Do chvíle, než se otevřou dveře pro zákazníky, máme hodinu a půl. Čas, kdy je potřeba zaplnit spousty košů a uzavíratelných regálů voňavým čerstvým pečivem, kdy se do nekonečného množství přepravek musí vyrovnat ovoce a zelenina vyexpedovaná ze skladu. Dorovnat i vše ostatní, tak aby vše bylo na svém místě a obchod zářil čistotou. To musí stihnout tým, který běžně čítá vedoucí a dvě až tři pokladní. Ve dny velkých nákupů je to o malinko více.
Čas letí jako voda a všichni jdou na věc. Vedoucí směny přebírá od pekaře čerstvé rohlíky, chleby i balené pečivo. Část produktů se peče přímo v zázemí diskontu. Kaiserky chladnoucí po upečení, které je potřeba vyrovnat do krytých regálů si beru na starost. Malinko se peru s velkým tácem a dvířky, za které je mám všechny vyrovnat. Kolegyně mě utěšují, že časem bych získala cvik.
O zeleninu se během rána postarala vedoucí. V sedm jsou už všude pečlivě vyskládané bedýnky plné šťavnatého ovoce a čerstvé zeleniny. V přepravkách je vyrovnaná jedna hlávka květáku vedle druhé i křehké orosené listové saláty jako právě utržené. Aby to tak zůstalo celý den, každé dvě hodiny sem někdo z týmu zaskočí vše prohlédnout, urovnat, doplnit a protřídit. Tomu se říká kontrola kvality. Při prohlídce citrusů ulovím jen jeden trošku nedokonalý kousek, jinak je vše bez chybičky. Obchodem už prochází první nakupující, najednou je potřeba za nimi sebrat ze země sem tam nějaký ten odpadlý list, nebo pohotově zareagovat na dotaz.
Kupodivu mě pustí i na pokladnu. V reálné situaci, ale pokladní prochází týdenním tréninkem na školící prodejně a k dispozici má i výuková videa. Také musí projít nejedním školením, například vše o udržením jakosti výrobků. Já rovnýma nohama skáču do načítání čárových kódů a vážení banánů. Může se to zdát jako hračka, ale je také potřeba v hlavě mít nespočet číselných kódů pro sezónní produkty, nezapomenout jaké jsou akce pro ten den či aktuální slevy. Dokázat vyřídit reklamace. Být stále v obraze, mile zodpovědět všechny dotazy zákazníků. Ne to opravdu žádná elektronická kasa neumí, to všechno musí zvládnout úplně normální pokladní.
Po celý den se také musí stále vybalovat, doplňovat i kontrolovat data spotřeby. O to vše se také starají pokladní s vedením. Stihnou to ve chvilce, kdy je u pokladen méně zákazníků. Sotva se jim ale ve sluchátku ozve zpráva, že se u pokladny číslo jedna sešli čtyři zákazníci, zaparkují naložený paletový vozík někde stranou a svižně plují zpět za pokladnu. Sluchátky tedy celý tým komunikuje. Ať jsou kdekoli na ploše obchodu ví, že je potřeba udělat to či ono. V prodejnách Penny si běžní zaměstnanci během směny činnosti a „profese“ střídají. Rozhodně to není tak, že by někdo celý den seděl na pokladně. Diskont, znamená, že se celý den zboží vybaluje a vše chybějící doplňuje. Možná se vám tu občas bude zdát, že vám někde někdo z vybalujících překáží, ale plusem je, že nikdy v regálech nebude chybět váš oblíbený produkt. Obchod se také stále udržuje v čistotě. Čistící stroj, který zamete stopy při deštivém počasí, rozkutálené kuličky hroznů i nějaký ten upadlý drobek také obsluhují pokladní. Také stihnou vynést přeplněný koš, či dodat nový lesk ceníkovým lištám. I když to bylo jen pár hodit, bavilo mě být součástí celého týmu prodejny. Projít si celý pestrý sortiment obchodu a vyzkoušet si úkoly, které tady přináší pracovní den.
V celé republice najdete více než 400 obchodů PENNY!
Fotograf: Dan Sklenář, make up a vlasy: Dagmar Kršková, modelka: Zdeňka Skokanová Němcová, produkce: Marek Jaroš Production a Tereza Pekárková