Začínáte den šálkem espresa? A zkusili jste jeho „nepraženou sestřičku“? Jestli ne, pak ji určitě ochutnejte. Na rozdíl od tradiční varianty obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek.

A proč se jí vlastně říká zelená? Klasická kávová zrna, jak je známe, se nejprve několik týdnů suší na slunci. Potom prasknou a vypadnou z nich zrnka zelené kávy. Ta se pak krátkou dobu praží při vysoké teplotě, čímž získají svou typickou tmavou barvu, chuť, ale i nezaměnitelné aroma.

Zelená káva se nepraží. Díky tomu její zrna obsahují daleko větší množství antioxidantů a cenných kyselin, které se při procesu pražení ztrácejí.

Prevence cukrovky a srdečních chorob

Tou nejdůležitější látkou je kyselina chlorogenová, jež působí jako významný antioxidant. Společně s kofeinem brání vstřebávání cukru z potravy a následně i jeho přeměně na tuk. To je také důvod, proč se o zelené kávě často mluví v souvislosti s hubnutím a štíhlou linií.

Mezi další obsažené látky patří kyselina kávová, která také zabraňuje vstřebávání cukrů. To ale není všechno. 

Podle některých vědců funguje konzumace zelené kávy jako prevence cukrovky a kardiovaskulárních chorob, má pozitivní vliv na žlučník (brání vzniku žlučových kamenů), podporuje činnost mozku, snižuje míru únavy a také chuť k jídlu, pomáhá v boji proti celulitidě a po jejím užití dochází ke snížení krevního tlaku.

Pomáhá zhubnout, ale zázrak nečekejte

Vzhledem k tomu, že zelená káva obsahuje větší množství kofeinu než standardní pražená káva, může sloužit i jako kvalitní přírodní náhražka různých energetických nápojů, které jsou plné škodlivých „éček“.

Nic se ovšem nemá přehánět, což platí i v tomhle případě. Také zelenou kávu je nutné užívat s mírou. Nečekejte ani, že vás sama o sobě zbaví přebytečných kilogramů. Čekali byste na zázrak. 

Zelená káva může být vynikajícím pomocníkem při hubnutí pouze za předpokladu, že změníte jídelníček, zařadíte pravidelný pohyb a upravíte svůj životní styl.

Zelenou kávu můžete zakoupit v různých podobách, například jako tabletky nebo kapsle s extraktem z nepražených zrn, instantní kávu či samotná zrna.

Jak zelenou kávu správně připravit?

  1. Nepražená zrna jsou tvrdší a zároveň pružnější než ta klasická, na která jsme zvyklí. Proto je vhodné namočit je aspoň na dvě hodiny do vlažné vody, aby trochu změkla, a poté rozdrtit v hmoždíři nebo v krajním případě i v mlýnku na kávu. Zrna však musí být opravdu měkká, jinak by vám mlýnek poničila. 
  2. Po namletí zalijte dvě až tři lžičky zelené kávy 300 ml horké vody a nechte asi pět minut louhovat. Nakonec nápoj sceďte nebo ho pijte rovnou. 
  3. Počítejte s tím, že chuť kávy se velmi liší od té standardní – je lehce nakyslá a chutná spíš jako zelený čaj. Na trhu je ale k dostání také káva s příchutí vanilky, kokosu, karamelu nebo skořice. A v parných dnech vám jistě přijde k chuti mojito ze zelené kávy, které dokáže úžasně osvěžit.