Trápí téměř každou pátou ženu a nevyhýbá se ani našim drahým polovičkám. Někdy jde „jen“ o bolest hlavy, jindy o příšerné utrpení, kdy byste nejradši nebyli. Řeč je o migréně.

Vyvolat migrénu může celá řada věcí: počínaje stresem, hlasitými zvuky, silným (prudkým nebo blikajícím) světlem přes nevhodný spánkový režim nebo příliš suchý vzduch až po různé hormonální změny (těhotenství, klimakterium, PMS), kouření, alkohol, nedostatek tekutin, drastické diety, hladovky, a dokonce i některé potraviny.

Zaveďte si „pocitový diář“

Většina pacientů líčí migrénu jako převážně jednostrannou bolest hlavy, kterou může provázet nevolnost až zvracení. Asi ve 20 procentech případů jí předchází tzv. aura – stav, který se projevuje jiskřičkami, záblesky, výpadky zorného pole, brněním končetin, slabostí nebo poruchou řeči. Jediná možnost, jak se tomu vyhnout, je naučit se rozpoznat skutečnou příčinu záchvatů.

Není proto od věci pořídit si diář, do kterého si budete pravidelně zapisovat své pocity a zkušenosti. Budete-li přesně vědět, co u vás spouští záchvaty migrény, můžete se jí příště vyvarovat.

ilustrační snímek

Vynechte kofein, citrusy a klobásy

Začněte jídelníčkem a omezte konzumaci „rizikových potravin“. Které to jsou? Sýry, čokoláda, smažené a pikantní pokrmy, kečupy, klobásy, párky, citrusové ovoce, ořechy, červené víno a nápoje s kofeinem.

Naopak je vhodné přidat potraviny bohaté na vitamin B2 (riboflavin): celozrnné pečivo, vaječné žloutky, mléko, špenát, mořské řasy, obilné klíčky, žampiony, libové maso, pivní kvasnice (nejbohatší zdroj B2). Snažte se také zabránit kolísání krevního cukru – jeho prudké výkyvy mohou u citlivých lidí vyvolat záchvat migrény.

Jezte častěji a menší porce, vyhněte se výrobkům obsahujícím rafinovaný cukr a bílou mouku a zařaďte víc potravin s pomalu stravitelnými cukry (luštěniny, cereálie). Dobrou prevencí je i konzumace tučných ryb (tuňák, losos, sleď), které by se měly objevit na talíři aspoň 2–3krát do týdne.

Zastavte bolest akupresurou

Nic ale není ztraceno ani ve chvíli, kdy ucítíte, že se blíží bolest. Existují způsoby, jak ji zastavit ještě dřív, než se vám rozskočí hlava. Třeba pomocí akupresury. Zmáčkněte a oběma palci na 7–10 vteřin místo mezi obočím a přitom se uvolněte a zhluboka dýchejte. Můžete také stlačit bod na hřbetu chodidla v rýze, kde se stýkají kosti palce a druhého prstu.

Jakmile cítíte příznaky blížící se migrény, lehněte si do dobře vyvětrané místnosti, zatáhněte žaluzie a snažte se v klidu odpočívat. Pokud se vám podaří na chvíli usnout, tím lépe. Můžete tím výrazně zkrátit dobu záchvatu, nebo ho dokonce úplně odvrátit.

Ponořte hlavu do studené vody

Často pomůže i jemná masáž spánků a zadní části krku směsí mandlového (2 kapky), mátového a levandulového oleje (od každého 1 kapka), studený obklad na čelo a zátylek nebo střídání studených a horkých obkladů, které měňte vždy po 2 minutách. Můžete si také na chvíli ponořit hlavu do chladné vody v umyvadle.

Z bylinek je expertem na migrénu kopretina řimbaba, ze které se vyrábí velmi účinná tinktura. V případě potřeby užijte 10 kapek, potom každou půl hodinu dalších 10 kapek až do vymizení potíží (nebo celkového počtu 50 kapek). Při akutních bolestech se doporučují 1–2 kávové lžičky jednorázově.