Červená řepa je významným zdrojem důležitých minerálů. Má také vysoký obsah vitamínů C a E. Je tedy ideální, pokud se snažíte zdravěji stravovat a odlehčit svůj jídelníček. Sestavíte z ní klidně celé menu.

Nový rok začínají mnohé z nás předsevzetím nebo slibem, že se začnou lépe stravovat. Základem je vyvážený jídelníček, který kromě bílkovin a sacharidů obsahuje také zeleninu. Při jeho sestavování se nesoustřeďte pouze na starou dobrou klasiku, jako jsou rajčata, okurky nebo paprika, zkuste ho doplnit i červenou řepou.

Tato sytě červená zelenina má výborné výživové hodnoty. Obsahuje málo kalorií, velké množství vlákniny, vitaminů, minerálů a také antioxidanty. Díky tomu například pomáhá podporovat imunitu, posilovat nervový systém, snižovat krevní tlak a upravovat srdeční puls.

Externí obrázek

Připravit se z ní dá téměř cokoliv, a pokud chcete, sestavíte z ní klidně i celé menu. Jak na správnou úpravu řepy radí Alena Paldusová, manažerka Zdravé 5, vzdělávacího programu Nadačního fondu Albert: „Pro zachování co největšího množství živin je nejlepším způsobem úpravy pečení při nižších teplotách necelou hodinu nebo krátká příprava na páře. Existuje také množství chutných úprav řepy na syrovo, při nichž zelenina o žádné cenné látky nepřichází.“ Paldusová zároveň dodává: „Řepa není jenom bulva, dá se z ní zpracovat také čerstvá nať. Obsahuje stejné živiny jako bulva, a navíc má vyšší obsah vitamínu C. Je možné si ji upravit například jako špenát.“

Externí obrázek

Z řepy vykouzlíte například lahodné carpaccio, krémovou polévku, tvaroh ze syrové řepy nebo pesto z pečené řepy.

Víte, že?

V minulosti se ke konzumaci využívaly výhradně listy. Kořen sloužil k léčebným účelům. Vysoký obsah zdraví prospěšných látek není jedinou odlišností od ostatních druhů zeleniny. Zatímco s rostoucí dobou od sběru u nich obsah vitamínů klesá, u řepy při správném sběru a skladování roste. Podle průzkumů se množství vitamínu C v řepě uchovávané pět až šest měsíců zdvojnásobilo.

  10:00