Neděje se něco důležitého? Tahle otázka nás v průměru každých jedenáct minut přiměje podívat se na mobil. To je ale dost stresující. Lepší je nebýt pořád k dispozici a být šťastnější. Třeba s JOMO.
Ilustrační snímek

Zkratka JOMO znamená v angličtině Joy of missing out, tedy česky něco jako radost z vynechání, promeškání. Princip populárního trendu je prostý – i když máte hezký a výkonný mobil a nadupaný počítač, stejně to neznamená, že musíte být pořád k zastižení. Nemusíte být stále u všeho a o všem vědět. Jde o to, udělat si víc času na sebe.

JOMO dokonce říká, že smíme, ba i musíme, občas nedělat vůbec nic. Takový způsob života je často naprostým opakem toho, jak běžně žijeme. V našem uspěchaném světě jsme se nicnedělání odnaučili, místo toho jsme stále na příjmu a aktivní. Náš mozek je doslova závislý na všech novinkách a nepřetržitě je stimulovaný blikáním mobilu, touží pořád chodit na internet.

Každá akce na mobilu v nás vyvolává opojení štěstím, a když chvíli telefon nebo mail nezkontrolujeme, jsme nervózní. Podle nejrůznějších studií se podíváme na mobil až 88x denně!!! JOMO je ale mnohem víc než digitální detox. 

Jak funguje a jaký z něj můžou mít užitek naše těla a duše?

Žena v posteli s mobilem

5 důvodů, proč je pro nás JOMO tak prospěšné

1. Pocit volnosti

Poznatek, že se nemusíme zúčastnit všeho, nám poskytuje svobodu v rozhodování, jak bychom chtěli trávit svůj čas.

2. Plus pro ego

Díky záměrnému promeškávání se zabýváme víc sami sebou. Intenzivněji vnímáme vlastní potřeby, a proto se pak můžeme svobodněji rozhodovat.

3. Jen jedna židle

Když se rozhodneme, že nebudeme u všeho, ušetříme si tím spoustu nervů, nedostaneme se tolik do stresu, ani nebudeme trpět pocitem nedostatečnosti. Koneckonců, jak se říká, nemůžeme sedět na dvou židlích, ale jen na jedné.

4. Opravdový život

U principu JOMO nás vede vědomí, že můžeme promeškat všechno, co není v našem životě příliš důležité. A díky tomu pak žijeme skutečněji, opravdověji.

5. Důležitá realita

To, co je pro nás nejcennější, se děje tam, kde právě jsme. Z pohledu zvenčí může být žena v elegantním outfitu na instagramu vzrušující, ale pro nás je to právě ten okamžik na pohovce, kdy si formujeme svůj duševní život.

Ilustrační fotografie

Vytvořte si zóny bez mobilu

Jde o to častěji záměrně odkládat telefon, nechodit na počítač a zaměřit se na věci, které jsou pro nás opravdu důležité. Jak konkrétně to funguje? Například tak, že si vypneme oznamování zpráv v mobilu. Ty v nás totiž vyvolávají pocit, že na ně musíme hned reagovat. Speciální aplikace (např. Quality Time) navíc ukazují, kolik času na mobilu promarníme. Pomůže nám taky, když mobil mezitím občas úplně vypneme a jeden den v týdnu budeme trávit zcela bez internetu, můžete si vybrat například neděli.

Extra tip: Díky japonskému způsobu meditace vsedě (zazen) se soustředíte na tady a teď. V tureckém sedu zaměřte pozornost na jeden předmět, klidně u toho dýchejte. V téhle pozici vydržte deset minut.

ilustrační snímek

Určete si priority a občas „vypněte“

Být „mimo“?

To je to, co potřebujeme!

Měli bychom se zaměřit na tvorbu takového prostředí, které nám usnadní cílené „promeškávání“ a díky kterému se budeme moct zaměřit na to, co je skutečně důležité. Češi tráví na internetu průměrně 159 minut denně, to je skoro 19 hodin týdně. 

Zaměřte se víc na své vlastní potřeby a cíle. Ptejte se sama sebe, co je pro vás v životě důležité? Jaké hodnoty? Jakým směrem se chcete vydat? Když si to jednou určíte, bude pro vás snazší odříct to, co je pro vás časově náročné, nebo vás nudí. 

Stejně tak je potom snazší nesouhlasit s ničím, kvůli čemu byste se cítila využívaná, nebo by vás to jen přespříliš zatěžovalo. Když se vám to podaří, získáte spoustu volného času a pocit nezávislosti.

Extra tip: Soustřeďte svou pozornost na sebe. Pokuste se líp vnímat sama sebe. Zapojte svoje smysly a častěji se ptejte, jakou vůni nebo chuť cítíte, co slyšíte, vidíte a jaký máte pocit? A taky, jak se cítí vaše tělo v různých situacích? Pod sprchou, v kanceláři, v přírodě? Tím líp propojíte tělo a duši a budete líp fungovat.

Ilustrační snímek

Říkejte ano svému já

Neostýchejte se někdy odříct nepříliš důležitou schůzku a odpočinout si na pohovce, když to potřebujete. I když se toho obáváte, nezhoršuje říkání „ne“ automaticky váš vztah k druhým. Váš protějšek může být z odmítnutí možná v prvním okamžiku zmatený nebo trochu uražený. Ale ruku na srdce, všichni přece obdivujeme lidi, kteří mají sílu říct někdy „ne“.

Vyzkoušejte si to. Řekněte „ne“ dlouhému telefonickému hovoru, kdy mluví jen vaše kamarádka, „ne“ vypracování dalších úloh pro kariérní růst a „ano“ koupeli s vonící pěnou, přestávce na kávu nebo pohodové snídani.

Extra tip: Namasírujte si ruce. I to je způsob, jak říct „ano“ sobě samým. Naneste na ruce krém a pak jemně masírujte jejich hřbety, vnitřní plochy a každý prst zvlášť. Namasírujte i zápěstí. Potom si na pět minut položte ruce do klína a dejte nahoru nohy.

Ilustrační snímek

Buďte pomalejší

Všímejte se, jak rychle se běžně přemisťujete z bodu A do B – a záměrně se zpomalte. Snažte se žít tempem dítěte podle hesla „Cesta je cíl“. Nenechte se strhnout hektickým stylem života druhých. Loudejte se, nepochodujte jako na přehlídce. 

Ani svůj „povinný program“ nemusíte pokaždé dodržet. Co byste o víkendu řekla dlouhé procházce? Nebo si užijte polední přestávku v parku a pozorujte, jak se pohybují mraky na obloze. To vám dodá pocit vnitřního klidu.

Extra tip: Trénujte meditaci v chůzi. Choďte hlemýždím tempem a soustřeďte své myšlenky na každý krok. Přemýšlejte, jak se cítí zem, jak vaše chodidla? Jak ohýbáte nohy? Na co se při chůzi díváte? Hodně vás to zpomalí.

ilustrační snímek

Zdravě se nuďte

Mnozí si myslí, že stále musí mít spoustu práce, aby život naplno využili. Přitom je stejně tak důležité zabývat se vlastními myšlenkami a sny. Nejlíp se vám to podaří o samotě a bez rušivých faktorů. Po čase se dostaví pocit, který mnozí z nás už od dětství neznají: nuda. 

A to je dobře, protože pro mozek jsou takové chvíle nicnedělání velmi důležité. Při zařazení neutrálu si naše šedé mozkové buňky můžou odpočinout od stálých podnětů zvenčí. To podporuje koncentraci, paměť a kreativitu a navíc jsme pak uvolněnější. 

Extra tip: Udělejte si přestávku od myšlení. Zavřete oči, bříško pravého palce si položte na střed čela mezi obočí. Tam se nachází „třetí oko“. Tenhle energetický bod lehce stlačte. To vám pročistí hlavu.