Pro spoustu lidí je sametově hnědý nápoj nejlepším povzbuzením. Ale je pro vás pití kávy skutečně nějak užitečné?

Podle několika dlouhodobých výzkumů a statistik žijí lidé pijící kávu o něco déle, než ti, kteří ji odmítají. Ve srovnání s lidmi, kteří se kávě vyhýbají, je u mužských „pijáků“ kávy riziko předčasného úmrtí o 12 procent a u ženských o 7 procent nižší. A vůbec přitom nezáleží na tom, jestli pijete kávu s kofeinem nebo bez kofeinu.

Důvodem je, že každý kávový bob obsahuje ucelenou kombinaci více než 800 aromatických látek. Káva má v sobě kromě dobře známého kofeinu celou řadu antioxidantů, jako je například resveratrol, které chrání buňky a stimulují imunitní systém.

Z kávy ovšem neprofituje jenom vaše obranyschopnost, pozitivně podporuje také činnost jater. A pak je tu další plus pro ty, kteří holdují pohybu: díky kávě můžete zlepšit své sportovní výkony a předcházet svalovým křečím.

Tipy pro vás

Správná míra 

Aby vám kafíčko sloužilo ke zdraví, neměli byste překročit denní dávku kofeinu 400 mg, což představuje asi čtyři šálky. 

Pozor na kvalitu 

Sáhněte raději po kávě s označením „fair trade“, která je v biokvalitě. Při jejím pěstování se používá mnohem méně chemických prostředků než u kávy pěstované běžným způsobem. 

Melte si ji sami 

Čerstvé kávové boby si umelte až těsně před přípravou. Celé boby obsahují více antioxidantů a jsou také aromatičtější. Ten rozdíl si vychutnáte! 

Správná teplota 

Správná teplota vody ke spaření kávy je 85–90 °C. Vařící voda může mletou kávu spálit, což uvolní množství hořkých látek. 

Přídavek mléka 

Cappuccino a podobné druhy kávy jsou hodně v oblibě. Ale dejte si mezitím také černou kávu bez mléka, protože ta je nejzdravější. Výzkumy prokázaly, že mléko snižuje obsah antioxidantů. 

Na přípravě hodně záleží

Není káva jako káva. V současnosti si můžete vybírat mezi mnoha způsoby její přípravy. Podle použité metody se také mění množství kávy a tuku. 

Například u filtrované kávy bude v nápoji méně tukových složek než u tzv. french pressu (konvička se stlačovacím sítkem), protože filtr většinu zachytí. Má to ale i svůj zápor – filtrovaná káva je méně koncentrovaná, a tím pádem i méně aromatická.

U espresa se horká voda silným tlakem krátce protlačí přes mletou kávu. Díky relativně krátké době přípravy pak nápoj obsahuje méně dráždivých a hořkých látek. Je tak lépe stravitelný, ale má menší povzbuzující efekt než filtrovaná káva.

Kávové minus představují uzavřené systémy, jako jsou automaty na kávu, protože při tomhle způsobu přípravy vzniká velké množství furanu. To je bezbarvá kapalina s těkavým zápachem, která je „podezřelá“ z toho, že škodí lidskému zdraví. Kvůli uzavřenému systému se tahle látka nemůže, jak se jinak děje, rozptýlit do vzduchu.

Orientální káva, která se připravuje vícerým vzkypěním vody v měděných konvičkách, takzvaných džezvách, obsahuje velké množství antioxidantů a až do vysokého věku chrání cévy.

  1:10