, však lidé v hojné míře k přechodu řeky stále využívají. „To by samozřejmě neměli. Firma to měla zajistit. Opatření ale bylo katastroficky nedostatečné, na což jsme také upozorňovali,“ řekl radní pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal (ODS).

Nemohli jsme to ovlivnit, brání se firma

Magistrát nyní oznámil, že práce na lávce dokončí nová firma. Radní se na tom dohodli poté, co technický dozor stavby naznal, že práce původní firmy je nedostatečně kvalitní a velmi pomalá.

„Bylo zřejmé, že práce postupují velice pomalu, na což technický dozor stavby opakovaně poukazoval při kontrolách. Dodavateli také vytýkal nedostatečnou kvalitu prací a nedostatečný počet pracovníků na stavbě. Pracoval tam zpravidla jen jeden člověk,“ popsal problémy Vymazal.

Podle Antonína Šulce, předsedy představenstva společnosti Dopravní stavby Kolín, která zakázku dělala, stavbu provázely komplikace.

„Byly tam aspekty, které jsme nemohli ovlivnit. V průběhu prací se například nařídila diagnostika, se kterou se původně vůbec nepočítalo. Tu zajišťovala externí firma, která na to neměla hned čas. Firem, které to dělají, je jenom několik v republice,“ upozornil Šulc. Připomněl i velkou vodu, jež vzala celé lešení pod mostem.

Firma zažádala o prodloužení termínu do konce září. „To nám bylo zamítnuto. Nakonec jsme se vzájemně dohodli na ukončení zakázky. Nechtěli jsme dělat žádné problémy,“ dodal Šulc.

Z dvou milionů je rázem milionů pět

Ke kritice, že stavba pokračovala pomalu, předseda představenstva firmy řekl: „Byla tam spousta prací, která se dělala mimo stavbu v dílnách a nebyla tudíž hned vidět. Například zábradlí, které jsme měli hotové. Do konce září bychom most určitě zprovoznili. Všechno bylo připravené a jednalo se už jenom o montáže.“

Jihlavští radní se nakonec rozhodli zadat zakázku napřímo jiné stavební firmě, která v původním výběrovém řízení skončila na druhém místě. „Jde o společnost Skanska, která aktuálně buduje cyklostezku ulice Mlýnská - Helenínská. Společnost už v minulosti pro Jihlavu řadu akcí z oblasti mostních objektů a velkých propustků dělala. Kvalita odvedených prací byla vždy na vysoké úrovni a v požadovaném termínu,“ vysvětlil důvod výběru radní Vymazal.

Původní firma Dopravní stavby Kolín, se kterou město ukončilo spolupráci, nabídla ve výběrovém řízení cenu 2,3 milionu korun, což bylo o polovinu méně než druhý a třetí dodavatel v pořadí.

„Současně ale nabídka původního dodavatele odpovídala rozpočtové ceně, proto nebyl důvod o ní pochybovat. Jak se ovšem později ukázalo, původní stavební společnost nebyla schopná dílo za tuto cenu provést v daném termínu a kvalitě,“ uvedla Lucie Maxová z tiskového odboru magistrátu.

„Vzhledem ke zdražení stavebních materiálů dokončí rekonstrukci lávky nová firma nakonec za 5,4 milionu korun,“ doplnil radní Vymazal s tím, že hotovo by mělo být do konce roku. Momentálně se ladí termín předání stavby.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit